Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » M’exalta el nou i m’enamora el vell

    Opinió
    M’exalta el nou i m’enamora el vell

    Jordi Satorradesembre 21, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’antic museu, les madones borroses,
    I el pintar extrem d’avui! Càndid rampell:
    M’exalta el nou i m’enamora el vell.
    Sol, i de dol (1947)

    Les reformes educatives són una constant i sovint venen més de la imposició que no de buscar i treballar un necessari convenciment i/o acord. Aquests recanvis legals obvien sovint bona part de les reivindicacions dels docents i famílies, se centren en els aspectes més ideològics i subjectius i no busquen una millora global del sistema (formen part de la batussa política!); ens calen més recursos i més ben aplicats. En els darrers anys, el Departament d’Educació ha eliminat bona part de les nefastes retallades del 2010-2012, però retornar a un punt inicial no és un guany sinó una recuperació: el pas que toca fer és el salt cap a un escenari de més recursos i millor prestació del nostre servei públic de qualitat.

    Però siguem realistes i no fem demagògia amb PISA. La incidència sobre els alumnes depèn de tres factors claus:

    – Un 50% té a veure amb el tipus d’alumnes que arriben al sistema (quin és el seu estatus social, econòmic, cognitiu, lingüístic, patològic, etc.) i obviar això (el «bonisme» imperant vol amagar variables que incideixen fortament als centres educatius) és fer trampa. Continuar posant diners per garantir que els alumnes mengin bé, tinguin condicions saludables a casa, etc., és una responsabilitat de país i no d’un departament del Govern.

    – Un 30% té a veure amb l’acció del docent a l’aula: la seva capacitat didàctica, els seus coneixements i el seu compromís ètic i professional (l’actitud). Cal fer confiança als docents i les direccions perquè facin propostes de millora (que ens deixin fer més). L’expertesa és als centres educatius i no en els estudis comparats de països que no tenen les mateixes circumstàncies. I sí, cal revisar-nos com a professionals per garantir la solvència en la tasca docent.

    – Un 20% té a veure amb els mitjans que tenim per millorar la feina: espais, pantalles, laboratoris, condicions laborals, etc.

    Cal sortir del bucle melancòlic i de la batussa entre profesaures i pedababaus que tan de mal ens està fent per posar les bases d’un model eclèctic

    La nostra feina és una feina difícil i només s’aprèn a l’aula i fent de docent (i no repetint els mateixos errors). I, des dels responsables dels centres, intentant que les noves incorporacions agafin les bones praxis i no les dolentes. Potser també cal més confiança de la societat en els seus professionals. Al final, però, els docents som els mitjancers entre uns sabers i uns estudiants que són els que aprenen: l’esforç, la responsabilitat, la sobreprotecció, l’afecte, i molt, en com recepcionen l’esforç del docent.

    Amb bon criteri la consellera Simó i el mateix president Aragonès han demanat fer pinya; sí, ens cal, ja que l’alternativa és fer llenya (per aquest Govern i pels que han de venir). Cal sortir del bucle melancòlic i de la batussa entre profesaures i pedababaus que tan de mal ens està fent per posar les bases d’un model eclèctic; fem de la gamma de grisos el nou paradigma. Certament, els fanàtics i alguns tertulians/editorials no voldran canviar ni d’opinió ni de tema. La dieta metodològica variada, l’observació formativa i la millora de les condicions de feina dels docents són les primeres armes per guanyar un futur millor per a les noves generacions. Això sí, ara toquen fets, no només paraules.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Informe PISA opinió PISA Proves PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ferma defensa del model lingüístic català davant la visita d’eurodiputats
    Next Article
    Anàlisi
    La redacció d’una alumna sobre com millorar l’educació
    Jordi Satorra

    Director de l'Institut Antoni de Martí i Franquès

    Related Posts

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025

    Opinió
    El dilema del currículum català de batxillerat

    desembre 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.