Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Més enllà de París…

    Xavier Besalúnovembre 23, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Refugiats arribant a Múnic (Foto: Andreas Schalk)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els assassinats de París per part de militants d’Estat Islàmic escapen a qualsevol comprensió racional, però ens interpel•len sobre les nostres relacions amb l’Islam, més enllà del rebuig sense matisos i de la compassió per totes les víctimes.

    Fa 22 anys, el politòleg nordamericà S.P. Huntington va pronosticar que els conflictes que havíem d’esperar el segle XXI ja no serien entre blocs polítics diferents (per exemple, Rússia i els seus aliats contra els Estats Units, o la Xina contra el Japó), ni entre conjunts geogràfics diversos (Àfrica contra Europa, el Nord contra el Sud, l’Est contra l’Oest…), sinó entre el que ell anomenava civilitzacions, que definia com a entitats culturals essencialment marcades per la religió. D’entre totes elles, senyalava que el punt de fricció més immediat es donaria entre la civilització occidental (la seva, la nostra, de tradició cristiana) i la civilització islàmica, tant per motius històrics com pel pes de les migracions de persones de tradició islàmica cap als països d’Occident.

    Aquest tipus de pronòstics, més que preveure els esdeveniments, el que fan és convocar-los, preparar el terreny perquè efectivament es donin, justificar les polítiques que es volen endegar i que, sense aquestes profecies, semblarien injustificades. En aquest sentit, la por d’Occident envers l’Islam s’hauria manifestat en dos tipus de reaccions complementàries: d’una banda, amb accions d’ocupació i de guerra, a vegades preventiva, a vegades repressiva, a l’exterior, i a l’interior, amb accions, primer tolerades, però cada cop més normalitzades, d’hostilitat, de xenofòbia i de racisme. Aquests dies ens hem afartat de sentir que estem (se suposa que Occident) en guerra amb l’Islam (bé, amb Estat Islàmic, amb el jihadisme radical… en definitiva, com prediquen sovint alguns analistes, amb l’Islam).

    Uns anys després, concretament el 2001, el politòleg italià G. Sartori publicava un llibre, La sociedad multiétnica, que abominava del multiculturalisme, portador de tots els mals segons ell, i concloïa que l’islam i els musulmans eren irremissiblement inintegrables i, doncs, potencialment molt perillosos per a les democràcies occidentals, donada la seva distància cultural amb Occident (la seva cultura és considerada endarrerida, inferior, problemàtica, autoritària, massa condicionada per la religió i poc respectuosa amb els individus, especialment amb les dones). La conclusió d’aquesta anàlisi era que els països europeus haurien de reaccionar sense contemplacions impedint-los l’entrada i, si ja eren entre nosaltres, promovent el retorn als seus països d’origen, posant totes les traves possibles al seu assentament i, sempre i en tot cas, negant-los la condició de ciutadans i, per descomptat, impedint-los la nacionalització.

    Les idees de Sartori, un intel·lectual liberal i reconegut, es van convertir en una mena de pensament únic que, amb matisos, van fer seu tant conservadors com liberals o socialdemòcrates, que es van afanyar a signar la sentència de mort d’una pretesa política multiculturalista que, amb prou feines, cap país havia endegat. Aquesta suposada incompatibilitat cultural entre el món islàmic i el món occidental s’ha traduït de moltes maneres: en els incomptables impediments per construir mesquites o agençar oratoris; en els intents repetits de demonitzar el vel i les dones que el porten; en la pervivència de prejudicis negatius permanentment actualitzats, en interpretacions esbiaixades de la història… Novament, quan en les ments dels uns i dels altres s’instal·la la creença d’un distanciament essencial, dels riscos de qualsevol tipus d’acostament, de la impossibilitat de compartir res, no ens hauria d’estranyar que s’eviti compartir escola o barri, que s’instal·li la sospita, el temor i l’estranyesa en les relacions més quotidianes.

    Alguns investigadors, a la vista d’aquests plantejaments, han parlat d’un nou racisme, que no s’edificaria sobre bases biològiques, genètiques o fenotípiques (el color de la pell, la forma dels ulls, el tipus de cabell…), sinó sobre bases culturals com les que aquí hem intentat d’exposar. Per això l’anomenen també fonamentalisme cultural o diferencialisme, fent al·lusió a aquesta sacralització de les cultures, a la seva suposada incapacitat d’evolucionar, a l’horror davant qualsevol intent de barreja, considerada simplement contaminant. De fet, alguns d’aquests nous racistes es presenten com els heralds dels respecte per totes les cultures, els seus més fervents defensors, això sí, cadascuna a casa seva, de manera que no es produeixi cap mena de contacte i es puguin desenvolupar sense interferències…

    Per tot plegat em sembla digne de destacar que, justament aquests dies, l’Observatori espanyol del racisme i la xenofòbia (OBERAXE), hagi fet públic un Manual para la prevención y detección del racismo, la xenofobia y otras formas de intolerancia en las aulas, fet en col·laboració amb totes les Comunitats Autònomes. Aquell anunciat xoc de civilitzacions de Huntington, aquella impossible integració dels musulmans de Sartori, només podran ser desmuntats lentament i pacientment a les aules, si els educadors tenim algunes idees clares i demostrem amb constància i determinació que no totes les profecies interessades tenen perquè autocomplir-se.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Atemptats de París atenció a la diversitat Exclusió social immigració Interculturalitat opinió Xoc de civilitzacions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Sami Naïr: “L’alfabetització de les famílies, sobretot de les mares, és essencial”
    Next Article
    Actualitat
    Deu preguntes per entendre la teoria de la relativitat general d’Einstein
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}