Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pedagogia antifeixista

    Enric Aragonès Jovéoctubre 11, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hem d’analitzar com és possible que tantes persones (moltes de classe treballadora) hagin passat per les aules i el sistema educatiu públic durant la democràcia i defensin en ple segle XXI postulats i ideologies ultradretanes, patriarcals, feixistes, xenòfobes, racistes, neoliberals i capitalistes, donant suport a sistemes basats en l’egoisme, la lògica depredadora del més fort i la desigualtat. Què hem fet a l’educació?

    Ens hem de preguntar què hem fet tots aquests anys a l’educació perquè contemplem aquest auge del neofeixisme a Espanya i a Europa. Com és possible que, establint lleis i programes per educar en drets humans, en justícia social, equitat, solidaritat i igualtat, tants joves estiguin apuntant-se a la moda de la ultradreta. ¿No ens haurem centrat massa en els afers tècnics a l’escola, a dedicar la major part de l’esforç a preparar als joves per al mercat, i no en el que és important: el model de societat i de principis i valors pels quals ha de regir-se una societat del bé comú? ¿No hauran influït tantes exigències de les empreses per preparar l’alumnat per al segle XXI amb competències, bilingüisme, robòtica, esforç, competitivitat i èxit, i tan poques per combatre el feixisme, promoure el suport mutu, la cooperació, etc.?

    Necessitem repensar l’actual model d’educació. Necessitem un sistema educatiu que ajudi a construir un altre model de societat en la qual no sigui possible, ni tan sols pensable, el neofeixisme i les seves doctrines de l’odi al diferent, d’antifeminisme, d’antiecologisme i de menyspreu als drets humans més fonamentals. Un model d’educació basat en el bé comú. A Pedagogía Antifascista es plantegen propostes concretes i línies estratègiques per avançar en aquesta educació del bé comú que combati el neofeixisme a les aules i en les polítiques educatives.

    Hem de continuar avançant cap a un model educatiu que contribueixi al bé comú de les futures generacions i de tota la comunitat educativa i social actual

    Com plantegen Nichols & Berliner: “Hauríem de ser el número u en el món en percentatge de joves de 18 anys que estan políticament i socialment implicats. Molt més important que les nostres puntuacions en matemàtiques i les nostres puntuacions en ciència és la implicació de la generació següent en el manteniment d’una democràcia real i en la construcció d’una societat més justa per als qui més la necessiten: els joves, els malalts, els ancians, els aturats, els desposseïts, els analfabets, els famolencs i els desemparats. S’haurien d’identificar les escoles que no poden produir ciutadania políticament activa i socialment útil i divulgar les seves taxes de fracàs en els diaris”.

    Per a això es requereix una tasca conjunta de famílies i professorat que s’esmercin a ensenyar als seus fills i filles i al seu alumnat que el més important no són els resultats, l’èxit individual, sinó la justícia social i la solidaritat cap als seus companys i companyes i el bé comú que enriqueix la comunitat i el planeta. Però també es requereix la tasca de “tota la tribu”. Especialment els mitjans de comunicació i les xarxes socials, que estan contribuint profundament a “educar” les actuals i futures generacions. És imprescindible que el benefici econòmic i l’afany de lucre d’uns pocs deixin de regir els criteris i el funcionament dels mitjans per convertir-se en un servei al bé comú i contribueixin, juntament amb el sistema educatiu, a educar en drets humans, en solidaritat, en suport mutu, en decreixement, en feminisme, en tots aquests principis i valors que es proclamen a tots els tractats i acords internacionals, però que no es compleixen.

    Hem de continuar avançant cap a un model educatiu que contribueixi al bé comú de les futures generacions i de tota la comunitat educativa i social actual. Un model d’educació global, en la qual s’impliqui tota la tribu, que impulsi la formació de persones més iguals, més lliures, més crítiques i més creatives. Lucio Anneo Sèneca, en el segle IV abans de la nostra era, afirmava: “No ens atrevim a fer moltes coses perquè assegurem que són difícils, però són difícils perquè no ens atrevim a fer-les”. Hem d’atrevir-nos a somiar. Ens juguem el futur dels nostres fills i filles, el de la societat i el del planeta en el seu conjunt.

    Paulo Freire deia que “l’educació és sempre un quefer polític, un quefer humanista i alliberador en lluita per l’emancipació”. Per això, com a comunitat social hem d’educar en la igualtat, en la inclusió, en la justícia social, en el bé comú i en els drets humans des d’una pedagogia clarament antifeixista. Sense concessions ni mitges tintes. Educació antifeixista o barbàrie, no hi ha neutralitat possible.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Repetim que cal fomentar el pensament crític, però no podem jutjar el que desconeixem»
    Next Article
    Reportatge
    L’alumnat que rep atenció educativa domiciliària s’ha triplicat en deu anys
    Enric Aragonès Jové

    Coordinador pedagògic de l’Escola Municipal de Música – Centre de les Arts de L’Hospitalet i professor col·laborador de l’ESMUC

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}