Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’ús dels telèfons mòbils a l’aula

    Col·legi de Doctors i Llicenciatsdesembre 20, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Istockphoto
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En l’era digital, l’ús dels telèfons mòbils ha esdevingut una qüestió central en el debat educatiu. Aquesta discussió s’orienta cap a l’impacte i les implicacions que tenen aquests dispositius en l’entorn escolar, especialment en l’educació secundària obligatòria (ESO), el batxillerat i els cicles formatius. Mentre alguns defensen la necessitat de prohibir completament els mòbils a l’aula, altres argumenten a favor d’un ús controlat i didàctic d’aquests dispositius com a eina  educativa. Aquest debat no només aborda la gestió de l’atenció i la concentració dels alumnes, sinó també el desenvolupament de competències en l’ús responsable i crític de la tecnologia. L’enfocament d’aquesta qüestió varia significativament en funció de l’edat dels estudiants i el context de cada centre educatiu, i planteja un repte complex per a educadors, pares i la societat en general.

    El debat sobre l’ús dels telèfons mòbils hauria de centrar-se de manera específica en l’educació secundària obligatòria (ESO), i addicionalment en el batxillerat i els cicles formatius. A les etapes d’educació infantil i primària aquest debat no hauria d’existir, ja que la majoria de nens i nenes no disposen de dispositius mòbils. Això no obstant, en aquestes etapes la prohibició de mòbils als centres educatius s’hauria de considerar una mesura evident.

    Per tot això, el Col·legi considera el següent:

    1. Reconèixer les diferents etapes educatives
    Es recomana que l’ús dels telèfons mòbils es reguli de manera diferenciada segons l’etapa
    educativa. A l’educació infantil i primària, la presència de mòbils no hauria de ser motiu de
    debat, atès que no és una edat adequada per a l’ús dels mòbils. En canvi, a l’ESO, al batxillerat i als cicles formatius, els mòbils podrien ser utilitzats com a eines didàctiques, sempre sota supervisió i amb propòsits educatius clars.

    2. Promoure l’ús responsable del mòbil
    És fonamental educar en l’ús responsable dels dispositius mòbils, tant en l’àmbit personal com acadèmic. Això inclou la comprensió de l’impacte de la seva utilització en l’aprenentatge i la interacció social, així com la gestió de la privacitat i la seguretat en línia. En aquest sentit, apel·lem a la intervenció de les famílies per exercir el control sobre els usos que els menors en fan i també al compromís amb l’exercici d’una acció educativa constant i col·laborativa amb els centres educatius.

    3. Ús responsable del mòbil per part dels docents
    Atès que els docents són models de conducta, l’ús dels mòbils dins dels centres educatius
    s’ha d’adequar a les limitacions que es fixin en cada centre i etapa educativa; tot d’acord amb el bloc cinquè del Codi deontològic de la professió docent, aprovat pel Col·legi, sobre l’ús responsable i ètic de les tecnologies.

    És fonamental educar en l’ús responsable dels dispositius mòbils

    4. Espais lliures de mòbils
    Apostem per promoure patis lliures de mòbils a l’ESO, per fomentar la interacció social i l’activitat física. No obstant això, reconeixem la complexitat d’aquesta mesura en centres on conviuen estudiants d’ESO, de batxillerat i/o de cicles formatius, i suggerim que es tracti d’una manera flexible, des del marc de l’autonomia de cada centre.

    5. Integració del mòbil en el procés educatiu
    Encoratgem a explorar com els telèfons mòbils poden ser incorporats de manera constructiva en els processos d’ensenyament-aprenentatge. Aquesta integració també implica el  desenvolupament de competències digitals i de pensament crític entre els estudiants, com la capacitat d’avaluar la fiabilitat de les fonts en línia, entendre els conceptes de privadesa i seguretat digital, i ser conscients de l’impacte social dels mitjans digitals. A més, l’ús dels mòbils com a eina educativa pot ajudar a fomentar l’autonomia dels estudiants en l’aprenentatge i permetre’ls de seguir els seus propis interessos i necessitats educatives d’una manera més flexible i adaptativa.

    La integració dels telèfons mòbils en l’educació ha de ser considerada una oportunitat per
    enriquir l’aprenentatge, desenvolupar habilitats digitals essencials i preparar els estudiants per a un futur tecnològicament avançat, sempre mantenint un equilibri amb mètodes educatius tradicionals i fomentant un ús saludable, equilibrat i ètic de la tecnologia.

    6. Flexibilitat i autonomia dels centres educatius
    Creiem que les polítiques sobre l’ús dels mòbils han de ser flexibles i han de permetre a cada centre educatiu d’adaptar-les segons les seves necessitats i context i d’acord amb la seva estratègia. Això pot incloure el desenvolupament de protocols propis per a l’ús dels mòbils, que haurien de ser validats i supervisats pel Departament d’Educació.

    Recomanem als centres educatius que fomentin el diàleg entre professors, alumnes i famílies per assegurar que l’ús dels telèfons mòbils a l’escola es faci d’una manera que beneficiï el procés d’aprenentatge, al mateix temps que es manté un entorn segur i respectuós per a tothom.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    digitalització educació digital mòbil mòbil a les aules opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    La importància d’atendre bé l’alumnat amb altes capacitats per potenciar el seu talent
    Next Article
    Opinió
    Joguines per a infants de 0 a 3 anys: com triar-les i per què són importants
    Col·legi de Doctors i Llicenciats

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}