Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pel reconeixement (social, laboral i acadèmic) de l’FP de grau superior

    Redacciójuliol 18, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants de robòtica
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Estudiants de robòtica | iStock

     

    Aquest recordatori segurament és per a alguns innecessari, però per molts altres és indispensable. Repassem la legislació. Els requisits d’accés general són idèntics tant per al cicle formatiu de grau superior (CFGS) com per a la universitat, ja que, entre altres, s’accedeix des del batxillerat. A banda, el Reial decret 1027/2011, pel qual s’estableix el Marc Espanyol de Qualificacions per a l’Educació Superior, apunta en el seu article 2 quins estudis estan reconeguts com a estudis superiors, i en el 3 estableix que “l’àmbit d’aplicació del Marc el constitueixen les titulacions oficials procedents de l’ensenyament universitari, els ensenyaments artístics superiors, la formació professional de grau superior, els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny de grau superior i els ensenyaments esportius de grau superior, així com aquells altres títols que s’hagin declarat equivalents”.

    També es fa aquesta analogia al Reial decret 1618/2011, sobre reconeixement d’estudis en l’àmbit de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), a fi d’augmentar la compatibilitat i comparabilitat entre els sistemes europeus d’educació superior, respectant la seva diversitat, amb la intenció de promoure la mobilitat d’estudiants, titulats, professors i personal d’administració. Aquesta mobilitat no té només una dimensió internacional, sinó que també es persegueix dins d’Espanya entre els diferents ensenyaments que configuren l’educació superior. En aquest sentit, la Llei orgànica 2/2006determina que «l’ensenyament universitari, els ensenyaments artístics superiors, la formació professional de grau superior, els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny de grau superior i els ensenyaments esportius de grau superior constitueixen l’educació superior» (article 3.4).

    Per tant, l’FP de Grau Superior forma part de l’Educació Superior i de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), i conseqüentment els seus titulats han de ser reconeguts i tractats com a titulats superiors amb caràcter general, tant a nivell laboral com acadèmic i per tant administratiu.

    Des d’AMITS considerem que és urgent la necessitat d’abordar una reordenació curricular de l’FP, que entenem ha de ser de tres anys per als cicles formatius de grau superior, equiparant-se la titulació al grau universitari. Un primer any comú per a tots els cicles de la família professional, on s’imparteixin coneixements genèrics de la família. Un segon any d’especialització del cicle formatiu. I un tercer any de projecte final i pràctiques a empresa, amb especial rellevància de l’FP Dual.

    El tipus de contracte, conveni o beca no ens toca a nosaltres definir-ho, però sí que és imprescindible que qualsevol que sigui la fórmula ha de beneficiar en primer lloc l’alumne, reconeixent-li la vida laboral; en segon evidentment l’empresa, amb incentius fiscals, ja que dedica temps, esforç, personal i diners a formar; i per descomptat al centre educatiu, que ha de destinar professorat al seguiment d’aquesta tasca i per tant això ha de ser reconegut en temps i diners.

    Cal establir unes passarel·les clares entre les dues institucions que imparteixen estudis superiors, segons ho entenem nosaltres són dues vies paral·leles d’un mateix nivell educatiu. En finalitzar els estudis de grau superior, el titulat superior de formació professional ha de tenir accés directe als estudis de màsters universitaris específics en funció dels interessos de l’alumnat. Per tant, s’aconseguiria un augment d’alumnat en la universitat, ja que estem oferint dues titulacions superiors en quatre anys.

    No cal oblidar que, en aquesta asimetria entre els estudis d’FP de grau superior o els estudis universitaris, un dels grans oblidats ha estat el professorat d’FP, que ha hagut i ha de reciclar-se contínuament per impartir aquests estudis de grau superior, sense que se li reconegui laboralment ni salarialment que està formant titulats superiors.

    Considerem que és important evitar termes tan gastats com dignificar l’FP, que recorden lleis ja superades com la del 1970, on es deia que l’alumnat que serveixi per estudiar s’orienta al batxillerat i el que no, a la FP. L’FP són estudis superiors amb un grau d’inserció laboral molt acceptable, que dóna solució als diferents interessos personals i socials.

    Finalment, considerem que seria un greu error que la universitat interferís en els estudis d’FP impartint cicles formatius, ja que la formació professional superior i els estudis universitaris són dues realitats que segueixen camins diferents però paral·lels, i els objectius dels quals i funcions també són diferents. Ara bé, insistim, s’han d’establir passarel·les entre tots dos estudis superiors i ha de ser cada persona qui triï el seu camí en funció dels seus interessos

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleJornada escolar: la cronobiologia i la cronopsicologia hi poden aportar
    Next Article
    Actualitat
    L’escola d’adults comunitària La Troca està en perill de tancament
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}