Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pedagogies inútils a les xarxes?

    Francesc Imbernonsetembre 16, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Aquest estiu, llegint l’interessant  llibre del professor Ignacio Sánchez-Cuenca, La desfachatez intelectural[1], no parava de pensar en el camp de l’educació. Encara que l’autor parla poc d’educació, ja que tracta, predominantment, sobre les ximpleries i la pobresa analítica i empírica dels diagnòstics que fan actualment alguns intel·lectuals sobre els assumptes públics. Però no podia evitar pensar que l’educació és un important assumpte públic i que també passa una mica el mateix que analitza el llibre. També en educació alguns intel·lectuals donen respostes simplistes a problemes complexos educatius i que, a vegades, es converteixen en referències del debat educatiu per la seva influència en les xarxes socials, els diaris de caràcter general o el càrrec polític o social que tenen.

    Fa anys, quan no hi havia els mitjans digitals, per saber aspectes sobre el canvi educatiu o qualsevol tema pedagògic, un tenia els articles i els llibres i no tot era publicable. Ara, qualsevol pot mirar a les xarxes socials i trobar moltes coses d’opinió, experiències o debats sobre temes educatius predominantment d’innovació. Hi ha molta dispersió, molts temes, molts pamflets, i molta fragmentació que permet picotejar aleatòriament. I es pot escriure i opinar sobre tot amb opinions personalistes, de vegades massa personalistes o intencionades, poc analitzades i contrastades. I apareix un gran trencaclosques de temes i intuïcions poc validades i, per tant, d’augment de la confusió.

    És cert que tothom té dret a participar i donar la seva opinió, només faltaria. Però alguns personatges i col·lectius (per exemple, sindicats, fundacions, associacions, partits polítics…) ho haurien de fer amb una mica més de rigor sense tenir en compte el nombre de seguidors en una xarxa social o en articles de divulgació en els diaris que els publiquen per ser qui són o el que representen. No tot és vàlid en educació i menys certes ocurrències, pràctiques  inviables o intuïcions que poden aparèixer en alguns il·luminats espontanis.

    I això porta que ens trobem amb algunes propostes de polítiques i pràctiques educatives inútils, poc revisades o més de màrqueting que d’una veritable intenció de millora de l’educació. Però el perill és que  creen opinió i credulitat en un determinat sector educatiu i social.

    Sempre he pensat que a l’educació una qüestió és l’opinió, legítima i individualista, i altra el treball col·lectiu pausat, on existeix un compromís de treball conjunt, una certa prudència en l’experiència en l’educació i el coneixement que desenvolupa amb arguments i coherència en el canvi educatiu. I aquest és el que s’hauria de pregonar.

    Ja sé que és difícil posar cert ordre en aquest marasme d’informació educativa que existeix, però s’haurien d’establir certs compromisos col·lectius sobre què funciona i què no amb rigor, recerca i experimentació. I és veritat que ja comencen a aparèixer crítiques a aquesta opinionitis  però no és suficient. El camp educatiu és fàcil que s’aboni de personatges o intel·lectuals que des de camps educatius, no educatius o col·laterals  tenen blogs o vídeos a youtube on, amb una metodologia expressament comunicativa, opinen sobre com hauria de ser l’educació, i alguns acaben el vídeo amb la marca de la seva empresa, institució o associació. Millora de l’educació o augment de seguidors?

    És una nova època d’informació i coneixement dispers, i això ens hauria de portar a una altra manera de veure el que es diu i es fa. S’haurien d’analitzar, amb molta cura, aquestes possibles pedagogies inútils, no validades, ni experimentades i establir més criteris de rigor i crítica col·lectiva. I no donar privilegis ni altaveus a aquells que no coneixen prou del que parlen o és la seva intuïció i opinió, de vegades de caràcter elemental, intencional, impossible i superficial.


    [1] Sánchez-Cuenca, I. (2017). La desfachatez intelectual. Escritores e intelectuales ante la política. Madrid: Los libros de la catarata. Séptima edición ampliada.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Jaume Cela: “Avaluar és el més difícil, i per això és important fer-ho en grup”
    Next Article
    Actualitat
    Front comú de sindicats i entitats socials contra la ‘Llei Aragonès’, a la qual acusen de privatitzar els serveis públics
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}