Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Neix RETO, una plataforma educativa col·laborativa per fomentar la justícia global

    Claudia Frontinoabril 11, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    RETO | © Agència Talaia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    RETO (Recursos Educatius de Tecnologia Oberta) per a la Justícia Global neix amb l’objectiu de fer incidència sobre la necessitat d’utilitzar tecnologies obertes en l’àmbit educatiu i compartir materials sobre educació per la justícia global, fomentant la cocreació, autoedició i modificació dels recursos de forma col·laborativa entre docents, persones d’entitats o a títol personal.

    Aquesta iniciativa està impulsada per EduAlter i Creart, entitats que treballen per fomentar l’enfocament crític i transformador en els diferents àmbits educatius, siguin formals, no formals o informals.

    Aprendre sobre justícia global de forma col·laborativa

    “A RETO pots crear, compartir i consultar unitats didàctiques i activitats, i també adaptar-les a diferents contextos educatius, és un espai dinàmic on interactuar, aprendre i col·laborar”, explica Clara Massip, d’EduAlter. Tots els materials de la plataforma estan estructurats al voltant dels sis eixos d’Educació per a la Justícia Global i es poden consultar o fer servir duplicant-los i adaptant-los per crear versions adequades a les necessitats de cada docent o centre educatiu.

    Els continguts penjats a RETO estan pensats també perquè siguin compatibles amb el currículum d’educació bàsica. “Això ajuda a la feina de docents, que poden fer ús dels materials d’EpJG en les seves programacions d’aula, ja que la plataforma permet vincular les activitats i unitats didàctiques disponibles a les diferents àrees, matèries i competències del currículum”, afegeix Massip.

    Les organitzacions de justícia global treballen per a erradicar un ampli ventall d’injustícies globals. És per això que a RETO es fomenta la creació i difusió de continguts crítics i transformadors sobre diferents eixos temàtics com les relacions de poder, els drets humans i la governança, la justícia econòmica i social, la perspectiva feminista, la pau i la noviolència, la interculturalitat crítica, i la justícia ambiental.

    Més enllà de centrar-se en l’educació per a la justícia global, hi ha tres eixos transversals i operatius dins de la plataforma que són el feminisme, la interculturalitat i la sobirania digital. Aquestes tres visions estan integrades dins de plataforma i van apareixent durant el procés de crear i publicar una activitat o unitat didàctica. “Cada usuària ha de respondre a certes preguntes relacionades amb aquests temes quan publica continguts. Això fa que tothom es qüestioni com es treballen els enfocaments de gènere, d’interculturalitat i de sobirania digital i que els materials contemplin aquests components de justícia global”, comenta el coordinador Mariano Flores.

    A més, a RETO es poden pujar continguts en diferents idiomes, amb la idea que hi hagi activitats i unitats didàctiques pensades en el context de realitats locals i que donin resposta a problemàtiques globals.

    Eina transversal, oberta i intuïtiva

    “EduAlter va néixer com una xarxa de recursos fa uns 25 anys, just en el moment que es començava a fer ús generalitzat d’Internet. Llavors es va crear una plataforma més estàtica, on difoníem fitxes bibliogràfiques de recursos, i materials didàctics en format html o pdf. Tot ha evolucionat i hem detectat que aquests recursos s’havien d’anar actualitzant i reformulant. Amb aquest esperit, i empeses per la demanda de recursos educatius digitals que es va generar amb la Covid-19, vam creure necessari crear aquesta plataforma per alliberar i compartir continguts”, explica Flores.

    Tenint en compte que el professorat no té per què saber de tots els temes, RETO facilita, a més de materials i activitats per aplicar amb l’alumnat, també recursos complementaris perquè les persones usuàries es puguin formar sobre diverses qüestions relacionades amb la justícia global. “Volem evitar que aquests temes es tractin a l’aula només quan hi hagi professorat motivat amb alguna causa, volem que sigui una cosa més transversal”, assegura Massip.

    En l’àmbit educatiu hi ha una necessitat d’espais per compartir coneixements i materials, però sovint es cobreix a través de serveis que ofereixen grans empreses tecnològiques com Google o altres plataformes d’ús privatiu. Segons Massip, RETO busca donar resposta a aquestes necessitats en un entorn obert i intuïtiu. “Volem fer incidència, sensibilització i crear comunitat fora de les big tech”.

    RETO és possible gràcies al desenvolupament tècnic de la plataforma per part del grup de recerca en tecnologies educatives – TIDE de la Universitat Pompeu Fabra, i al finançament de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament – ACCD de la Generalitat de Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    justícia social recursos didàctics tecnologies
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleLa caponera de Cusmají, una acció solidària de la Floresta amb Nicaragua
    Next Article
    Entrevista
    Jordi Nomen: “Educar és ensenyar a pensar, a sentir, a conviure i a decidir”
    Claudia Frontino

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}