Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu

    Ferran Aquilina, Adelina Escandell, Laia Lázaro, Quim Lázaro i Montse Vallès del Grup d'Educació de RELLA
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La llei de l’oferta i la demanda. L’eix de la planificació educativa.

    La llei de l’oferta i la demanda. L’eix de la planificació educativa.

    Neus Giménez Turabril 20, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Segons el que es desprèn dels estudis sobre segregació del Síndic de Greuges podem afirmar que el Departament d’Ensenyament porta desatenent les seves funcions aquests darrers vuit anys a l’hora de planificar i ordenar el mapa escolar per tal de lluitar contra la desigualtat i la segregació.

    El Síndic és molt crític en el seu estudi “LA SEGREGACIÓ ESCOLAR A CATALUNYA (I): LA GESTIÓ DE L’PROCÉS D’ADMISSIÓ D’ALUMNAT JULIOL 2016”. L’informe se centra en el procés d’admissió i matriculació que es realitza a Catalunya. Presenta 81 “recomanacions” d’acord amb 10 punts que considera que cal millorar en cas que el Departament estigui disposat a lluitar contra la segregació i, per tant, contra la desigualtat.

    Si hi ha un punt al qual aquest estudi fa esment és l’ús per part de la conselleria del criteri de satisfacció de demanda i el percentatge de sol·licituds com a èxit per als processos d’admissió i planificació. La “llei oferta-demanda” converteix el sistema escolar en un mercat educatiu en què les escoles, les famílies i els ajuntaments competeixen entre ells, essent aquestes finalment dividides i enfrontades.

    Només cal revisar dotze recomanacions que ofereix l’informe sobre el punt d'”informació i acompanyament a les famílies” per comprovar el que ofereix aquest perniciós valor d'”oferta-demanda” al disseny del mapa escolar i com condiciona l’elecció de les famílies, en definitiva, fins a quin punt és un valor profundament segregador. L’exemple el podem veure en aquestes tres recomanacions de les dotze que són prou significatives per entendre el dany que es fa.

    1. Desenvolupar polítiques de subjectivitat per combatre els prejudicis socials erròniament construïts sobre la realitat dels centres amb una demanda més feble, i que poden reproduir la segregació escolar i l’estigmatització.

    2. Desenvolupar polítiques de subjectivitat per deconstruir i combatre imaginaris socials que exaltin determinades tipologies de centre i en desprestigiïn d’altres, i per construir imaginaris alternatius favorables a l’equitat en l’admissió, com ara conscienciar la població de la necessitat de combatre la segregació escolar amb els instruments disponibles, també en la gestió del procés d’admissió d’alumnat.

    3. Instar els centres públics i concertats a no utilitzar, en les jornades de portes obertes o en altres sistemes d’informació emprats en el procés d’admissió d’alumnat, un discurs competitiu d’atracció de la demanda que, més enllà de presentar el propi centre, malmeti directament o indirectament la imatge social dels centres de l’entorn.

    Llegint aquests tres punts podem entendre la següent gràfica en què el Síndic mostra els criteris que tenen les famílies per descartar escoles.

    Gràfic extret de l’estudi del Síndic de Greuges “Informe Segregació escolar II. Condicions d’Escolarització”

    En què es basen les famílies per saber que els professors no són bons? Tot sembla indicar que en l’imaginari social del municipi es reforça gràcies a l’ideari d’oferta-demanda, atès que aquestes escoles solen tenir baixa demanda. Per què el projecte educatiu no els agrada? Amb una jornada de portes obertes ja som coneixedors i podem avaluar un projecte? És obvi que en aquestes portes obertes les escoles competeixen i remarquen que són més bones respecte a la resta. Però, més dramàtic és el tercer punt pel qual les famílies mostren rebuig i que fa referència al tipus d’alumnat. És precisament aquí on apareix una prova clara de la manca de planificació i mostra, amb tota la seva cruesa, la mala distribució de l’alumnat amb problemàtica social i el seu reforç a la segregació.

    Per què Ensenyament no aplica una mesura simple de reducció d’oferta com és baixar la ràtio base a 20-22 que permetria una millora en la qualitat educativa amb una disminució de la ràtio i una millor distribució de l’alumnat?

    Aquest any, la Generalitat de Catalunya ha mantingut tota l’oferta de l’any anterior on és susceptible de tancar grups. Aquesta novetat es deu, en part, a la pressió de la comunitat educativa i a la resolució del Parlament aprovada l’any passat. Fins aquest curs, el Departament d’Ensenyament tenia el costum d’eliminar l’oferta tancant grups de l’escola pública, uns tancaments que no obeien a una raó per millorar la distribució o per eliminar la segregació, sinó que s’eliminaven atenent a un únic criteri: la manca de demanda que, a la vegada, influïa, repercutia i empobria la sol·licitud d’aquestes escoles perquè aquest fet s’entén per part de les famílies com una etiqueta negativa, amb la qual cosa la qualitat educativa d’aquest centre va calant en l’imaginari del municipi.

    Per aquest any tenim unes 5.000 places ofertades més de les necessàries a P3. La conselleria continua amb la seva política de ràtios altes i aplicarà, abans o després del repartiment de places, la seva “llei de l’oferta-demanda” eliminant grups amb poca demanda, de manera que continuarem amb les mateixes polítiques actuals, amb ràtios elevades i centres més segregats, cosa que implica un augment de la competitivitat entre escoles, famílies i ajuntaments, així com l’enfrontament entre totes les parts.
    Per què Ensenyament no aplica una mesura simple de reducció d’oferta com és baixar la ràtio base a 20-22 que permetria una millora en la qualitat educativa amb una disminució de la ràtio i una millor distribució de l’alumnat lluitant contra la segregació, tal com recomana el Síndic?

    Per què no es potencien els consells de garanties d’escolarització i les oficines municipals d’escolarització (OME) perquè siguin ells qui decideixin com planificar i gestionar els seus municipis, tal com recomana també el Síndic? La resposta és simple: reducció de pressupostos i protecció a la privatització de l’educació. Continuem mercantilitzant l’educació i la llei de l’oferta i la demanda seguirà fixant el preu que pagarem, tard o d’hora, a nivell educatiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘França, hora zero’, a la revista Per Què
    Next Article
    Actualitat
    Les universitats catalanes permetran als estudiants transsexuals utilitzar el nom amb què s’identifiquen
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}