Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’observació entre iguals, una pràctica per fomentar la col·laboració i professionalització docents

    Maria Ojuel Solsonajuny 10, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jornada sobre observació entre iguals | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat 1 de juny va tenir lloc l’acte de presentació dels resultats del projecte de recerca I+D+i 2020, finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, “Observació entre iguals com a desenvolupament professional docent: cap a una cultura col·laborativa en centres d’educació primària i secundària”. Al llarg de l’acte, que va comptar amb l’assistència de més d’un centenar de docents i altres professionals, els investigadors principals del projecte, David Duran (Universitat Autònoma de Barcelona) i Begoña de la Iglesia (Universitat de les Illes Balears), juntament amb els altres membres de l’equip, van presentar les principals conclusions de l’estudi. En el mateix acte es va fer pública la pàgina web del projecte, que posa a disposició de la comunitat educativa aquests resultats, així com recursos per dur-la a terme. La presentació es va organitzar a través de sis espais de debat i reflexió sobre sis temes centrals, que van permetre la participació del públic.

    En aquesta recerca han participat 328 docents de Catalunya, tots membres de la Xarxa de Competències, programa d’Innovació de la Subdirecció General d’Ordenació Curricular del departament d’Educació, que potencia la formació docent sobre el nou currículum per mitjà de l’aprenentatge entre iguals i en xarxa. Juntament amb els 244 participants de les Illes Balears, en total la recerca es basa en l’experiència de 572 docents, la qual cosa la converteix en una investigació puntera en l’àmbit internacional.

    El model d’observació docent que s’ha desenvolupat en el marc dels centres participants consisteix en que parelles de docents, amb graus d’experiència i estatus similars, acorden observar-se mútuament un o diversos aspectes pedagògics de la seva acció a l’aula, per mitjà d’instruments de recollida d’evidències de la pràctica docent a l’aula. Aquestes evidències s’utilitzen, posteriorment, per oferir-se feedback o retroalimentació constructiva mútua que permeti la reflexió i la concreció d’objectius de millora de la pràctica d’ambdós docents. Els docents han rebut formació prèvia i recursos per implementar la pràctica, a partir d’un model senzill però estructurat, que cerca minimitzar les resistències inicials.

    Parelles de docents, amb graus d’experiència i estatus similars, acorden observar-se mútuament un o diversos aspectes pedagògics de la seva acció a l’aula

    Aquest model d’observació és una adaptació de la proposta de Matt O’Leary, professor de la Universitat de Birmingham, especialista internacional de l’observació entre iguals, i té com a propòsit principal potenciar el diàleg professional: la persona observadora esdevé un “parell d’ulls extra”, que ajuda l’observada a reflexionar sobre la pròpia pràctica. Només així, deixant de banda altres models centrats en el judici o en l’eficàcia, l’experiència de l’observació pot tenir impacte en la millora de la docència i en la professionalització. Segons l’informe Talis 2018, a l’Estat espanyol només un 19% dels docents es formen en activitats basades en l’aprenentatge i l’observació entre iguals (la mitjana de l’OCDE és 44%). El 80% del professorat dels països de l’OCDE considera que la formació contínua que més influència ha tingut sobre el seu treball és la basada en la col·laboració entre iguals (OCDE, 2019). Per contra, “és encara minoritària, ja que es tracta d’una pràctica contracultural que xoca amb la tradició individualista del treball dels docents”, segons David Duran.

    El curs 2019-2020, la Xarxa de Competències va iniciar una línia de treball per potenciar la pràctica de l’observació entre iguals entre el professorat, amb el suport del GRAI (Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals) de la UAB. Anys abans, 920 docents de les Illes Balears havien participat en el Programa d’Observació i Feedback entre Iguals, liderat per la UIB amb el suport de la Conselleria d’Educació.

    A banda de col·laborar en el projecte esmentat, es va elaborar una guia en format web per donar suport als centres de la Xarxa de Competències i a qualsevol altre centre interessat en implementar-la; es va elaborar un material audiovisual de suport i es va organitzar un acte públic al departament d’Educació, que va comptar amb la presència del Professor Matt O’Leary, en què es van avançar ja alguns resultats provisionals de la recerca.

    L’observació entre iguals es pot convertir en una intervenció sostenible i eficaç per millorar la pràctica docent

    “Es va plantejar doncs oferir als docents condicions per fer una pràctica estructurada, senzilla d’aplicar, i que fos voluntària”, diu David Duran, per minimitzar les resistències inicials, que fins i tot es van advertir entre els docents que voluntàriament van acceptar realitzar la pràctica i que, en conseqüència, tenien una bona predisposició. Justament, els resultats de la recerca mostren una disminució estadísticament significativa en les resistències inicials en acabar la pràctica. Abordant amb cura aquestes resistències, l’observació entre iguals es pot convertir en una intervenció sostenible i eficaç per millorar la pràctica docent, i el cert és que en molts centres de la Xarxa, aquesta pràctica ha trobat el seu espai dins l’organització interna.

    Una creença que la recerca planteja és si el grau de connexió interpersonal i la confiança és un prerequisit per implementar una pràctica d’aquest tipus. Els resultats apunten que la percepció de proximitat entre els docents que s’observen mútuament no és un prerequisit sinó més aviat la conseqüència d’aquesta pràctica, ja que aquesta proximitat s’incrementa considerablement.

    Els docents sovint reconeixen millor els propis punts forts i febles a partir d’identificar-los en l’observació de les pràctiques dels altres

    Un altre element que aporta la recerca és la importància que té el feedback entre docents, abans, durant i després de la pràctica. “No tota conversa la podem considerar de qualitat. Caldrà planificar-la d’acord amb un pla d’acció i d’uns objectius concrets”, segons Begoña de la Iglesia. Podria semblar que els docents més experimentats seran capaços de donar feedback constructiu, però la recerca diu que és més rellevant la consciència de crear un espai de diàleg o conversa de qualitat i rica en interaccions entre persona observadora i observada. No és fàcil però cal ajudar el professorat a fer-ho, perquè impacti realment en el seu desenvolupament professional. De la mateixa manera, la redacció de propostes de millora de qualitat -un cop realitzada l’observació- té més impacte sobre la millora professional i, de retruc, sobre els aprenentatges de l’alumnat.

    En definitiva, com passa amb l’alumnat, també els docents sovint reconeixen millor els propis punts forts i febles a partir d’identificar-los en l’observació de les pràctiques dels altres. En posar en pràctica l’observació entre iguals, és com si, mirant l’altre (fent-li de mirall), ens hi mirem també nosaltres. 

    Els resultats d’aquesta recerca permeten, doncs, aportar evidències per a tota la comunitat educativa sobre els beneficis d’una pràctica que pot ser la porta d’entrada a escenaris de col·laboració més sistemàtics, com la docència compartida, que proporcionen oportunitats de participar i aprendre i propicien la satisfacció i el benestar i una manera d’atendre les necessitats de l’alumnat de manera més eficient.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleQuim Lázaro i Ricard Aymerich: “Fèiem català, ajuntàvem nens i nenes i no fèiem religió”
    Next Article
    Opinió
    Ha arribat la primera “ona”
    Maria Ojuel Solsona

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}