Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Memòria de la Falla Escolar

    Jaume Martínez Bonafémarç 17, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Falla escolar | Twitter CSVF
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Primavera entrava per la porta de l’aula de la mà de la Falla. Ens enganxava a tots i totes i ens treia al pati de l’escola per celebrar junts una nova forma d’estudi i aprenentatge. Per a mi la Falla Escolar va estar cada curs una oportunitat de treball pedagògic que trencara amb la rutina  dels llibres de text i la separació artificial de la vida en assignatures inconnexes. També –vull confesar-ho ja d’entrada- la Falla era la possibilitat d’experimentar amb el meu alumnat un model de contrast molt crític amb el món faller adult i institucional que ells i elles es trobaven als diferents carrers de la ciutat. Vull dir que, en la forma d’organitzar-nos, de buscar fons econòmics, d’assumir rols i funcions, de dissenyar i produir el cadafal satíric, d’arribar, en fi, a l’apoteosi del festeig, investigàvem un model social de diversió democràtic, no sexista, respectuós amb les diferències, i intencionalment dignificador de la identitat valenciana.

    A l’escola estudiàvem les Falles com un camp cultural del poble valencià. A aquesta experiència cultural volíem apropar-nos integrant les diverses aportacions metodològiques de les ciències: recuperant el passat històric i l’explicació sociològica del present, utilitzant la lògica matemàtica i el càlcul econòmic i estadístic, desenvolupant processos literaris i aproximacions al llenguatge específic de la festa, manipulant representacions simbòliques geogràfiques i espacials, estudiant els canvis morfològics en la representació fallera, analitzant les tradicions etnogràfiques, revisant els processos ecològics referits als materials emprats, discutint dades sobre població, consum i despilfarrament, coneguent els processos físics referits al soroll, el foc i la pólvora, sense oblidar les relacions amb la música i la dansa, o els jocs tradicionals al carrer. Recorde molt bé que a la meva escola, gràcies a la Falla, es potenciava un saber socialment considerat de baix estatus –allò que dèiem “les maries”-: la música, la plàstica, dinàmica, etc.

    A l’escola estudiàvem les Falles com un camp cultural del poble valencià

    Per culpa de la Falla vaig tenir un intent d’expedient per part de la Inspecció educativa de les postrimeries del franquisme (estudiàvem els egipcis i feien educació sexual i Pepin va fer un enorme ninot que representava a Tutankamon amb el penis erecte sobre el que recolzava un manual de sexualitat. El director de l’escola m’ordenà que el censurara i em vaig negar). Per culpa de la Falla vaig tenir a la dreta del poble mosquejada perquè els nanos van treure en una escena satírica a l’Alcalde negant ajuts per fer excursions escolars. Fins i tot el retor va utilitzar algun dia el púlpit per qüestionar una falla que cometia l’imperdonable pecat d’amanir la llibertat i la crítica amb equilibrades dosis d’ironia i d’humor.

    Però també gràcies a la Falla vaig aprendre a jugar amb els meus alumnes, a sentir-me útil i creador amb les mans, a viure intensament un projecte pedagògic i a fer possible que festa, poble i ciutat no siguen experiències separades del món escolar. També, gràcies a la falla vaig anar aprenent a saborejar la saladura de les llàgrimes provocades per l’emoció i l’alegria al veure que altre tipus de falla i altre tipus d’escola era possible. Sé que ara mateix  a moltes escoles de diferents pobles i comarques del País Valencià es planten falles escolars. Vull agrair l’esforç de tota la gent –mestres, famílies, xiquets i xiquetes- que saben que amb la falla estan fent la seva escola una miqueta més participativa, més popular i més valenciana.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Projectes d’aprenentatge-servei en el nou entorn educatiu
    Next Article
    Reportatge
    Silenci i serenor per garantir el creixement personal i acadèmic
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}