Els 18 experts que formen part del grup impulsor de mesures de millores educatives a curt i mitjà termini a Catalunya han fet aquest dimecres la seva primera reunió amb voluntat que algunes de les mesures es puguin aplicar ja el curs vinent, tal com ha explicat el president del Consell Escolar de Catalunya (CEC) i coordinador del grup, Jesús Vinyes.
“La feina que té aquesta comissió és concretar propostes molt específiques relacionades amb canvis i amb millores que puguin tenir un impacte en els resultats educatius de comprensió lectora i matemàtiques. Això és el que sobretot haurem de prioritzar”, ha indicat als mitjans de comunicació abans d’iniciar la trobada al Departament d’Educació amb la consellera Anna Simó.
Fer que les propostes siguin viables és un dels eixos bàsics, tal com ha apuntat Vinyes, qui ha remarcat que ja s’estan duent a terme mesures com la disminució de ràtios, diferents programes per fomentar la lectura o les aules d’acollida.
“No ens podem permetre el fet de tenir uns resultats acadèmics tan dolents o per sota de la mitjana europea”, ha dit setmanes després que es fessin públics els resultats de l’Informe PISA de 2022, que situava Catalunya a la cua.
Vinyes ha ressaltat la importància d’avaluar els indicadors, identificar el problema i prendre mesures “concretes i precises” per revertir la situació. Aquesta serà la principal funció del grup d’experts, del qual el seu coordinador ha destacat la pluralitat i experiència: “Som un grup que ha estat a l’aula i ha reflexionat sobre la pràctica docent”.
Ha considerat que l’òptim seria que no només fos un treball del grup impulsor sinó que poguessin “retroalimentar-se” amb grups específics d’alumnat, docents, experts de la universitat i professionals de l’educació.
L’objectiu és que les mesures que es consensuïn siguin de continuïtat i no només a curt termini per tal de millorar els resultats educatius en els pròxims anys. “Aquest grup té legitimitat en quant ha estat ordenat per fer una feina concreta, però no és qui determina les polítiques educatives. Les polítiques educatives les determina el Govern i les pacta el Parlament”, ha afirmat. No obstant, ha considerat que algunes de les propostes ja es podrien aplicar el setembre del 2024, siguin metodològiques o organitzatives, i és que les primeres mesures es preveuen perfilar el pròxim mes de febrer.