Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Roblesmaig 29, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És dimarts i són les 7 del matí. De moment, ja sé el clima de cinc països, les notícies polítiques més rellevants d’Europa, la darrera ruptura de Gerard Piqué, he après a com introduir la funda nòrdica sense haver de fer cap esforç físic (aparentment), i a cuinar dues receptes sanes sense haver d’invertir més de 20 minuts. Ara bé, no recordo com em vaig sentir ahir. Deixo el mòbil, entro a la dutxa i començo a intentar classificar tota la informació rebuda en aquests pocs minuts. Vaja, ja noto que estic cansat, massa per un dimarts qualsevol. De camí a la feina, i sempre escoltant la ràdio, començo a rumiar sobre el canvi paradigmàtic que hem viscut amb la informació i la seva gestió. En quin moment hem canviat l’accés pel coneixement? I l’opinió per la veritat? Quan el silenci ha suposat una falta de producció o hem permès que no tingui cabuda en el nostre dia a dia? Ens fa por escoltar-nos? Tan poc acostumades estem a conversar amb nosaltres mateixes?

    Abans, el problema era el silenci, el control i la repressió. Ara, en canvi, és el soroll qui no ens permet crear una opinió pròpia. Hem passat de la repressió d’idees i ideologies, a l’enterrament d’opinions sota un tsunami de clics buits de sentit. Són les dues situacions igual de preocupants? Per una banda, tenim la repressió moral i ideològica, basada en la persecució d’aquelles persones que no pensen com l’òrgan de poder. Però, per altra banda, ens trobem immerses en una voràgine d’informació superficial i volàtil, que com a armes cabdals tenen a la immediatesa i el clickbait. Però, com l’educació pot combatre aquest fenomen i per què hauríem de fer-ho?

    Per afrontar aquest repte social, cal abans que revisem quin és l’estat actual de la sobreinformació i com ens afecta. Actualment, tal com informa Data Never Sleeps Report, una iniciativa que cerca il·lustrar el ritme accelerat de l’activitat digital anualment, a cada minut que passa es generen més dades de les que una persona pot processar al llarg de la seva vida. Perquè ens fem una idea de la magnitud, una persona rep al llarg del seu dia unes 10-15 notícies aproximadament, i només en profunditzem en una mitjana d’entre una o dues d’aquestes.  

    Tal com deia la filòsofa Hannah Arendt: “Pensar no és el mateix que saber, i no tot el que sap pensa”. Això vol dir que tenir accés a la informació no vol dir comprendre-la i fer un bon ús d’aquesta. Sobretot, quan no s’aprofundeix. Però com podem capgirar aquesta situació? Quin rol hem de tenir les educadores en aquest procés? I nosaltres, estem al marge de l’erosió ideològica permanent de la sobreinformació? Com sempre, moltes preguntes i poques respostes. Si més no, tota idea profunda, és l’eco de preguntes ben formulades.

    Ens trobem immerses en una voràgine d’informació superficial i volàtil, que com a armes cabdals tenen a la immediatesa i el clickbait. Però, com l’educació pot combatre aquest fenomen i per què hauríem de fer-ho?

    Amb tot, ara imaginem un mecanisme que davant de qualsevol pregunta podem obtenir una resposta immediata. I que a més, aquest mecanisme fa un reconeixement de les dades, que prèviament s’han introduït, i construeix una resposta combinada a l’instant. I ara, imaginem que aquestes respostes les considerem certes, sense excepció. Us sona? Si passés això, seria un escenari realment complicat de gestionar. Els efectes a llarg termini serien devastadors. O no. Suposo que depèn de la nostra capacitat crítica i la veracitat que li donem a aquest mecanisme. Ara bé, i l’art de pensar, rumiar, compartir, reconstruir, escoltar, divagar, debatre, experimentar, equivocar-se, etcètera, serien engranatges cognitius que ja no necessitaríem? Quan m’hi paro a pensar, em provoca vertigen imaginar una realitat on no som capaces de conviure amb la incertesa. Tal com comentava Voltaire, “la incertesa és una posició incòmoda, però la certesa és una posició absurda”.

