Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Consciència fonològica a educació infantil?

    Sílvia Majoral

    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    Julián García Vélez

    Caçadors de bruixes disciplinats

    Mar Hurtado

    Les llars d’infants privades alerten que cada 15 dies tanca un centre a Catalunya

    Ana Basanta

    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Manel Perelló Beau
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » “Molts joves tenim dificultats per continuar estudiant”

    Actualitat
    “Molts joves tenim dificultats per continuar estudiant”

    Redaccióoctubre 28, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Rosallina Alcalde (Plataforma Zero Abandonament) i Ismael Palacín (Fundació Bofill) en l'entrega de cartes dels joves al Parlament | Fundació Bofill
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Setmana Zero Abandonament Escolar, impulsada per la Fundació Bofill, ha culminat aquest dimarts al Parlament de Catalunya, on una representació de joves ha entregat prop de 300 cartes en què expliquen quines traves es troben per continuar estudiant i demanen mesures concretes contra l’abandonament escolar prematur que l’últim any va afectar 70.000 persones.

    Aquesta és una cartes que s’han entregat als 135 diputats de la cambra catalana:

    Benvolgut diputat del Parlament de Catalunya, 

    Em dic Judith, tinc 20 anys i visc al barri del carmel de Barcelona. T’escric perquè sento la necessitat d’explicar la meva situació i la de molts joves que, com jo, tenim dificultats per continuar estudiant. Sempre he tingut ganes d’aprendre i de construir un futur millor, però el camí no ha estat fàcil.

    Al llarg dels meus estudis m’he trobat amb obstacles que m’han fet dubtar de si podria seguir endavant. Les dificultats econòmiques a casa han estat un mur important: moltes vegades no hi havia diners per material, transport o activitats, i això em feia sentir que estudiava amb desigualtat respecte d’altres companys. A més, no sempre he rebut prou orientació per saber quin camí triar, i sovint he tingut la sensació que les meves opcions eren limitades.

    He escoltat frases com “no arribaràs enlloc”, “no serveixes per estudiar” o “ets un mal exemple”. Aquestes paraules em van fer sentir invisible i sense valor, com si les meves capacitats no comptessin. Tot i així, he intentat mantenir l’esperança i buscar suport allà on he pogut.

    Crec que moltes coses m’haurien ajudat a continuar amb més seguretat: més beques i ajudes reals, més orientació personalitzada per conèixer totes les opcions formatives, i sobretot, més suport emocional dins de l’escola, per exemple una psicòloga o orientadora que escolti de veritat.

    Per això us demano que, des del Parlament, impulseu polítiques que garanteixin que cap jove hagi d’abandonar els estudis per falta de recursos o de suport. Necessitem un sistema educatiu que doni oportunitats a tothom, que valori les diferents capacitats i que no deixi ningú enrere.

    Gràcies per escoltar-me. Et demano, si us plau, que feu els canvis necessaris perquè cap estudiant a Catalunya es vegi obligat a abandonar el seu futur.

    Atentament,

    Judith

    El president del Parlament, Josep Rull, al costat de la mesa de la Cambra, ha rebut una representació dels prop de 300 joves que durant l’última setmana han participat a tallers de cartes per relatar la seva experiència educativa personal als diputats.

    Delegació dels representants dels joves al Parlament | Fundació Bofill

    Els relats expliquen per què tenen dificultats per continuar estudiant a Catalunya i citen, entre altres, les barreres econòmiques, la descoordinació entre els serveis d’orientació i les dificultats d’aprenentatge.

    A tall d’exemple, l’Angie, de 16 anys, afirma: “Volem seguir estudiant, però tenim problemes econòmics i trobem a faltar suport. En Jarule afegeix: “Odiava quan em separaven de la meva classe normal a l’aula de ‘suposada ajuda'”.

    “Feu més accessibles les sol·licituds de beques per als nostres pares”, demanen l’Omar, el Fatou i la Maimona”. “Convivim molta família junta en un uns pisos molt petits i no tenim ni l’espai ni i la tranquil·litat que es necessita per estudiar”, narra la carta de la Sinaí, la Falita, el Pedro, la Maria i el Kiko, de 13 anys.

    Cada carta té al darrere una història diferent, però amb alguns trets comuns. Una de les que s’ha llegit a les portes del Parlament és la de l’Eliel, de 20 anys, actualment tècnic de farmàcia. Parla de la desmotivació i de problemes personals. Es pregunta “què hauria passat si hagués tingut aquest suport molt abans? Des de primer fins a quart d’ESO suspenia entre 5 i 9 assignatures cada trimestre, que després havia de recuperar al juny. I tot i així, absolutament ningú no em va preguntar mai: “Eliel, necessites ajuda?” o “Què et passa?”. Recordo fins i tot una professora dient-me que no arribaria enlloc i que era un cas perdut, després d’entregar un examen en blanc”.

    L’Abandonament Escolar Prematur (AEP) assenyala el nombre de joves d’entre 18 i 24 anys que no tenen cap titulació més enllà de l’ESO ni estan estudiant. A Catalunya, més de 70.000 joves s’han vist empesos a deixar els estudis abans d’hora l’últim any. Deixar d’estudiar abans d’hora limita el futur dels joves i empobreix el conjunt de la societat.

    Tot i la reducció de les últimes dècades, continua sent un dels països europeus amb una taxa més alta d’Abandonament Escolar Prematur (un 13,7% l’any 2024, quan l’objectiu europeu està al 9%). Darrere l’abandonament escolar hi ha, a més a més, fortes desigualtats, per gènere, origen i sobretot renda, que impedeixen trencar amb la reproducció del cercle de pobresa (que, en el cas de la pobresa infantil, és especialment alta a Catalunya, d’un 35%).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament abandonament educatiu prematur abandonament escolar bofill
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La transició de l’escola a la feina: una tasca pendent amb la joventut a Espanya
    Next Article
    Opinió
    Ramon Cemeli
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Victoria Camps: “Quan es pensa en com es forma els joves es pensa només en l’escola”

    octubre 27, 2025

    Entrevista
    Rosalina Alcalde: “Podem abaixar la taxa d’abandonament escolar”

    octubre 17, 2025

    Opinió
    Antonímies

    octubre 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}