Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Nova eina digital per detectar dislèxia i discalcúlia

    La UVic i la UB participen en el projecte "Tecla Osona" per millorar el rendiment escolar i la salut de l'alumnat amb dificultats per a l'aprenentatge
    Redacciómarç 3, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumna fent ús de l'eina per a la detecció i la millora de la dislèxia i la discalcúlia | Universitat de Vic
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Actualment, es calcula que entre un 5 i un 7% de la població espanyola presenta dislèxia, un trastorn d’aprenentatge que afecta l’habilitat d’una persona per processar el llenguatge escrit i que es manifesta amb dificultats per reconèixer lletres, paraules o símbols. D’altra banda, també es calcula que entre el 3,5 i el 5,5% de la població presenta discalcúlia, que és un trastorn d’aprenentatge que repercuteix en l’habilitat d’una persona per entendre i fer operacions matemàtiques. Igualment, s’estima que el 80% de l’alumnat amb dificultats d’aprenentatge no és acompanyat correctament, ja que no se’n fa un diagnòstic o es fa molt tard. Aquesta situació té un impacte pel que fa al rendiment escolar i també respecte a la salut mental i emocional d’aquests infants. 

    Amb l’objectiu de millorar la detecció precoç d’aquests trastorns, el grup de recerca de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) Digital Care, especialitzat en l’aplicació de les tecnologies digitals en els àmbits de la Salut, Social i Educació, participa en el projecte “Tecla Osona”, juntament amb NeurekaLAB, una spin-off de la Universitat de Barcelona i de la UVic-UCC, que el lidera. Aquest projecte pretén detectar i oferir suport als infants que presenten dificultats d’aprenentatge com són la dislèxia i la discalcúlia, però també a l’alumnat en general, segons expliquen en un comunicat amb motiu del Dia Internacional de la Discalcúlia que se celebra el 3 de març.

    En el marc del projecte “Tecla Osona” s’implementa una eina que permet identificar de manera precoç aquestes condicions, que poden afectar el rendiment acadèmic i la salut emocional de l’alumnat, alhora que es proporcionen recursos personalitzats per ajudar-lo a superar les seves dificultats i millorar les seves habilitats. La proposta segueix la metodologia de la resposta a la intervenció (RTI Response-to-Intervention), i utilitza una plataforma digital formada per una aplicació web i una app per a tauletes, que permet fer les avaluacions de tot l’alumnat, com també la intervenció personalitzada per a cada infant.

    Alumnes de cicle inicial de l’escola Vall del Ges de Torelló fent ús de l’eina digital en el marc del projecte “Tecla Osona” | Universitat de Vic

    L’accés dels infants és amb ordinador o tauleta i ells només experimenten l’ús d’activitats digitals; en cap moment saben si són avaluats o intervinguts de manera personalitzada. Les activitats es poden fer dins l’assignatura de llengua i matemàtiques, i també fora l’aula, des de casa a través de les famílies. La metodologia permet substituir algunes activitats tradicionals de l’assignatura de matemàtiques o llengua per l’ús de les eines proposades. Aquestes activitats personalitzades duren 15 minuts al dia i amb la informació que recull l’eina és capaç de proporcionar avaluacions de tot l’alumnat, així com personalitzar itineraris que permeten acompanyar tot l’alumnat en els processos inicials de la lectura i el processament numèric.

    El projecte de recerca embrió va desenvolupar eines per a nens i nenes que ja tenien detectades la dislèxia o la discalcúlia, amb l’objectiu de millorar el seu rendiment i les seves habilitats lectores i matemàtiques, respectivament. Partint d’aquesta experiència, des del gener passat, l’objectiu de NeurekaLAB és també implementar-lo a les escoles de manera universal, principalment amb infants de 1r i 2n de primària, així com en centres socials que acompanyen infants fent suport educatiu no formal, com cases d’infants o centres oberts, entre d’altres. 

    Aquesta actuació ha de permetre detectar aquestes dificultats d’aprenentatge de manera precoç i general entre l’alumnat. L’aplicació pot esdevenir, segons Sergi Grau, investigador principal del projecte i fundador de NeurekaLAB, “una primera eina de detecció i intervenció precoç universal de les dificultats d’aprenentatge”, malgrat que, afegeix, “pot ser necessària una derivació posterior a especialistes en psicologia en aquell alumnat en què, tot i la intervenció personalitzada, no s’ha comprovat una millora significativa”. La proposta també permet detectar alumnat amb talent i d’aquesta manera poder objectivar la detecció d’altes capacitats.

    A Osona, el 2023 es va iniciar el projecte “Tecla Osona”, amb una prova pilot a l’escola Vall del Ges de Torelló, desenvolupat juntament amb la Fundació Antiga Caixa Manlleu. El projecte té per objectiu reduir el fracàs escolar i l’abandonament escolar precoç, mitjançant l’aplicació de metodologies i eines científicament validades, i promoure un millor rendiment acadèmic entre tot l’alumnat. Actualment, aquesta metodologia proposada s’està desenvolupant en diferents escoles de diversos indrets de Catalunya. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    `aprenentatge Discalcúlia Dislèxia UB Universitat de Barcelona Universitat de Vic Universitats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El perill d’un concert sense perill
    Next Article
    Opinió
    Per un carnaval educatiu
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}