Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’escola necessita professionals

    Opinió
    L’escola necessita professionals

    Manel Beldajuny 8, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Imagineu una empresa amb 60, 100 o més treballadors, del sector que preferiu. Imagineu que us hi conviden, hi aneu de visita, us ensenyaran els equipaments, la producció… Creieu que només hi trobareu un perfil professional? Oi que no? Doncs a les escoles passa precisament això. Molts professors, algun auxiliar administratiu i algun subaltern, això és tot. Però això no és el que hauria de ser.

    Ningú es plantejaria seriosament contractar professors per fer feines de conserge. En primer lloc, perquè cadascú està capacitat per fer coses diferents. En segon lloc, perquè és molt més car contractar un professor que un subaltern. És per aquests motius que les feines derivades del control de patis, guàrdies, ajut a nois amb necessitats especials… haurien d’estar controlades per un integrador social. Perquè és el seu àmbit d’actuació, però també perquè és més econòmic. No té sentit, ni professional, ni econòmic, que un professor de secundària faci guàrdies de pati, ni vigilància de passadissos, ni res per l’estil. Els integradors socials tenen un perfil diferent del dels llicenciats en filosofia, per exemple, el seu perfil és més adient per aquests tipus de feina. I anant una mica més enllà, també pot ser una forma de donar feina a professionals joves, inclús una primera feina.

    La idea no és nova, a França, a pocs quilòmetres d’aquí, una escola amb 40 professors pot tenir fins a 10 integradors socials en la seva plantilla. De fet, una de les coses que et sorprèn quan visites un centre francès és precisament aquesta, en un institut no hi treballen només professors. Podem trobar gestors, com el mateix director; informàtics; bibliotecaris; integradors socials… I moltes vegades són professionals joves que fa pocs anys que s’han graduat.

    Podríem argumentar en contra que això implica un gran augment de pressupost, però no és del tot cert. Recordem que algunes d’aquestes feines les està compaginant professorat amb desgravació horària. Tal vegada el cost econòmic d’aquestes hores podria servir per contractar professionals dels diferents àmbits i fer que el professorat es dediqui a la seva feina central, que és la feina pedagògica amb els joves.

    En la mateixa línia, molts centres de secundària tenen contractats serveis de manteniment en temes informàtics, en canvi, seria molt més econòmic tenir una persona en la plantilla del centre, un professional jove que s’encarregués del manteniment de l’equipament informàtic, que pagar a una empresa que n’ha de treure un rendiment econòmic afegit.

    Entenc que en el catàleg de professions que entren en un centre educatiu no hi són aquests perfils. Bé, és el moment de plantejar-ho i de canviar. Si són els polítics els que fan les lleis, cal que treballin per promoure’n una en aquest sentit.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “La tecnologia està canviant el nostre cervell: tindrem menys memòria i més visió”
    Next Article
    Actualitat
    La selectivitat marca l’aprenentatge al batxillerat: hi ha alternativa?
    Manel Belda

    Related Posts

    Opinió
    El nombre de municipis que planifiquen l’acció educativa necessita millorar

    desembre 5, 2025

    Opinió
    50 anys sense Franco i sense Hannah Arendt

    desembre 4, 2025

    Opinió
    Educar des de l’espiritualitat, comprometre’s amb el món

    desembre 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.