Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Menys selectivitat i més ‘fact-checking’, els consells dels experts per estimular el pensament crític a les aules

    Redacciómaig 24, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    David Bueno, Valeria Giacomoni i Ignasi Llorente, durant el col·loqui
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Si ens obliguen a aprendre ens dogmatitzem; si ens motiven, podem arribar al pensament crític”. Amb aquesta reflexió, David Bueno, autor de Neurociència per a educadors (Rosa Sensat), argumentava que un sistema educatiu només pot promoure el pensament crític si hi un estímul constant dels infants a través d’activitats, de preguntes i de la recerca. Des de la vessant de la neurociència, la motivació és clau, segons Bueno, perquè “un cervell motivat té més energia, les neurones tenen més oxigen i pot actuar més estona sense cansar-se, i pot realitzar tasques més complexes”.

    “Si els infants tenen les necessitats de son i d’estima cobertes, només volen aprendre més”, assegurava Valeria Giacomoni, especialitzada en pedagogia llibertària i autora del llibre Joan Puig Elias: anarquisme, pedagogia i coherència. Segons la seva experiència, els progenitors han de mirar de satisfer aquesta curiositat natural dels infants i a la vegada actuar amb coherència. En aquest sentit, exposava que els nens i les nenes aprenen a través de la imitació i que, per tant, “necessiten coherència, necessiten veure que actuem com els hi diem”.

    “El que és més útil un cop se surt de l’escola és la capacitat de dubtar”, esgrimia el divulgador científic, Ignasi Llorente. La seva aposta és que cal introduir a les aules el mètode científic, la capacitat de dubtar de les certeses, de plantejar-se preguntes, formular hipòtesis i experimentar per corroborar-les. En la seva reflexió, Llorente exposa els valors de la ciència per enfrontar-se als dogmes i a la postveritat. Precisament davant la desinformació incrementada per les xarxes socials i internet, proposa que el fact-checking també s’ensenyi des de l’escola perquè, diu, “hauríem de ser capaços de distingir un fet d’una opinió”.

    Música i arts, interrelació de matèries i argumentació

    “Les matèries que flexibilitzen més el cervell són la música, l’art i les activitats psicomotrius”, assegurava Bueno. Pel genetista, és necessari que en l’educació primària es potenciï al màxim l’activitat del cervell per fer connexions noves entre neurones. D’altra banda, Llorente plantejava que les assignatures s’interrelacionin més entre elles. En la seva opinió, s’està perdent la visió holística de l’educació davant la tendència a la super-especialització, quan en canvi “està bé que els alumnes vegin que el que han après a matemàtiques pot servir a filosofia”.

    Amb la vista posada a com millorar l’educació, David Bueno proposava un replantejament del sistema educatiu, sobretot, en l’etapa universitària. Un primer exemple seria la selectivitat. “La selectivitat –va dir– és una prova finalista memorística, que només serveix per endreçar la gent en funció de la nota”. En la seva opinió, caldria evolucionar aquest tipus d’exàmens en un format que promogui plantejar-se conceptes reals, reflexionar-hi, i que s’aprengui a fer preguntes i hipòtesis. Segons el seu criteri, els alumnes “aprenen amb més eficiència quan han de demostrar al final el que han après, i entre ells es fan preguntes i entre ells se les responen”.

    Sobre la tendència a l’utilitarisme en l’educació, ja sigui en l’orientació laboral de les carreres universitàries o en la memorització de conceptes en les fases educatives obligatòries, Valeria Giacomoni reclamava el repte de comptar amb una llei d’educació que estimuli el pensament crític. “L’exercici d’aprofundir en un tema i saber argumentar amb les teves mateixes paraules ja no es fa”, explicava Giacomoni, en referència als tipus d’exàmens que es realitzaven a Itàlia fins a finals de la dècada dels anys 90. Per aquest motiu, la pedagoga reivindica referents com Ferrer i Guàrdia o Joan Puig i Elias, sovint oblidats com a pedagogs pel fet de ser etiquetats com a polítics. Giacomoni subratlla que la configuració d’un sistema educatiu també obeeix a criteris polítics i critica com l’empresa ha entrat a les universitats i com els centres han perdut la seva funció social de difusors de la cultura.

    En la conversa també hi va participar amb alguna intervenció el president del Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC), Quico Ràfols. El periodista va fer referència al seu article, que també recull el darrer Informe Ferrer i Guàrdia, i va defensar el dret a la informació. “El dret a la informació és essencial per una societat crítica perquè tingui dades per fer-se preguntes i trobar respostes”, va argumentar Ràfols. En la seva opinió, aquest dret està avui cooptat pels poders polítics i interessos econòmics i per això reclama polítiques que garanteixin el dret a la informació de la ciutadania.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Competència global David Bueno Fundació Ferrer i Guàrdia Memorització pensament crític Selectivitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’opinió del ministre francès d’Educació sobre l’ensenyament en “llengües regionals” indigna la Bressola
    Next Article
    Opinió
    emBROSSAnt
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}