Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola necessita professionals

    Manel Beldajuny 8, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Imagineu una empresa amb 60, 100 o més treballadors, del sector que preferiu. Imagineu que us hi conviden, hi aneu de visita, us ensenyaran els equipaments, la producció… Creieu que només hi trobareu un perfil professional? Oi que no? Doncs a les escoles passa precisament això. Molts professors, algun auxiliar administratiu i algun subaltern, això és tot. Però això no és el que hauria de ser.

    Ningú es plantejaria seriosament contractar professors per fer feines de conserge. En primer lloc, perquè cadascú està capacitat per fer coses diferents. En segon lloc, perquè és molt més car contractar un professor que un subaltern. És per aquests motius que les feines derivades del control de patis, guàrdies, ajut a nois amb necessitats especials… haurien d’estar controlades per un integrador social. Perquè és el seu àmbit d’actuació, però també perquè és més econòmic. No té sentit, ni professional, ni econòmic, que un professor de secundària faci guàrdies de pati, ni vigilància de passadissos, ni res per l’estil. Els integradors socials tenen un perfil diferent del dels llicenciats en filosofia, per exemple, el seu perfil és més adient per aquests tipus de feina. I anant una mica més enllà, també pot ser una forma de donar feina a professionals joves, inclús una primera feina.

    La idea no és nova, a França, a pocs quilòmetres d’aquí, una escola amb 40 professors pot tenir fins a 10 integradors socials en la seva plantilla. De fet, una de les coses que et sorprèn quan visites un centre francès és precisament aquesta, en un institut no hi treballen només professors. Podem trobar gestors, com el mateix director; informàtics; bibliotecaris; integradors socials… I moltes vegades són professionals joves que fa pocs anys que s’han graduat.

    Podríem argumentar en contra que això implica un gran augment de pressupost, però no és del tot cert. Recordem que algunes d’aquestes feines les està compaginant professorat amb desgravació horària. Tal vegada el cost econòmic d’aquestes hores podria servir per contractar professionals dels diferents àmbits i fer que el professorat es dediqui a la seva feina central, que és la feina pedagògica amb els joves.

    En la mateixa línia, molts centres de secundària tenen contractats serveis de manteniment en temes informàtics, en canvi, seria molt més econòmic tenir una persona en la plantilla del centre, un professional jove que s’encarregués del manteniment de l’equipament informàtic, que pagar a una empresa que n’ha de treure un rendiment econòmic afegit.

    Entenc que en el catàleg de professions que entren en un centre educatiu no hi són aquests perfils. Bé, és el moment de plantejar-ho i de canviar. Si són els polítics els que fan les lleis, cal que treballin per promoure’n una en aquest sentit.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “La tecnologia està canviant el nostre cervell: tindrem menys memòria i més visió”
    Next Article
    Actualitat
    La selectivitat marca l’aprenentatge al batxillerat: hi ha alternativa?
    Manel Belda

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}