Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pedagogia rima amb tecnologia

    Redacciómaig 6, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les xarxes socials i les aplicacions mòbils són una gran oportunitat per un tipus d’ensenyament que aposti per la proximitat i l’empatia com a mitjà per fomentar l’aprenentatge. Tot l’entramat format per Youtube, Instagram, Facebook, Twitter… configura un núvol on l’oci hi està molt present i, amb les eines adients, permet utilitzar-lo com a eina pedagògica sense una possible resistència de l’alumne. Tot el contrari, configura un escenari conegut i còmode per ells.

    Porto en la docència d’Història de l’Art més de 20 anys. Un dels meus objectius bàsics ha estat motivar els alumnes amb la matèria i fer-los veure la presència de la mateixa fora de l’aula. Com molts, vaig començar utilitzant diapositives, veient moltes imatges a l’aula i mirant d’obrir-los la ment. A partir de la integració de la tecnologia, la meva capacitat per motivar i ajudar els alumnes a generar i adquirir coneixement ha explotat en positiu.

    Fa un temps veure un mòbil a l’aula per la meva part era un problema i em generava distensions a l’aula. Però avui dia ho veig com una eina indispensable i bàsica per a la meva activitat educativa i per als alumnes mateixos, tant dins com fora de l’aula.

    I un altre aspecte que ha fet repensar la meva manera d’ensenyar i educar ha estat conèixer i aplicar el mètode flipped classroom o classe inversa. Precisament aquesta setmana se’n celebra el II Congrès Europeu a Saragossa.

    Amb el flipped learning, el mètode –en sentit global i entenedor– que se segueix és simple. A la classe s’informa de la necessitat de visualitzar un vídeo fora de l’aula que servirà com a introducció al tema que es començarà a treballar en les properes sessions. Fem servir una eina, EDpuzzle, que per al professor és molt útil perquè pots tenir un control absolut de l’activitat en línea que van fent els alumnes. Es recomana visualitzar-lo les vegades necessàries per garantir que se n’ha fet una comprensió correcta. Com a usuaris habituals de Youtube o Vimeo que són els alumnes, per posar dos exemples no cal donar-los gaires instruccions.

    Per tenir una millor idea sobre el flipped learning es pot accedir a la plana web The Flipped Classroom, el gran referent espanyol i europeu.

    Per aconseguir que l’alumnat consolidi la comprensió també conté feines i activitats complementàries, algunes de les quals s’han de treballar a casa de forma individual. D’altres activitats es treballen directament a l’aula i amb el grup-classe.

    La sessió posterior al visionat del vídeo es comença a l’aula preguntant i resolent les tasques, amb la qual cosa el professor pot comprovar quina informació han assolit els alumnes i aquests, al mateix temps, van consolidant continguts. A més, el professor té l’opció de demanar les tasques o feines que hi ha en el vídeo per escrit, amb la qual cosa té una eina complementària d’avaluació.

    Com que el professor ja disposa d’uns coneixements previs i consolidats del que es treballarà en relació a l’obra d’art en concret, i a l’estil artístic en general, s’assoleix l’objectiu de treballar de manera participativa, i el seu rol es converteix en el de moderador-gestor.

    No podem educar al segle XXI com es feia al segle XX. S’ha d’aprofitar la tecnologia per millorar l’educació i per descomptat, les noves apps o eines que van apareixent al mercat ens poden ajudar molt. Fa falta practicar amb elles, veure les aspectes positius o contraproduents, i llavors gestionar-ho a l’aula. Però la intervenció del professor és i serà bàsica per aconseguir l’objectiu formatiu vital. No som simples gestors de continguts, som pedagogs que adaptem l’aprenentatge a la societat que ens envolta. I ara els dispositius mòbils i les xarxes ho fan. Aprofitem els seus aspectes positius.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    flipped classroom mòbils opinió TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escola Cristiana demana perdó pels casos d’abusos sexuals: “Ens avergonyeix profundament”
    Next Article
    Actualitat
    Vuit còmics recomanables per sortir feliç i content del Saló del Còmic de Barcelona
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}