Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Mòbils i hipocresia

    Jordi Satorraoctubre 4, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pexels
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La lectura atenta del llibre de Josep Maria Ganyet «La democràcia mor al núvol» hauria de ser de lectura obligatòria per a tothom. Per què? Perquè estem vivint un gir copernicà en qüestions que fins ara ens semblaven clau i ortodoxes: seguretat privada, seguretat estatal, intimitat, models de bondat social, democràcia, oligopolis, experiments sociològics, política, manipulació, intrusisme, valors, ètica, etc.

    La gestió privada i usurera del nostre «nou món» digital (finançat en origen amb fons públics), amb uns estats que o no poden o no saben o no volen regular la invasió subtil i constant de la nostra democràcia, dels nostres valors i de la nostra intimitat suposa el repte més gran que tenim com a societat.

    L’adveniment de la mal anomenada intel·ligència artificial situa el ciutadà com un conillet d’Índies dels nous esclavistes mundials; la mineria de dades és el nou Potosí. La «bondat» de la seua estratègia fa que aquest esclavatge sigui, aparentment, vist com una moneda de canvis d’una pretesa millora de la nostra qualitat de vida. Obviar el preu que paguem per allò que «se’ns dona» gratuïtament és la gran mentida més bonica. Com deia Baudelaire «El truc més gran del Dimoni és fer-nos creure que no hi és»; el mòbil (abans el correu electrònic i els webs) esdevé la botera per on se’ns cola a casa.

    La capacitat de Google d’ordenar els nostres gustos, filies, fòbies, etc. li permet crear una consciència global que, a la vegada, és capaç de crear (modelar, reforçar, reorientar, etc.) els nostres gustos, filies, fòbies, etc. El mòbil permet connectar Google amb tots els usuaris a la vegada des de la nostra realitat i condicionar-nos. Les supereines per assaltar sense permís el nostre mòbil per part dels serveis d’intel·ligència d’estats «democràtics» (el Catalangate en seria l’exemple més proper) són el següent pas per carregar-se la protecció de la intimitat (el Big brother ja és aquí) i fer de la presumpció de culpabilitat el nou paradigma paralegislatiu.

    Cal prohibir els mòbils als menors de 12 anys i regular el consum que en fan fins als 16 anys

    Davant d’aquesta allau de vulneracions de drets, una part de la premsa «més venuda» posa l’accent  en el dit que apunta a la Lluna: el mòbil s’ha de prohibir als instituts; sobrebot, a l’hora del pati. Sembla que aquells escadussers trenta minuts són el veritable dimoni; ja tenim qui porta la llufa i podem obviar el debat de fons que ens cal (massa feixuc, massa dur, massa «políticament incorrecte»).

    Els mòbils (xarxes i consums inadequats) no són bons per a infants i adolescents. Aquesta és la realitat. Cal prohibir els mòbils als menors de 12 anys i regular el consum que en fan fins als 16 anys. Però no, el pati no ens deixa veure el bosc temporal on som. Quin ús i control proposen els gurús antipati per les hores prèvies a l’entrada a l’institut? I des de les 14:30 a les 02:00? Algú pensa controlar què miren i quanta estona? Els caps de setmana tampoc ens importen? El màxim responsable de Salut dels EUA diu “Els nostres fills no tenen el luxe d’esperar fins que sapiguem del cert l’impacte de les xarxes en ells”.

    Comptat i debatut, els instruments d’invasió i perversió de la nostra vida (amb conseqüències polítiques, psicològiques i sociològiques) requereixen d’una mirada a la Lluna (i de canvis legislatius profunds) però el debat al qual ens condueixen ens porta a observar atentament el dit (i posar, com sempre, els centre educatius enmig dels problemes de tot). Quanta hipocresia!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dispositius mòbils mòbil mòbil a les aules opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El 66% dels docents aprova les oposicions, però un 23% d’aquests no obté plaça
    Next Article
    crònica
    Dincat celebra mig segle de lluita per la inclusió
    Jordi Satorra

    Director de l'Institut Antoni de Martí i Franquès

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}