    Reiteradament, soc incapaç de no retornar al pensament crític com a l’element vertebrador per a oferir qualsevol resposta socioeducativa a aquest fenomen. Amb aquesta reflexió no vull crear un rebuig a la IA, sinó que penso que cal redefinir les estructures pedagògiques que articulen el procés d’ensenyament – aprenentatge. Cal que redefinim l’educació tenint en compte el context que l’envolta. Per tant, tot i que ens veiem immerses en un constant flux d’informació, dades, afirmacions precipitades o imatges fraudulentes, nosaltres com a educadores tenim el deure d’oferir una resposta aterrada a aquesta realitat. Perquè sí, és responsabilitat nostra, entre altres, d’ensenyar a les joves a ser persones crítiques, lliures pensadores, rigoroses i conscients d’aquest fenomen. I per a fer-ho, cal que oferim eines i espais on naveguem junt amb la immediatesa, la surfegem i convisquem amb ella.

    Però… com articulem espais de reflexió, debat o criticisme sense caure en la repetició i l’avorriment argumental? El filòsof i referent pedagògic José Carlos Ruiz, esmenta que les educadores necessitem desarticular el pensament crític en tres estadis de consciència: L’esbalaïment, la curiositat i el qüestionament. I que, a través de l’adquisició d’aquests tres estats de consciència progressius, podrem articular un aprenentatge conscient i reflexiu. Competència la qual pot ser de gran utilitat per a ajudar a conviure amb el constant flux de notícies i idees en què ens trobem submergides.

    Cal redefinir la nostra proposta pedagògica, ja que aquesta s’està veient complementada per múltiples canals d’aprenentatge, que ja no només es troben emmarcats en el context educatiu formal. És per això que les institucions educatives ja no són els únics canals d’aprenentatge de les joves. Hi ha altres canals d’adquisició de coneixements, els quals fan ús de mètodes més atractius per a adquirir aprenentatges. I l’única manera que tenim de conviure amb aquesta realitat, siguin de la qualitat que siguin, és universalitzant els entorns d’aprenentatge i personificant la nostra actuació a les necessitats dels educands.

    Les educadores necessitem gaudir d’espais d’innovació i creació pertinents, on la cooperació i la recerca siguin pilars essencials

    Ara bé, aquesta canterella generalista i oblidada constantment en la transversalitat, ja ens la coneixem. Així que necessitem un major nivell de concreció. Per a fer-ho, les educadores necessitem gaudir d’espais d’innovació i creació pertinents, on la cooperació i la recerca siguin pilars essencials. I a més, on l’errada no sigui viscuda com una delirant derrota col·lectiva, sinó que sigui reconeguda com una etapa natural i necessària en el camí de l’aprenentatge professional. Només d’aquesta manera podrem adquirir les competències professionals adequades per adaptar l’actuació educativa a cada una de les persones que atenem i assegurar un alt nivell de contextualització, i conseqüentment, de transferibilitat de quelcom après.

    Des de la meva humil perspectiva, considero que és important que en un món on tenim tant de soroll i crit ideològic, trobem la manera de captar l’atenció de les persones que atenem i les acompanyem en la construcció d’una identitat i opinió pròpia. Per això, primerament cal despertar certa inquietud a les joves i fomentar espais on anhelin trobar, en cada vivència quotidiana, una resposta a allò que encara no saben formular. I alhora, fomentar l’exercici del qüestionament constant de tot allò que em defineix i penso. I sobretot, l’objectiu no és que les noves generacions raonin com nosaltres voldríem, sinó que disposin de les eines necessàries per aprendre a sacsejar el seu propi sistema de creences i redefinir, tantes vegades com calgui, la seva identitat moral i ètica.

    Només des d’aquest exercici sincer de revisió interna podem aspirar a construir una societat realment crítica, equitativa i conscient. I estic convençut que, quan una persona fa d’aquest qüestionament una pràctica habitual, creix i evoluciona amb una mirada més comunitària i global —valors que, per desgràcia, cada cop semblen més excepcionals. I sí, molt probablement no podrem aturar el soroll, però sí podem ensenyar a escoltar-hi dins; i en aquest gest, resident i cada cop més radical, hi habita el veritable sentit de l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    informació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística
    Next Article
    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva
    Adrià Gonzàlez Robles

    Psicopedagog del CNO Vallès Occidental

    Related Posts

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}