Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Lligada o deslligada?

    Jordi Badiellagener 23, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’any 1749, Baldiri Reixach, en les Instruccions per la ensenyança de minyons, ja indicava en negre sobre blanc la necessitat d’ensenyar a escriure amb belles lletres els infants.1 Les raons que adduia no han variat en el decurs dels segles: en primer lloc, la comunicació personal i l’aplicació en el negoci; segonament, la presa d’apunts; finalment, la promoció social que pot comportar la destresa cal·ligràfica. I tot, fornit amb làmines de bells exemples no exempts de moralitat: ” Lo primor de un minyó se manifesta noblement ab los rasgos y figuras que ab perfecció sab ab la pluma delinear”.2

    17 anys més tard, el pare Lluís d’Olot, bibliotecari del Reial Convent de Santa Madrona dels Caputxins de Barcelona, hi insistiria en el Tratado del origen de escribir bien.3 Però aquests són exemples llunyans, fundacionals. Avui, al cap de 265 anys de la publicació de l’obra del pedagog empordanès, l’aprenentatge dels rudiments de l’escriptura comença cap els cinc anys i s’exercita mecànicament fins els set. Ja no són la ploma i la tinta amb què van aprendre a escriure els mestres més veterans de les escoles actuals, els materials utilitzats, en això hi ha hagut una lleugera evolució: avui el llapis i el bolígraf els han suplantat, però els models continuen sent calcats als dels seus predecessors. Els avis dels alumnes que comencen a exercitar-se en l’escriptura ho feren amb mètodes com ara el Cots, Dalmau o García Carrió, homologables als actuals, fins i tot en la praxi tediosa.

    Per a molts, les hores invertides a l’aula i a casa a aconseguir una bella lletra han estat balderes. Ras i curt: l’escriptura és un art per al qual cal destresa, habilitat i, en darrer terme, talent. Una altra cosa és l’aprenentatge d’un mètode sintètic i eficaç per a la comunicació escrita, basat en l’aprenentatge de la reproducció de la forma de les lletres per agrupar-les després en paraules. La lletra deslligada, feta de rectes, circunferències i semicircunferències, semblant a la lletra d’impremta, té l’inconvenient d’escriure’s més lentament que la lletra lligada, però té clars avantatges: és més fàcil d’aprendre, és la lletra dels llibres, de les revistes, dels rètols del carrer… Diguem-ho clar: avui, la lletra lligada només la trobem en els quaderns escolars de cal·ligrafia.

    I, d’altra banda, l’escriptura ja no és el que era en temps de Baldiri Reixach: la ploma i la tinta han deixat pas als teclats de l’ordinador, el telèfon o la tauleta, que també duen incorporada la lletra deslligada. Sembla clar que la lletra lligada ha d’ocupar el lloc que li correspon en l’actualitat: les classes d’educació visual i plàstica. No cal renunciar a saber fer, no ja una, sinó tantes bones cal·ligrafies com siguem capaços. No cal conformar-se com els nostres avis, pares o nosaltres mateixos en el domini de la cal·ligrafia anglesa, imposada per una escola dirigida a fer alumnes hàbils i pulcres en l’escriptura del deure i l’haver dels balanços. Les formes artístiques de les lletres són un goig que no s’ha de limitar. El coneixement de les cal·ligrafies uncial, romana, carolina, gòtica, insular o itàlica, posem per cas, no hauria d’estar renyit amb el desenvolupament d’una cal·ligrafia funcional, d’acord amb les necessitats de la generació més impacient de la història escolar. Però això és possible?

    A casa nostra, la destresa cal·ligràfica és prescindible? Quan els nostres estudiants, de totes les edats, passen comptes dels seus aprenentatges amb els examinadors, com ho fan? Quan el nen de primària, el noi de secundària o el jove universitari escriu, amb què ho fa? Quan respon les preguntes que han de portar-lo a les preguntes que l’esperen el curs següent, i de les d’aquest a les de l’altre, què hi té a la mà?

    Una altra cosa és que quan les preguntes escolars ja no siguin més que un record, la cal·ligrafia lligada sigui una habilitat supèrflua. Deslligar la lletra? I tant, però no sense abans deslligar la universitat, l’institut i l’escola.

     

    Notes

    Baldiri Reixach. Instruccions per la ensenyança de minyons. Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona, 1983.

    2 Ídem. P. 109.

    3 Lluís d’Olot. Tratado del origen y arte de escribir bien. Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona, 1982.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les universitats espanyoles han perdut un 24% del seu pressupost en quatre anys
    Next Article
    Actualitat
    Cien años de soledad
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}