Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Després d’hores de reunió entre Ministeri i comunitats autònomes, la ministra Isabel Celaá ha presentat les línies mestres de l’ordre ministerial que es publicarà en els pròxims dies i que pretenen donar base legal a les mesures que s’han de prendre per finalitzar el present curs amb la major normalitat possible. S’han presentat les quatre grans línies d’actuació davant la premsa i avui, després d’enriquir el text amb algunes aportacions de les autonomies, presumiblement es tancarà. Segons Celaá, el document compta amb el suport explícit de la major part de les comunitats. En qualsevol cas, el que pretén el Govern central és donar un «paraigua» perquè les CCAA exerceixin les seves competències «fent adaptacions curriculars i establint pautes d’avaluació» que puguin utilitzar després els docents en aquesta tercera avaluació.
En el cas de Catalunya, després de la reunió el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha declarat a TV3 i Catalunya Ràdio que el grau de coincidència entre el que plantejava el ministeri i el que des del Departament feia dies que es venia defensant era molt alt, si bé ha volgut subratllat que “nosaltres som l’autoritat educativa a Catalunya i prendrem les decisions nosaltres”. Aquesta decisió ja fa dies que la ve explicant, i avui l’ha reiterat: “Ningú pot suspendre pel coronavirus, ningú pot suspendre pel que passi a partir del 12 de març, ara bé, d’aquest curs s’han fet dues avaluacions, i serveixen, per tant no hi haurà aquest aprovat general, i tampoc hi haurà un acarnissament amb els alumnes pel que ha passat”. Segons el conseller, aquest tercer trimestre ha de servir per “acompanyar l’alumne” i per “recuperar el que no s’havia fet bé en les primeres avaluacions”.
Avaluació contínua
A pesar que entre les mesures que es contemplen es troba la realització d’una avaluació contínua que tingui en compte els aprenentatges adquirits en les dues primeres avaluacions i que contempli, positivament, el que passi en els pròxims tres mesos, tant Isabel Celaá com Alejandro Tiana, secretari d’Estat d’Educació, han insistit que no es tracta d’un aprovat general, del qual han dit que seria «injust» i que ningú ho secunda.
L’objectiu és que tothom passi al curs següent i, si el professorat planteja la necessitat que algú repeteixi curs (Espanya té un dels percentatges més elevats de repetició d’Europa, una mesura cara i que no ajuda, segons diversos informes, a la millora dels aprenentatges) haurà de justificar els motius de manera suficient davant l’administració pública (és a dir, davant la inspecció educativa).
La ministra ha insistit a llarg de la seva compareixença en la necessitat que l’avaluació sigui contínua, i ha intentat transmetre la confiança tant del Ministeri com de les comunitats autònomes en la professionalitat del personal docent que és qui «coneix a l’alumnat». «Que se sentin amb confiança per a decidir el millor per a cada estudiant».
Aquesta avaluació contínua tindrà en compte l’ocorregut fins al començament de l’estat d’alarma a les aules, així com el que s’ha estat fent, i es continuarà fent, en les pròximes setmanes i mesos. Però posant l’accent en les competències bàsiques adquirides i deixant constància en un informe individual de les possibles mancances que pugui tenir cada noia i cada noi perquè el docent del següent curs o nivell tingui tota la informació possible. «L’essencial -ha dit la ministra-, és el que diu la norma per a criteris avaluació».
Malgrat que tant la ministra com el secretari d’Estat d’Educació han insistit que les mesures no són un aprovat general, també han assegurat que els resultats de l’avaluació del tercer trimestre «no serà negatiu per a ningú per les condicions en les quals tenim a la ciutadania». La ministra ha assegurat que s’han de tenir en compte les condicions en les quals es troben les llars, convertides en aules virtuals, centres de salut, amb espais reduïts i amb nenes, nens i joves de diferents edats. «El sistema ha d’adaptar-se a les circumstàncies. I tenim ambició de progressar».
Més casals d’estiu i més becats
A això s’hi afegeix la posada en marxa del que han anomenat programes de reforç, similars als antics PROA, que hauran de plantejar-se per al començament del pròxim curs amb la idea que s’adquireixin els coneixements i competències que hagin quedat d’aquest curs. Per al mes de juliol es preveu que es realitzin activitats d’oci, també de recuperació acadèmica, com les que venen organitzant ja les comunitats autònomes, els ajuntaments i altres organitzacions de l’àmbit social. En paraules de Celáa, des del ministeri es donarà tot el suport possible perquè es desenvolupin aquestes activitats. L’objectiu és que arribin a les persones més vulnerables.
Per la seva banda, el conseller Bargalló ha volgut aclarir que aquest “reforç” del juliol no implica en cap cas al professorat, ni a Catalunya ni a la resta de l’Estat. “Aquí hi ha molta tradició de fer casals d’estiu, i molts es fan als mateixos espais de les escoles. Del que es tracta és que n’hi hagi més, que estiguin més becats i que tinguin un contingut més formatiu del normal però igualment lúdic i igualment esportiu”, ha comentat el conseller, el qual ha afegit que des del Departament aquest suport als casals d’estiu ja s’està treballant amb la direcció general de Joventut i amb les dues entitats municipalistes.
Per la tornada a les aules abans que acabi el curs no s’ha posat data, perquè, segons ha explicat el conseller, estan pendents del que indiquin les autoritats sanitàries. Segons Bargalló, “hi ha un pas previ, que és que els noies i les noies puguin sortir al carrer, aquest pas encara no s’ha donat i crec que haurem de començar a plantejar-nos ben aviat que això es pugui fer”.