Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Nosaltres i ells: l’escola ha de ser radical

    David Buenosetembre 8, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de l'escola Octavio Paz, de Barcelona / Robert Bonet
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ho reconec, el títol és provocador. “¿Què vol dir que l’escola ha de ser radical? ¿Qui són aquests ells?”, us deveu estar preguntant. Ho he fet expressament, perquè penso que el tema mereix que ens sacsegem tots. Les persones tenim tendència a radicalitzar-nos. En certa manera, el nostre cervell, si el deixem funcionar lliurement a la cerca de la seva màxima comoditat, li agrada radicalitzar-se. Tal com sona. Per això és tant complicat evitar la radicalització, i encara ho és més desradicalitzar-se. Però anem a pams.

    Normalment, definim la paraula radical com “Que canvia del tot, de dalt a baix, una cosa, com és ara, en política, les institucions establertes” (diec2), però té també una altra accepció molt interessant: “Que afecta l’arrel mateixa d’una cosa, el principi d’una cosa” (diec2). L’escola ha de ser radical pel que fa a aquesta segona accepció, per evitar, fins on sigui possible, els altres radicalismes, específicament els que usen la violència.

    Una de les primeres coses que aprenen els infants quan neixen és la distinció entre nosaltres i ells. Els nostres són els que ens envolten, les persones amb les quals interaccionem habitualment, i tota la resta de la humanitat adquireix automàticament la categoria d’ells. De fet, aquesta distinció es comença a establir ja abans de néixer, durant el darrer més de gestació, moment en què el fetus comença a reconèixer l’idioma o els idiomes que parla la seva mare i els distingeix de qualsevol altre tipus de parla. No és que aprengui a parlar abans de néixer, sinó que aprèn a establir una distinció entre els parlars propis i els aliens. Ambdós processos són instintius i inconscients, per la qual cosa no es poden evitar. La naturalesa humana busca, de bon inici, establir aquestes distincions.

    El més important d’aquest procés mental, però, és que ràpidament el cervell també estableix una norma de doble moral entre nosaltres i ells. Sense voler-ho, els nostres passen a ser automàticament més honestos, dignes de confiança, col·laboradors i qualsevol altre qualificatiu amb connotacions positives que pugueu imaginar. En canvi, els altres adquireixen les connotacions contràries. Hi ha molts experiments que ho demostren, tant en infants com també en adolescents i adults. Ningú se n’escapa, la qual cosa no treu que en algunes persones la divisió sigui molt més profunda que en d’altres. Per si mateixa, aquesta distinció no inicia cap procés de radicalització, però si hi ha altres estímuls externs que l’afavoreixin, sens dubte ajuda a aprofundir en la radicalització.

    Un dels motius principals que afavoreixen la radicalització és que és molt més còmoda per al cervell. La radicalització evita la reflexió, i reflexionar és un dels processos cerebrals que consumeix més energia. La radicalització es basa en l’adquisició de conceptes dogmàtics i, per tant, indiscutibles, la qual cosa limita l’activitat de les zones del cervell implicades en l’anàlisi reflexiva. Aquestes zones són, com ja he dit, les que consumeixen més energia, per la qual cosa al cervell no li costa massa posar-les en stand-by. En certa manera, al cervell li agrada dogmatitzar-se, perquè li resulta més còmode. És més fàcil empènyer un vehicle carrer avall que pendent amunt. Per dogmatitzar, sovint n’hi ha prou amb una petita empenta, especialment si s’escull bé el col·lectiu. El procés es posa en marxa i avança pràcticament sol. Per evitar-ho, en canvi, cal un esforç constant que estimuli la reflexió i la crítica.

    És en aquest sentit que l’escola ha de ser radical. Ha “d’afectar l’arrel mateixa d’una cosa, el seu principi”. Per comoditat, el cervell dels nostres alumnes s’agafarà als dogmes que se li presentin, hi hem de remar en direcció contrària. Des de l’escola, una de les maneres que tenim per lluitar contra la radicalització és a través de la reflexió i la crítica, que han d’impregnar tota la nostra tasca educativa, sense estalviar esforços. Els hem d’ensenyar a ser reflexius i crítics, hem d’entrenar el seu cervell perquè no li faci mandra ser-ho, i la millor manera és sent-ho també nosaltres, els professionals de l’educació. No fem que es creguin allò que els expliquem perquè sí, sigui de la matèria que sigui. Afavorim la discussió i l’anàlisi reflexiu, i potenciem els treball cooperatiu amb grups flexibles entre ells i amb el seu entorn social, per afavorir un nosaltres més ampli que els altres.

    Més enllà de polítiques i procediments de detecció puntuals, per evitar la radicalització cal potenciar la capacitat reflexiva en tots els àmbits socials i educatius, una mena de gimnàstica cerebral que dificulti l’adquisició de dogmes. Des de les escoles i els instituts hi podem contribuir, sabent, però, que només som una baula de la cadena. La família, els amics i la societat en general també en formen part, per la qual cosa és imprescindible potenciar la crítica i la reflexió a tots els nivells.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    atemptats a catalunya opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’estat mexicà manté impune la desaparició dels 43 estudiants d’Ayotzinapa
    Next Article
    Actualitat
    Dunkerque
    David Bueno

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}