Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Manifest conjunt “per recuperar la confiança” de Rosa Sensat, Bofill, FMRP i el Col·lectiu Tornem a les Escoles

    Redacciósetembre 9, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Francina Martí (Rosa Sensat), Sheila González (Tornem a les Escoles), Mònica Nadal (Fundació Bofill) i Teresa Garcia (FMRPC), en la presentació del manifest
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El manifest presentat avui parteix de la base que des del tancament sobtat dels centres educatius el 13 de març hi ha hagut una “vulneració sense precedents” dels drets dels infants a l’educació i a la socialització, i que els sis mesos sense escola (del 14 de març al 14 de setembre) tindrà un fort impacte en la seva “salut social, física, emocional i mental”, en especial en aquells infants i adolescents els entorns familiars dels quals pertanyen als sectors socials més vulnerables. Per això el manifest demana un retorn 100% presencial, en línia amb el que estan també promovent les autoritats educatives.

    El manifest el firmen tres entitats amb molta implantació a la comunitat educativa, com són la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, l’Associació de Mestres Rosa Sensat i la Fundació Jaume Bofill, i el Col·lectiu Tornem a les Escoles, constituït a començaments de juny per un grup de famílies que consideraven que la reobertura dels centres abans de vacances havia estat un fracàs. Al manifest presentat aleshores s’hi van adherir més de 16.000 persones, entre famílies i docents.

    “Cal valorar positivament els esforços que han fet al llarg d’aquests mesos, en un context molt difícil, docents, famílies i alumnat, tota la comunitat educativa. Però l’escola a distància NO és una solució ni una resposta adequada a les necessitats dels infants i joves en temps de pandèmia, ja que no pot compensar l’absència de presencialitat, especialment per a aquells infants d’entorns més vulnerables i pels que tenen necessitats educatives especials. L’escola presencial no només garanteix educació, sinó també socialització, benestar, igualtat d’oportunitats, cures i refugi”, diu el manifest.

    El document conté “vuit principis bàsics” per “superar la por” i acostumar-se a “viure la incertesa com a valor educatiu”: educació presencial com a garant de l’equitat; col·laboració estreta entre administracions per garantir els recursos; equilibri entre mesures de seguretat i un entorn educatiu de qualitat; lideratge i màxima participació de la comunitat educativa; adaptabilitat i creativitat dels plans educatius de centre; situar el benestar dels infants i joves com a prioritat pública; assegurar una prestació econòmica pels adults que hagin de tenir cura d’infants en quarentena; i tornar a les escoles “amb voluntat de confiança, compromís i empatia de tots els estaments de la comunitat educativa”.

    En la presentació del manifest, la presidenta de Rosa Sensat, Francina Martí, ha parlat de la necessitat de “recuperar la confiança que va semblar que es va trencar entre famílies i mestres durant el confinament”, i de fer autocrítica, perquè “potser no vam reaccionar amb la rapidesa que hagués fet falta” per garantir el dret a l’educació “sobretot al final del confinament, quan es van anar recuperant altres espais”, però també “era un moment que tothom anava molt perdut”. En la seva opinió, “una situació d’emergència pot ser educativament molt rica” i el fet que la reorganització dels centres per reduir les ràtios obligui a renunciar a les especialitats també pot ser beneficiós perquè “el repte de la globalització dels aprenentatges el teniem sobre la taula”. “Fem de la necessitat virtut, potser és el moment de treballar de forma més global com a equip de mestres, de donar-nos suport els uns als altres”, ha dit Martí, per a la qual “en tot cas la qualitat no està en perill”.

    Escoles contra la segregació i CCOO

    A banda, també avui el Col·lectiu d’Escoles contra la Segregació s’ha posicionat a favor de la presencialitat total, a través d’un comunicat en el qual adverteix que l’alumnat dels centres de màxima complexitat és el que més ha patit les conseqüències del confinament, amb l’agreujament de la bretxa digital i educativa. Aquest col·lectiu reclama “una dotació suficient de recursos per assegurar la ràtio màxima de 20 alumnes i el retorn de la 6a hora als centres que hi han renunciat”, ja que “s’han d’invertir tots els recursos humans i materials possibles per reduir al màxim el nombre d’alumnes que hagin de fer períodes d’aïllament”.

    Fa uns dies eren les principals federacions de famílies (Fapac i Fapaes) les que en sengles comunicats apostaven per un retorn total a les aules, amb les màximes garanties sanitàries, i reclamaven també un augment de recursos per ampliar grups i baixar les ràtios.

    També aquest matí, el sindicat CCOO ha organitzat una plantada simbòlica a la plaça del Rei de Barcelona, amb la presència del secretari general del sindicat, Javier Pacheco, per reclamar més garanties de seguretat als centres, amb increment de personal docent i sanitari (infermera escolar), ja que “els increments de plantilla són insuficients”, i exigir una actitud més oberta i dialogant al Departament d’Educació.

    Concentració a la Plaça del Rei | Foto: CCOO

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa Reobertura de centres Tornem a les escoles
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Més escola, menys virus
    Next Article
    Actualitat
    Nou curs: responsabilitat social, lideratge i compromís
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}