Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’estudiant català compagina feina i estudi més sovint que l’europeu

    João Françamarç 12, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una jove consulta el seu ordinador portàtil. /Parlament Europeu.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Fundació Jaume Bofill ha presentat aquest dimecres els resultats de l’estudi internacional Eurostudent V sobre les condicions de vida dels estudiants a Europa. El problema que s’han trobat, però, és que l’Estat espanyol va decidir no participar en aquesta edició de l’estudi, ni tampoc en la propera. Per això, la Fundació ha celebrat un seminari amb els professors Miquel Martínez i Ernest Pons per debatre els resultats de l’estudi europeu i intentar construir una comparativa amb Catalunya a través de dades existents.

    Segons les dades existents, l’estudiant català treballa o es considera “estudiant a temps parcial” en major mesura que la mitjana europea. Mentre que Eurostudent mostra que el 80% dels estudiants europeus estan a temps complet, l’estudi Ecovipeu –que aportava dades similars però també ha estat abandonat per part del Ministeri– apuntava el 2011 que menys del 50% d’estudiants a Catalunya es declaraven estudiants a temps complet.

    A aquesta situació s’hi vinculen altres, com una mitjana d’edat més elevada que l’europea –el 2011 la mitjana d’edat dels estudiants de grau era 26,5 anys a Catalunya i actualment als altres països europeus dos terços estan per sota dels 25–, una proporció elevada d’interrupcions dels estudis –a Catalunya ronden el 30%, que se situaria en la franja alta de les dades europees–, o una menor dedicació a l’estudi autònom.

    L’encarregat de presentar aquestes dades, Enric Pons, Director de l’Agència de Polítiques i de Qualitat de la UB, remarca que a partir dels 25 anys els estudiants catalans dediquen molt més temps al treball en comparació amb l’estudi. Pons defensa “dissenyar itineraris per a estudiants a temps parcial que vagin més enllà de l’actual poder fer menys assignatures”.

    Model incoherent amb la realitat

    Per Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l’Educació, el model educatiu no dóna resposta a la realitat que mostre aquestes dades. “O bé adaptem clarament les planificacions universitàries a la realitat d’una proporció molt alta d’estudiants que compaginen estudi i treball, o bé anem cap a un model d’estudiant a temps complet, però això requereix beques, i no beques de matrícula com les que hi ha ara, sinó beques salaris”, ha assegurat.

    Martínez recorda que és una qüestió d’equitat, ja que els estudis superiors són una via important per la incorporació al mercat laboral. Per això, el catedràtic assegura que “cal exigir polítiques públiques que garanteixin l’educació superior per a tothom”.

    Accés desigual

    Una qüestió que preocupa, tant a Catalunya com a Europa, és el baix accés d’estudiants que no tenen famílies amb estudis universitaris. “No hem de perdre de vista que una part important dels factors que poden generar desigualtat provenen d’etapes anteriors, i no només secundària, sinó d’infantil i primària”, declara Martínez, que reclama “accions concretes que generin altres expectatives en famílies que provenen d’entorns no universitari”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a la universitat Desigualtats equitat estudiar i treballar Fundació Jaume Bofill
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Què canviaria en l’educació pública i en el nostre futur si fos aprovat el TTIP?
    Next Article
    Opinió
    La tria d’escola… finançada públicament
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}