Seixanta alumnes de dues escoles cooperatives han realitzat el pilotatge del nou programa formatiu #ViureCoop, impulsat per Confederació de Cooperatives de Catalunya, CoopCat, amb el suport d’EscolesCoop.
La proposta vol portar a la pràctica els continguts educatius que s’imparteixen a les aules sobre l’empresa cooperativa. Així, alumnes de quart d’ESO de Solc i Petit Món-Felisa Bastida han passat dos matins en una desena de cooperatives per tal que puguin aprofundir en el coneixement del cooperativisme d’una manera vivencial i no acadèmica, experimentant les competències que es treballen a les escoles, com poden ser el treball en equip, l’organització interna cooperativa, la presa de decisions democràtiques, la responsabilitat compartida o el compromís social.
Concretament, l’alumnat s’ha repartit entre cooperatives de diversos sectors, com cooperatives tecnològiques (Jamgo), d’enginyeria i telecomunicacions (Emelcat, Azimut 360, Som Connexió), de salut laboral (Sepra), de foment del cooperativisme i l’habitatge cooperatiu (Grup ECOS, Sostre Cívic) i d’inclusió social i laboral (DiomCoop).
#ViureCoop neix de la voluntat d’intercooperar i d’impulsar la difusió del cooperativisme en l’educació formal que guia l’acció de CoopCat, qui finança el projecte, i que compta amb la col·laboració i el suport d’EscolesCoop.
Amb l’arrencada del nou programa, la voluntat de CoopCat és la de continuar impulsant iniciatives perquè les estudiants puguin conèixer de primera mà els valors i funcionament d’una cooperativa. L’èxit de ViureCoop, asseguren els impulsors, obre la porta a desplegar estratègies encaminades en la mateixa direcció.
Economia social i solidària
La presidenta d’EscolesCoop, Marta Rebollar, expressa que “per a les escoles cooperatives és fonamental donar resposta a la formació del nostre alumnat en cooperativisme i en economia social i solidària, i pensem que aquest pot ser un dels grans programes en què participarà la federació en un futur. De la mateixa manera que ara ho són AlumnesCoop i les cooperatives d’alumnes, que impulsem des d’EscolesCoop”.
Rebollar destaca l’aposta que ha fet CoopCat per incloure en l’oferta curricular dels centres educatius catalans els valors i les competències pròpies del cooperativisme i de dotar a escoles i instituts d’una formació pràctica i específica, com és el programa #ViureCoop o l’itinerari educatiu d’economia social i finances ètiques dirigit a 3r i 4t d’ESO perquè el professorat el pugui aplicar a les aules.
La Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, EscolesCoop, agrupa 40 escoles cooperatives, que apleguen més de 6.000 socis cooperativistes i 1.800 treballadors que eduquen a més de 18.000 alumnes. Les cooperatives d’ensenyament associades responen a quatre tipologies diferenciades: cooperatives de treball associat (de mestres), cooperatives de consum (de famílies), cooperatives integrals (de famílies i mestres) i cooperatives de segon grau.