Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Ministeri activa el pla per adoctrinar els alumnes sobre l’himne, la bandera i la defensa d’Espanya

    Laura Galaupoctubre 19, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pedro Morenés i Íñigo Méndez de Vigo van signar un acord per millorar el coneixement de la seguretat i la defensa RICARDO A.PÉREZ / MDE
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pedro Morenés i Íñigo Méndez de Vigo van signar un acord per millorar el coneixement de la seguretat i la defensa RICARDO A.PÉREZ / MDE

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Fa gairebé dos anys, els ministeris de Defensa i Educació van ratificar un acord de col·laboració per desenvolupar mesures perquè els estudiants d’Educació Primària i Secundària es familiaritzessin amb els símbols nacionals espanyols: escut, bandera i himne, així com la defensa d’Espanya. Després de més de 20 mesos sense que els ministeris donessin més senyals de vida, el conveni ha estat activat des de l’estiu passat.

    L’acord es va signar el desembre del 2015 i també inclou formació sobre el paper que tenen les Forces Armades per garantir “l’exercici de les llibertats cíviques”. La decisió final d’afegir aquest temari al currículum recaurà sobre els governs autonòmics.

    Ara, el Centre Nacional d’Innovació i Recerca Educativa (CNIIE), organisme depenent del Ministeri d’Educació, “està confeccionant un conjunt d’unitats didàctiques, que contenen conceptes relatius a qüestions de seguretat i defensa, a fi de que puguin ser emprades com a orientació pels docents per alguns dels seus projectes o activitats”, expliquen des del departament de Maria Dolores de Cospedal a aquesta redacció després d’una petició d’informació d’eldiario.es al portal de transparència.

    El CNIIE va fer una proposta econòmica el mes de juny passat perquè en el que queda d’any s’elaborin materials curriculars del projecte “coneixement de la seguretat i la defensa nacional als centres educatius”, segons figura en el projecte de memòria justificativa de la despesa del material de Secundària elaborada per aquest organisme i facilitada per fonts parlamentàries a eldiario.es. El de Primària va ser facturat aquest mateix mes.

    D’acord amb la informació facilitada per aquestes fonts, en les unitats didàctiques també contemplaven la monarquia com a objectiu a incloure en aquest projecte. “Conèixer la figura del Rei com a Cap de les Forces Armades i com a referent dels valors de respectabilitat i dignitat personal”, és un dels punts als quals al·ludeixen. Aquesta redacció s’ha posat en contacte amb el Ministeri d’Educació per a consultar-li aquesta documentació, però no ha rebut resposta fins al moment.

    Alguns dels continguts que recull aquest acord ja estaven contemplats en les assignatures dissenyades per la LOMCE com alternatives a la Religió, Valors Ètics (Secundària) i Valors Socials i Cívics (Primària). Segons explicaven en el document, aquests dos ministeris volen que amb aquestes mesures els joves adoptin una “posició activa” i s’incentivin els estudis d’investigació sobre temes de seguretat i defensa.

    Aquest acord va ser impulsat després de la Comissió de Defensa del Senat de l’1 d’abril del 2014, a la qual es va instar el Govern central a facilitar als alumnes informació perquè puguin dur a terme els drets recollits en l’article 30 de la Constitució, entre ells “el dret i el deure de defensar Espanya“.

    Amb la signatura del conveni realitzada en el seu moment per Pedro Morenés, exministre de Defensa, i Méndez de Vigo, responsable d’Educació, van aprovar la implantació d’unes mesures complementàries que no només es destinaran als alumnes. L’acord contempla que els professors també rebin formació, ja que aquests dos ministeris volen que es “millorin els coneixements” dels docents sobre assumptes relacionats amb la pau, la seguretat i la defensa d’Espanya.

    Arran de la signatura d’aquest acord, es van crear tres grups de treball. Un, per a l’elaboració de materials educatius. Un altre, per a la formació del professorat i un tercer, de col·laboració amb les comunitats autònomes. Per ara cap d’aquests tres equips ha conclòs amb la seva tasca.

    Formació per a docents

    L’equip centrat en la formació docent actualment està estudiant si des de la plataforma en línia de l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (Intef) es poden oferir aquests continguts. Per la seva banda, el grup de col·laboració amb comunitats autònomes començarà el seu camí quan “es disposi de materials i recursos adequats”.

    A més, està funcionant una comissió de seguiment en les reunions de la qual hi participen representants civils i militars de Defensa, així com portaveus d’Educació. En les actes d’aquestes trobades, facilitades a eldiario.es a través d’una petició al portal de transparència, els assistents destaquen “la necessitat d’assolir nivells de coneixement” sobre temes de seguretat i defensa que s’equiparin “als existents en els països del nostre entorn”.

    Un representant de l’Institut Espanyol d’Estudis Estratègics (IEEE) també va recalcar “la importància que els valors relatius a la transcendent tasca de les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat impregnin els projectes curriculars de forma transversal”.

    Crítiques de sindicats i l’oposició

    Col·lectius de famílies d’alumnes i sindicats van criticar aquest acord quan es va anunciar fa dos anys. La Federació d’Ensenyament de CCOO va protestar perquè es recuperés part del temari sobre Forces Armades que “estava present en l’assignatura Educació per a la Ciutadania” i es permeti que desapareguin “tots els continguts que educaven els nens i les nenes en igualtat”.

    El diputat d’En Comú Podem, Joan Mena, ha demanat informació al Congrés sobre aquest acord i lamenta que el Govern actual hagi “parcel·lat” les unitats didàctiques d’Educació per a la Ciutadania i “només recuperin les que ideològicament els interessen”. “No entenem que se signi un conveni amb Defensa quan el que s’hauria de promocionar és la cultura de la pau i la cooperació”, incideix.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Xavier Aragay: “Quan dissenyes un procés de transformació educativa has de pensar com l’avaluaràs”
    Next Article
    Opinió
    Com educar davant la crisi ecològica i social?
    Laura Galaup

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}