Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Actualment, es calcula que entre un 5 i un 7% de la població espanyola presenta dislèxia, un trastorn d’aprenentatge que afecta l’habilitat d’una persona per processar el llenguatge escrit i que es manifesta amb dificultats per reconèixer lletres, paraules o símbols. D’altra banda, també es calcula que entre el 3,5 i el 5,5% de la població presenta discalcúlia, que és un trastorn d’aprenentatge que repercuteix en l’habilitat d’una persona per entendre i fer operacions matemàtiques. Igualment, s’estima que el 80% de l’alumnat amb dificultats d’aprenentatge no és acompanyat correctament, ja que no se’n fa un diagnòstic o es fa molt tard. Aquesta situació té un impacte pel que fa al rendiment escolar i també respecte a la salut mental i emocional d’aquests infants.
Amb l’objectiu de millorar la detecció precoç d’aquests trastorns, el grup de recerca de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) Digital Care, especialitzat en l’aplicació de les tecnologies digitals en els àmbits de la Salut, Social i Educació, participa en el projecte “Tecla Osona”, juntament amb NeurekaLAB, una spin-off de la Universitat de Barcelona i de la UVic-UCC, que el lidera. Aquest projecte pretén detectar i oferir suport als infants que presenten dificultats d’aprenentatge com són la dislèxia i la discalcúlia, però també a l’alumnat en general, segons expliquen en un comunicat amb motiu del Dia Internacional de la Discalcúlia que se celebra el 3 de març.
En el marc del projecte “Tecla Osona” s’implementa una eina que permet identificar de manera precoç aquestes condicions, que poden afectar el rendiment acadèmic i la salut emocional de l’alumnat, alhora que es proporcionen recursos personalitzats per ajudar-lo a superar les seves dificultats i millorar les seves habilitats. La proposta segueix la metodologia de la resposta a la intervenció (RTI Response-to-Intervention), i utilitza una plataforma digital formada per una aplicació web i una app per a tauletes, que permet fer les avaluacions de tot l’alumnat, com també la intervenció personalitzada per a cada infant.

L’accés dels infants és amb ordinador o tauleta i ells només experimenten l’ús d’activitats digitals; en cap moment saben si són avaluats o intervinguts de manera personalitzada. Les activitats es poden fer dins l’assignatura de llengua i matemàtiques, i també fora l’aula, des de casa a través de les famílies. La metodologia permet substituir algunes activitats tradicionals de l’assignatura de matemàtiques o llengua per l’ús de les eines proposades. Aquestes activitats personalitzades duren 15 minuts al dia i amb la informació que recull l’eina és capaç de proporcionar avaluacions de tot l’alumnat, així com personalitzar itineraris que permeten acompanyar tot l’alumnat en els processos inicials de la lectura i el processament numèric.
El projecte de recerca embrió va desenvolupar eines per a nens i nenes que ja tenien detectades la dislèxia o la discalcúlia, amb l’objectiu de millorar el seu rendiment i les seves habilitats lectores i matemàtiques, respectivament. Partint d’aquesta experiència, des del gener passat, l’objectiu de NeurekaLAB és també implementar-lo a les escoles de manera universal, principalment amb infants de 1r i 2n de primària, així com en centres socials que acompanyen infants fent suport educatiu no formal, com cases d’infants o centres oberts, entre d’altres.
Aquesta actuació ha de permetre detectar aquestes dificultats d’aprenentatge de manera precoç i general entre l’alumnat. L’aplicació pot esdevenir, segons Sergi Grau, investigador principal del projecte i fundador de NeurekaLAB, “una primera eina de detecció i intervenció precoç universal de les dificultats d’aprenentatge”, malgrat que, afegeix, “pot ser necessària una derivació posterior a especialistes en psicologia en aquell alumnat en què, tot i la intervenció personalitzada, no s’ha comprovat una millora significativa”. La proposta també permet detectar alumnat amb talent i d’aquesta manera poder objectivar la detecció d’altes capacitats.
A Osona, el 2023 es va iniciar el projecte “Tecla Osona”, amb una prova pilot a l’escola Vall del Ges de Torelló, desenvolupat juntament amb la Fundació Antiga Caixa Manlleu. El projecte té per objectiu reduir el fracàs escolar i l’abandonament escolar precoç, mitjançant l’aplicació de metodologies i eines científicament validades, i promoure un millor rendiment acadèmic entre tot l’alumnat. Actualment, aquesta metodologia proposada s’està desenvolupant en diferents escoles de diversos indrets de Catalunya.