Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » No posis les teves mans… en l’educació

    Opinió
    No posis les teves mans… en l’educació

    Juana M. Sanchofebrer 17, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Economia i educació semblen compartir molt més que la seva primera lletra. En les civilitzacions que coneixem, sempre han estat els rics i poderosos els que han comptat amb el temps i els recursos per desenvolupar el seu potencial d’aprenentatge i experiència i guiar el seu procés de desenvolupament. La resta l’havia de dedicar a la supervivència. A partir del segle XIX l’educació per a tothom no només es va començar a considerar un mecanisme d’igualació i compensació social, sinó un important motor de creació de riquesa. L’escolaritat creava beneficis econòmics per a la societat i per als ciutadans. En 1842, Horace Mann va presentar una argumentació de tipus econòmic per a justificar una inversió més gran en l’escola, que va ser utilitzada per justificar l’escolaritat obligatòria. El sentit de l’equació educació-treball quedava explícitament establerta. Encara romanen les diferències entre el ‘capital cultural i social’ de les diferents capes de la població.

    Però la relació no s’acaba aquí. La construcció, desenvolupament i manteniment dels sistemes escolars és una font de riquesa considerable per diferents sectors: construcció, llibres de text, recursos d’ensenyament, etc. Sectors que influencien molt més del que es reconeix el sentit i la qualitat de l’educació. En totes les seves realitzacions hi ha subjacent una idea implícita o explícita sobre professorat i l’alumnat, l’ensenyament i l’aprenentatge, la representació de coneixement i la pròpia avaluació, que és més poderosa que les directrius ministerials i les polítiques educatives.

    No obstant això, la relació no només no s’acaba aquí. En els últims anys les grans corporacions han redescobert que ‘l’educació amaga un tresor’. No en el sentit de l’informe Delors, dels talents que, com tresors, estan enterrats al fons de cada persona, perquè aquests no cotitzen en borsa. El tresor són els enormes guanys que els pot proporcionar l’educació. Una situació que ve impulsada, com assenyala Stephen Ball, pel moviment de desestatització que consisteix en redibuixar la divisió públic-privat, reassignar funcions i rearticular la relació entre organitzacions i tasques. El que ens ajuda a entendre articles com Què té a veure Florentino Pérez amb la guarderia del teu fill? L’aparició de sistemes educatius ‘paral·lels’: Google, Apple o Microsoft. La proliferació d’aplicacions educatives per al penúltim artefacte digital, que aviat quedarà obsolet i haurem de renovar. O la multiplicació d’entitats privades que ofereixen cursos de distància.

    Tot un món paral·lel que es presenta com el més cool, innovador, interactiu… Però en el que hi ha subjacents determinades visions sobre l’aprendre, el coneixement, els valors i la societat; que es compren, i mai millor dit, sense analitzar el que ens estem enduent a casa. D’aquí que davant cada proposta tecnològica ‘intel·ligent’ publicitada aels mitjans, no pugui deixar de pensar en l’experiència d’un grup de treball liderat per Jacques Berleur l’IFIP 13th Computer World Conference, el 1994, sobre la responsabilitat de la tecnologia. Un assessor del Banc Mundial explicava com els projectes de transferència tecnològica que no tenien en compte la cultura i els sabers, les persones i institucions, produïen el contrari del que deien perseguir: les persones i les institucions acabaven més ignorants, perquè no havien pogut fer seva la nova cultura i havien deixat de desenvolupar la seva; més pobres, pel cost dels recursos i més contaminats, per la constant obsolescència d’aquests. Això em porta al títol de l’article escrit per Manuel Vicent en 1981: No pongas tus sucias manos sobre Mozart, en la meva obstinació de demanar que no deixem posar-les sobre l’educació als que tenen visions estretes, partidistes i basades en l’interès d’uns pocs en detriments de molts. Sé que no ho aconseguirem, però potser ens posem a pensar què signifiquen educativament parlant abans de comprar els seus productes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘Manchester davant del mar’
    Next Article
    Opinió
    Volem acollir, però amb discurs: eduquem per la pau
    Juana M. Sancho

    Related Posts

    Opinió
    El nombre de municipis que planifiquen l’acció educativa necessita millorar

    desembre 5, 2025

    Opinió
    50 anys sense Franco i sense Hannah Arendt

    desembre 4, 2025

    Opinió
    Educar des de l’espiritualitat, comprometre’s amb el món

    desembre 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.