Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola bressol, present i futur (II)

    Eva Jansàgener 29, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és el segon d’una sèrie de tres articles sobre els reptes de l’educació 0-3

    Les condicions a les que les Administracions empenyen les escoles bressol amb l’excusa de la crisis (augment de ràtios, retallades de professionals…)posen obstacles per a que es pugui continuar oferint la qualitat que els infants mereixen. Entenent qualitat per com es concreta l’atenció els infants, com se’ls acompanya garantint la necessària individualitat i les esperes innecessàries, com s’acompanya en el descans respectant ritmes, com se’ls acull quan necessiten consol, com s’observa com aprenen, com es recull tot allò que descobreixen, com s’acull la família, com es construeix de manera conjunta un projecte educatiu pel seu fill, com es treballa en equip per reflexionar, qüestionar, construir de nou…Una concepció de la qualitat allunyada de la que proclamen els polítics que es redueix a la capacitat de places i espais que oferten, i en l’etiqueta d’allò públic (privatitzat i no gratuït).

    Educar en col·lectivitat els infants amb intencionalitat educativa té una llarga tradició històrica a Europa i també a Catalunya. Experiències educatives al càrrec de persones com Maria Montessori, Decroly, les germanes Agazzi, Freinet, la mestra Rosa sensat…Grans pedagogs que, malgrat no treballar amb edats tan primerenques, han contribuït a conèixer com aprèn l’infant, a reconèixer-lo com a persona amb drets i deures, amb capacitats i que, sobretot, han redefinit la concepció del paper del mestre que s’allunya de la tarima, i s’apropa a l’infant per acompanyar-lo a que aprengui a aprendre per ell mateix.

    L’Escola Nova o Escola Activa, fou una manera d’educar i de fer de mestre que encara avui dia és més o tant necessària per educar l’infant en la societat del segle XXI. Els 30 punts de l’Escola Nova d’ Adolph Ferrière són, a dia d’avui, ben vigents, i fonamenten els projectes educatius de moltes escoles. Mai sabrem com hagués evolucionat l’educació ni com seria avui l’escola, si la nostra història pedagògica no s’hagués trencat amb els temps del franquisme. Però sí sabem que aquells valors que concebien una educació cap al futur, i que es vivien amb la utopia d’una societat lliure, demanen tornar a ser ben presents en la nostra societat per combatre el pes del conservadorisme.

    La societat del capital, de la competitivitat i de l’excel·lència, empeny les escoles a convertir-se en espais on els continguts tenen més valors que la persona. On l’infant ja no es veu en la seva globalitat, si no en compartiments que cal omplir independentment del què li interessi o no. La cultura de l’esforç es valora com quelcom imposat, oblidant que l’infant, des que neix té capacitat per dedicar temps i posar tots els seus sentits a descobrir allò que li interessa. És el mestre qui ha de trobar en cada infant, en cada persona, allò que el motiva i saber estirar del fil, coneixent a cadascú. L’educació ha de permetre la igualtat d’oportunitats, però des del respecte a la diversitat. Situar el llistó a la mateixa alçada per tothom, aboca al fracàs a un sector. Saber situar un llistó diferent per a cadascú és el veritable repte del mestre i de l’educació. I això només ho permet tenir unes condicions mínimes que permetin acompanyar l’infant amb criteris de qualitat. I dic mínimes, perquè actualment, fins i tot aquestes s’estan vulnerant, però reivindico fermament poder assolir les condicions òptimes a les que mai ens han deixat arribar.

    L’escola de 0 a 3 anys, que recordem de nou, no és obligatòria, es veu constantment pressionada per entrar en aquesta espiral de preparació per al futur. I els mestres d’escola bressol tenim, el deure constant de continuar defensant el valor educatiu i la dignitat de l’etapa mentre resistim a les embestides de les polítiques neoliberals i de pressió social que ens demanen que els infants, amb només tres anys de vida, ja parlin anglès, coneguin els números i els colors.

    El valor de l’escola bressol es basa en el present, i no en el que pugui passar en un futur com molts estudis s’esforcen en argumentar. L’educació ha de tenir en compte el futur, és evident, però ho ha de fer des del present. Des del valor i el reconeixement que aquesta etapa (la infància) és el moment on es produeixen els canvis més importants en la vida d’una persona. On es posen les bases dels mecanismes d’aprenentatge de l’infant, on es comença a tenir relació amb el món social. I ser conscients per tant, que és l’etapa que més s’ha de cuidar i que, precisament els qui es dediquen a l’educació infantil tenen la més gran de les responsabilitats.

    L’infant aprèn perquè viu, i és aquest viure el que l’escola bressol ha de garantir. El viure amb altres companys, el descobrir que el color vermell existeix perquè avui duu una jaqueta vermella; l’aprendre a caminar (característica innata en l’ésser humà que no necessita d’un adult) perquè ha tingut l’oportunitat d’explorar l’espai, de moure’s reptant, gatejant, posant-se a quatre grapes, i recolzant-se en algun moble per atrevir-se a donar les primeres passes un cop se sent amb la suficient seguretat per a fer-ho; trobar-se amb altres companys posant en pràctica alguns dels mecanismes socials: les afinitats, els conflictes, l’acceptació d’algunes regles necessàries per conviure; reconèixer els sentiments, les emocions, allò que els hi passa perquè hi ha un adult al costat que hi va posant paraules, perquè l’escolta, perquè l’acompanya i l’ajuda a gestionar. I tot des de la quotidianitat, sense artificis, ni activitats tancades que obliguen els infants a fer tots el mateix.

    Arrel de la confusió entre educació i escolarització, és fàcil pensar que les escoles bressol han de “preparar per”, l’anomenat “prescolar”, però res més lluny d’això. L’infant de 0 a 3 anys necessita la quotidianitat, el temps pausat i relaxat en el seu dia a dia, té dret a poder triar allò què vol fer dins d’un ampli ventall de propostes de joc (que han estat pensades i dissenyades pel mestre amb una clara intenció educativa), té dret a tenir un adult al costat que s’interessa per allò que fa i li proposa petits reptes sabent i confiant que serà capaç de superar-los. L’infant té dret a aprendre a aprendre.

    És en aquesta pràctica diària on s’ha d’anar concretant què vol dir respectar l’infant, i com se l’acompanya de la necessària dependència de l’adult a la, també, necessària autonomia. Per això, l’experiència, el treball en equip, la formació inicial i la formació continuada, els espais de trobada entre mestres, i la reflexió permeten anar perfilant aquesta qualitat.

     

    Eva Jansà. Mestra d’escola bressol i membre del Col·lectiu de Bressolindignades. Forma part del Consell de redacció de la revista In-fàn-ci-a, educar de 0 a 6 anys, de l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La idea de l’amor romàntic entre els joves disfressa d’afecte la violència masclista
    Next Article
    Actualitat
    APS Medicaments: quin, quan, com
    Eva Jansà

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}