Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    #LiantLaTroca: repensant la formació de persones joves i adultes des de l’acció comunitària

    Redaccióoctubre 20, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des de fa un parell d’anys, un grup ben divers de persones –vinculades a la formació de persones adultes, al treball comunitari i al teixit social de Barcelona– treballem per fer realitat un projecte educatiu transformador: posar en marxa una Escola Comunitària de Formació Permanent al barri de Sants. És a dir, engegar una escola (pública, amb finançament municipal, i de gestió comunitària) que doni resposta a les necessitats formatives que joves i adultes tenim, i ens permeti aprendre a desenvolupar-nos com a persones autònomes i crítiques en tots els àmbits de les nostres  vides.

    La Troca –nom propi del projecte– compta amb el suport inicial de l’Ajuntament de Barcelona i ens plantegem aproximar l’educació de persones joves i adultes a la gestió comunitària i, si és possible, donar respostes pràctiques a alguns dels reptes actuals entorn aquesta formació: quina oferta de competències bàsiques (no només acadèmiques, sinó personals i ciutadanes) s’ha d’oferir, qui ha de decidir quina és l’oferta vàlida per a un entorn determinat, com es crea xarxa i no centres tancats en sí mateixos, qui controla el funcionament d’aquests projectes, com han de ser les relacions amb l’administració pública i el territori… Perfilar les respostes de forma participada amb la comunitat de Sants serà un intent d’investigació des de la pràctica.

    Freire deia que en educació sempre responem a preguntes que ningú no ens ha fet, quan en realitat cal desenvolupar una pedagogia de la pregunta. Fent nostres aquestes paraules, abans d’obrir les portes de La Troca, hem decidit organitzat un procés participatiu per acabar de definir el projecte, que culminarà amb unes jornades a finals d’aquest mes d’octubre de 2017. En elles serà el veïnat de Sants qui tingui la paraula, així com el seu teixit associatiu i l’Administració municipal, de qui també necessitem recollir l’expertesa i rebre el suport econòmic per engegar i sostenir l’escola.

    Actualment, a Barcelona la major part de l’oferta formativa per a persones adultes prové del sector privat (acadèmies amb afany de lucre o entitats del tercer sector social amb voluntat de servei públic, en gran part sostingudes per voluntariat,) o de l’administració pública supramunicipal que la dissenya amb una orientació predominantment acadèmica i amb poca participació del territori. En aquesta tessitura, se’ns fa indispensable reconèixer la bona feina que tantes professionals i voluntaries desenvolupen, habitualment en condicions poc òptimes per a l’acció educativa, a fi de minimitzar els perjudicis sobre les persones que es troben amb ofertes formatives que, o bé responen a la idea de negoci (acadèmies), o bé s’adapten a algunes necessitats reals que presenten les persones del territori (titulacions acadèmiques), deixant de banda algunes d’altres fonamentals per a la vida comunitària, com l’educació i la gestió ciutadana i medioambiental o l’orientació formativa i laboral; deixant de banda, a més, a aquelles persones que no acostumen a participar en processos formatius.

    En aquest sentit, des de La Troca, comptant amb anys d’experiència en el camp de la formació permanent, estem construint una proposta de formació que volem contrastar amb persones diverses dels barris de Sants per millorar-la i enriquir-la, com si es tractés d’escolpir-la, per tal que respongui a la comunitat d’on neix i ha de créixer. En aquesta línia, la passada primavera vam engegar el procés participatiu  que ens està permetent conèixer les necessitats del territori, així com les ofertes formatives ja existents, les possibles mancances, i fer xarxa amb els diferents agents que ja hi treballen. Fruit d’aquest camí recorregut, la proposta d’escola comunitària s’erigeix no com “la solució”, sinó amb la voluntat d’enfortir una xarxa de formacions de persones joves i adultes que es fan al barri i donar resposta a les necessitats formatives no cobertes.

    Som plenament conscients que el model que estem plantejant presenta dificultats, però són les dificultats pròpies de qualsevol espai pensat des de la horitzontalitat; des del donar veu a qui n’ha de fer ús; des de l’estendre la mà als projectes veïns, fent xarxa colze a colze; des de la intuïció que hi haurà conflictes però que creixerem resolent-los; i des del tenir clar que tot això ho volem fer juntes, independentment del rol que desenvolupem a la Troca o al barri, o justament buscant deconstruir aquests rols i adaptar-los per contribuir a crear una societat més justa.   

    No volem obrir un procés participatiu puntual, sinó que pretenem que la participació sigui permanent, doncs és un dels trets identitaris de la Troca, que neix amb la vocació de ser un projecte de gestió comunitària, en què les persones que hi participen -els i les “alumnes” i “professores”- i el teixit associatiu de Sants cogestionin el projecte. No ens volem limitar a ser un lloc on aprendre i ensenyar, sinó que projectem esdevenir un espai on aprendre i empoderar-nos per actuar a la societat amb criteri propi i esperit transformador. A participar només s’aprèn participant, i La Troca vol ser una escola de participació, des de l’aula, passant pel projecte, fins al barri i la societat en general.

    Assumim com un dels principals reptes el d’incorporar a les persones que normalment no participen a cap espai sociocultural ni educatiu, que no assisteixen a cap acció formativa, bé sigui per circumstàncies socioeconòmiques o personals. És el que anomenem no-públic i que volem que esdevingui públic actiu, agent protagonista d’aquest projecte.  Per fer-ho possible, és imprescindible la complicitat i col·laboració dels agents del territori, així com les persones implicades que comparteixin aquest neguit per democratitzar l’educació permanent sense deixar ningú fora, fent-la accessible a tots els col·lectius de la nostra societat.

    Caminem cap un horitzó clar: dotar-nos d’una educació més democràtica i adaptable a les diferents necessitats personals. I ho fem gaudint, compartint i sobre tot aprenent del procés, un procés que, per nosaltres, ja està sent una veritable escola comunitària.  

    Si vols sumar-te a aquesta aventura, totes les mans són benvingudes. Participa a les sessions plenàries del procés participatiu els propers dies. Els pots consultar al web.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    comunitat Formació d'adults opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Com detectar el risc de dislèxia abans d’aprendre a llegir
    Next Article
    Actualitat
    Revista Per Què: La campanya per l’abolició de les armes nuclears, Nobel de la Pau
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}