Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La Setmana Zero Abandonament Escolar, impulsada per la Fundació Bofill, ha culminat aquest dimarts al Parlament de Catalunya, on una representació de joves ha entregat prop de 300 cartes en què expliquen quines traves es troben per continuar estudiant i demanen mesures concretes contra l’abandonament escolar prematur que l’últim any va afectar 70.000 persones.
Aquesta és una cartes que s’han entregat als 135 diputats de la cambra catalana:
Benvolgut diputat del Parlament de Catalunya,
Em dic Judith, tinc 20 anys i visc al barri del carmel de Barcelona. T’escric perquè sento la necessitat d’explicar la meva situació i la de molts joves que, com jo, tenim dificultats per continuar estudiant. Sempre he tingut ganes d’aprendre i de construir un futur millor, però el camí no ha estat fàcil.
Al llarg dels meus estudis m’he trobat amb obstacles que m’han fet dubtar de si podria seguir endavant. Les dificultats econòmiques a casa han estat un mur important: moltes vegades no hi havia diners per material, transport o activitats, i això em feia sentir que estudiava amb desigualtat respecte d’altres companys. A més, no sempre he rebut prou orientació per saber quin camí triar, i sovint he tingut la sensació que les meves opcions eren limitades.
He escoltat frases com “no arribaràs enlloc”, “no serveixes per estudiar” o “ets un mal exemple”. Aquestes paraules em van fer sentir invisible i sense valor, com si les meves capacitats no comptessin. Tot i així, he intentat mantenir l’esperança i buscar suport allà on he pogut.
Crec que moltes coses m’haurien ajudat a continuar amb més seguretat: més beques i ajudes reals, més orientació personalitzada per conèixer totes les opcions formatives, i sobretot, més suport emocional dins de l’escola, per exemple una psicòloga o orientadora que escolti de veritat.
Per això us demano que, des del Parlament, impulseu polítiques que garanteixin que cap jove hagi d’abandonar els estudis per falta de recursos o de suport. Necessitem un sistema educatiu que doni oportunitats a tothom, que valori les diferents capacitats i que no deixi ningú enrere.
Gràcies per escoltar-me. Et demano, si us plau, que feu els canvis necessaris perquè cap estudiant a Catalunya es vegi obligat a abandonar el seu futur.
Atentament,
Judith
El president del Parlament, Josep Rull, al costat de la mesa de la Cambra, ha rebut una representació dels prop de 300 joves que durant l’última setmana han participat a tallers de cartes per relatar la seva experiència educativa personal als diputats.

Els relats expliquen per què tenen dificultats per continuar estudiant a Catalunya i citen, entre altres, les barreres econòmiques, la descoordinació entre els serveis d’orientació i les dificultats d’aprenentatge.
A tall d’exemple, l’Angie, de 16 anys, afirma: “Volem seguir estudiant, però tenim problemes econòmics i trobem a faltar suport. En Jarule afegeix: “Odiava quan em separaven de la meva classe normal a l’aula de ‘suposada ajuda'”.
“Feu més accessibles les sol·licituds de beques per als nostres pares”, demanen l’Omar, el Fatou i la Maimona”. “Convivim molta família junta en un uns pisos molt petits i no tenim ni l’espai ni i la tranquil·litat que es necessita per estudiar”, narra la carta de la Sinaí, la Falita, el Pedro, la Maria i el Kiko, de 13 anys.
Cada carta té al darrere una història diferent, però amb alguns trets comuns. Una de les que s’ha llegit a les portes del Parlament és la de l’Eliel, de 20 anys, actualment tècnic de farmàcia. Parla de la desmotivació i de problemes personals. Es pregunta “què hauria passat si hagués tingut aquest suport molt abans? Des de primer fins a quart d’ESO suspenia entre 5 i 9 assignatures cada trimestre, que després havia de recuperar al juny. I tot i així, absolutament ningú no em va preguntar mai: “Eliel, necessites ajuda?” o “Què et passa?”. Recordo fins i tot una professora dient-me que no arribaria enlloc i que era un cas perdut, després d’entregar un examen en blanc”.
L’Abandonament Escolar Prematur (AEP) assenyala el nombre de joves d’entre 18 i 24 anys que no tenen cap titulació més enllà de l’ESO ni estan estudiant. A Catalunya, més de 70.000 joves s’han vist empesos a deixar els estudis abans d’hora l’últim any. Deixar d’estudiar abans d’hora limita el futur dels joves i empobreix el conjunt de la societat.
Tot i la reducció de les últimes dècades, continua sent un dels països europeus amb una taxa més alta d’Abandonament Escolar Prematur (un 13,7% l’any 2024, quan l’objectiu europeu està al 9%). Darrere l’abandonament escolar hi ha, a més a més, fortes desigualtats, per gènere, origen i sobretot renda, que impedeixen trencar amb la reproducció del cercle de pobresa (que, en el cas de la pobresa infantil, és especialment alta a Catalunya, d’un 35%).

