Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Ministeri d’Educació encarrega un informe a l’Alta Inspecció sobre els llibres de text d’història catalans

    Redacciómaig 18, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El ministre d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo. (Foto: congreso.es)

    El Ministeri d’Educació demanarà a l’Alta Inspecció de l’Estat que elabori un informe sobre diversos llibres de text d’història catalans, després que el sindicat AMES hagi denunciat que els seus continguts suposin un “adoctrinament ideològic”. Ho ha anunciat el secretari d’Estat d’Educació, Marcial Marín, que ha avisat que si el que apareix als llibres “incumpleix la legislació bàsica”, ho faran saber a la Generalitat, amb la intenció d’anar “a través dels jutjats” si no hi ha rectificació.

    La decisió del Ministeri parteix d’un informe del sindicat minoritari AMES, que fa un anàlisi dels llibres de Ciències Socials de Cinquè i Sisè de Primària a Catalunya. L’estudi sosté que en aquests llibres (de les editorials Barcanova, Baula, Cruïlla, Edebé, La Galera, Santillana i Vicens Vives) menyspreen el paper de les institucions i la història espanyoles en relació a la catalana, cosa que afavoriria que els alumnes “no adquireixin la identitat espanyola” i que inclús els generi odi.

    La controvèrsia va arribar aquest dimecres al Congrés dels Diputats de la mà de Ciutadans, que després d’acusar els manuals escolars de “manca de rigor científic i terminològic” –per boca del diputat Juan Carlos Girauta– va reclamar al ministre Íñigo Méndez de Vigo que actuï per la via legal si la Generalitat no canvia els continguts. En aquell moment, el ministre va respondre que “la competència de supervisar els llibres de text és de les comunitats autònomes”, tot i que va afegir que els textos “han de complir els requisits de rigor i de respecte als valors constitucionals”. Un dia després, el seu Ministeri ha decidit encomanar un “informe detallat” a l’Alta Inspecció per comprovar si això es compleix.

    El procediment consistirà en que en els propers dies l’Alta Inspecció presentarà les seves conclusions al Ministeri. Si són contràries a l’actual currículum català, o als llibres de text, enviarà un requeriment a Ensenyament perquè introdueixi els canvis pertinents. Si no ho fa, el cas passarà a mans de la justícia.

    Ensenyament considera “greu” la “desconfiança” cap als mestres

    La Generalitat s’ha mostrat “desconcertada” davant l’ordre del Ministeri de supervisar els llibres de text que hi ha a Catalunya. El secretari de Polítiques Educatives del departament d’Ensenyament, Antoni Llobet, ha respost a les declaracions de Marín que “fa temps que no és l’Administració qui decideix els materials que es fan servir als centres, sinó que es confia en la professionalitat dels docents per triar els que s’adeqüen al seu projecte educatiu”.

    Així, Llobet ha considerat “especialment greu” la “desconfiança” del ministeri sobre els docents catalans i ha valorat com una “manca de respecte cap al rigor de la indústria editorial” que es doni crèdit a les acusacions del sindicat AMES. Sobre aquesta entitat, Llobet els ha recriminat que l’informe reculli només pàgines i exemples de llibres de cursos concrets, cosa que, segons ell, respon a una “voluntat de descontextualitar maliciosament”. Llobet ha conclòs la seva intervenció davant els mitjans de comunicació assegurant que a nivell pedagògic és “normal” que els continguts que s’imparteixen siguin “propers” a l’alumne.

    Denuncien un compendi de “plantejaments ideològics”

    L’informe d’AMES consisteix en un recull d’exemples del que ells consideren “plantejaments ideològics partidistes” a través de fotos de les pàgines dels llibres de sis editorials: Barcanova, Cruïlla, Edebé, Santillana, Baula i Vicens Vives. La llista de greuges per al sindicat és llarga: des de denunciar que s’anomeni “corona catalanoaragonesa” al que s’hauria de dir Corona d’Aragó fins a retreure que es consideri l’Estatut “la llei més important de Catalunya” quan “per sobre hi ha la Constitució Espanyola”.

    “S’han trobat plantejaments que només els defensen determinats partits, que ho fan encara que no siguin plantejaments d’acord amb la nostra Constitució, motiu pel qual, en un estat de dret, no s’haurien d’ensenyar als centres educatius”, conclouen. El sindicat ha engegat també una recollida de signatures a Change.org que en porta al voltant de 700.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Editorials història inspecció Llibres de text Ministeri d'Educació Política
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “La confiança s’ha de construir”: presentació del llibre ‘Escola, famílies i comunitat’
    Next Article
    Actualitat
    ‘Aules plurilingües i cohesió social’, a l’espai Educa.Barcelona
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Literatura infantil i juvenil i política: Traces d’una relació històricament problemàtica

    maig 19, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}