Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les famílies de l’aFFaC demanen igualtat en la sisena hora a la pública i la concertada

    Ana Basantaoctubre 16, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Eliminar les diferències entre la xarxa d’educació pública i la privada concertada en la sisena hora. Aquesta és la petició de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC), que creu que el debat no és tant si hi ha una hora més o menys sinó que la discussió impliqui els dos models.

    Així ho han explicat en roda de premsa el president de l’aFFac, Jordi de Carreras, i la directora, Lidón Gasull, que han presentat la seva ‘Análisi del curs escolar 2024/25  a Catalunya’.

    En l’actualitat, les escoles concertades fan sis hores lectives al dia, mentre que les públiques en fan cinc. Per a l’aFFac, la càrrega lectiva per si sola no es tradueix necessàriament en millors resultats, sinó que hi ha aspectes més estructurals, com la coexistència de dues ofertes tan “dispars”, com la jornada continuada en els centres públics i partida en els concertats.

    Gasull demana una avaluació rigorosa que identifiqui que aporta o que no la sisena hora en l’aprenentatge. L’entitat considera que la mesura es podria recuperar només si hi es demostra que té un impacte positiu en els infants, i en cas que fos així, es podria avançar en l’educació en el temps no lectiu o en la universalització del menjador escolar, per exemple.

    El president de l’aFFac, Jordi de Carreras, i la directora, Lidón Gasull, en roda de premsa | A.B.

    En canvi, si empíricament no es veuen resultats positius amb la sisena hora, les famílies aposten per treure-la també de la concertada. “No tindria sentit continuar finançant una hora més a la xarxa privada concertada amb diner públicla”, conclou Gasull.

    Pobresa entre l’alumnat

    L’aFFac ha incidit en la necessitat de revertir la situació de “desigualtat i pobresa” en l’educació catalana, i ha reclamat una educació pública de qualitat, inclusiva, participativa, intercultural, feminista i mediambientalment sostenible. Destaca els indicadors de pobresa de Catalunya, on segons dades de l’Idescat del 2023, la taxa AROPE de menors de 18 anys en risc de pobresa o exclusió social era del 32,5%. En canvi, la dada a la Unió Europea és de 24,8%, segons l’Eurostat.

    Així mateix, Catalunya té una taxa d’abandonament escolar prematur del 14,8%, molt per sobre de la mitjana espanyola (13,7%) i europea (9,5%).

    Gratuïtat en l’educació pública

    Garantir la gratuïtat de l’educació pública és cabdal per a les famílies, que veuen “insuficient” i “absurd” el val escolar perquè consideren que no serveix realment per alleugerir la pressió econòmica que suposa l’inici de curs per a moltes famílies, ja que es distribueix a les escoles públiques, a les privades i a les concertades sense tenir en compte la renda familiar ni les diferències en les quotes de material que paguen les famílies.

    En paraules de De Carreras, “la mesura sembla més destinada al teixit empresarial català que en reduir les despeses escolars” perquè les vendes es concentren sobretot en una o dues empreses.

    Infància

    De Carreras i Gasull han valorat positivament l’augment de places públiques en l’escola bressol juntament amb la gratuïtat de I2 i han destacat la preferència de les famílies per anar a una bressol pública: segons dades del curs 2023/24, mentre la matriculació de centres del sector privat suposa un 29,9% sobre el total, als centres públics és del 70,1%.

    En canvi, han censurat que hi ha un dèficit de places públiques d’I3 en el 83% de les comarques catalanes. Segons la seva anàlisi, hi ha una tendència descendent del nombre de places públiques en favor de la concertada: per a aquest curs 2024/25, hi ha més de 40.000 places a la pública i més de 20.000 a la concertada, el que representa una reducció del 3% i del 0,5%, respectivament.

    Conclouen que no s’estan planificant suficients places públiques per a tots els infants empadronats a Catalunya perquè la pública presenta un dèficit de 187 grups per cobrir les necessitats d’escolarització a I3 i la concertada té una sobreoferta de 747 grups. El principal problema, afirma Gasull, és que “impossibilita reduir la segregació escolar”.

    Crítiques a la planificació a l’ESO

    L’ESO, asseguren, repeteix el mateix patró. El curs 2021/22 es van registrar 56.291 alumnes de 6è de primària a la xarxa pública, però al curs següent es van matricular 55.626 a l’ESO, deixant fora almenys 665 estudiants. Dos cursos després, la xifra augmenta fins als 914 alumnes.

    Això suposa, apunta la directora d’aFFaC, que “el sistema públic no es capaç de donar continuïtat a 1r d’ESO a tot l’alumnat que té el sistema públic de 6è de primària”, ja que “la planificació és inferior a la del curs anterior”. Com a exemple, remarca que la concertada va absorbir en dos anys més de 2.930 estudiants procedents de la pública.

    Així, el Departament planificaria menys places de les que necessita i no garantiria la plaça pública a tothom que acaba la primària.

    Evolució històrica de places inicials oferides a 1r d’ESO i alumnat | aFFaC

    Creixement de les matrícules privades a FP

    L’aFFac insisteix en la preocupació sobre la tendència a la “privatització” de la Formació Professional, i ressalta que, en 10 anys, entre els cursos 2012/13 i 2022/23, l’FP de grau mitjà a la privada ha crescut més del doble que al a pública. Especialment alarmant veu el cas del grau superior, on s’ha quadruplicat.

    A més, en l’últim curs, gairebé de la matrícula d’FP de grau superior era a distància, una circumstància que l’associació titlla de negativa perquè considera que merma la qualitat de l’ensenyament, beneficia el sector privat i absorbeix alumnat que no pot pagar la presencialitat.

    Menjador escolar universal

    “El menjador escolar cada any és mes car”, assegura De Carreras. L’aFFac adverteix sobre l’encariment progressiu del menjador escolar, fins a situar-se en 7,98 euros de preu màxim per a les usuàries esporàdiques i en 7,25 euros per a les fixes. Catalunya és la segona comunitat de l’Estat amb el menjador més car, després de Balears, i la política de beques no arriba a la meitat d’infants potencialment en risc de pobresa.

    A secundària, hi ha un problema afegit: la implantació de la jornada continuada, que ha reduït el servei de menjador en els instituts públics. Calculen que entre un 22% i un 24% dels estudiants d’ESO amb jornada intensiva dinen sols.

    Per tot això, les famílies demanen un model de menjador escolar universal i gratuït en totes les etapes obligatòries i que es reconegui l’espai del migdia com una part fonamental del dret a l’educació.

    Inclusió

    Les famílies també han denunciat l’incompliment en el desplegament del Decret d’Educació Inclusiva i han argumentat que en educació infantil de 1r cicle, per exemple, el 0,3% dels alumnes als centres concertats eren NESE (necessitats educatives especials), percentatge que s’incrementava fins a l’1,6% a la pública.

    Aquest mes d’octubre es compleixen tres anys sense desplegament del Decret i això deixa més de 200.000 alumnes amb NESE a Catalunya sense un accés equitatiu a l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AFFAC concertada famílies inici de curs Sisena hora
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    No juguem a la ruleta russa amb l’educació
    Next Article
    Opinió
    Talent i creativitat a l’escola
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}