Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Per què no tanquen les escoles amb molts grups confinats?

    Víctor Sauraoctubre 14, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Cribratge massiu a l'Escola Remolins de Tortosa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per què no tanquen els centres? S’ho pregunten a les xarxes socials, escandalitzades, força persones, la major part famílies però també docents. La resposta de l’administració educativa ha estat fins ara unívoca: és una decisió que han de prendre els serveis de vigilància epidemiològica i de moment no ho han fet perquè han considerat que no era necessari. Fins ara, la mitja dotzena de centres educatius que han tancat totalment per fer la quarantena han estat escoles bressol, i generalment ho han fet perquè els positius delmaven l’equip docent i impedien el correcte desenvolupament de l’activitat. Cap escola o institut, pública o concertada, ha tancat ara per ara. I n’hi ha fins i tot amb 20 grups bombolla confinats.

    A mitjans del mes d’agost es va presentar el protocol d’actuació Gestió de Casos Covid-19 als centres educatius. Aleshores es va dir, molt clarament, que a partir del moment que apareguin més de dos casos positius l’autoritat sanitària proposaria el tancament del centre a l’autoritat educativa. Això és el que no està passant, i per això mateix un grup de famílies, agrupades sota les sigles FRE (Famílies per la Revolta Educativa), ha anunciat aquest dilluns que presentaria una denúncia davant la Fiscalia per “omissió del deure de socors”. Per aquestes famílies, que han optat per no dur els seus fills a escola, cal de totes totes aturar l’educació presencial. Ho deien al començament de curs, i ho diuen encara més ara, amb la corba de contagis en ple creixement i les noves mesures anunciades per l’administració, si bé cap afecta l’escola. Les autoritats, i bona part de la comunitat educativa, segueixen defensant que, de portes endins, les escoles son segures.

    En realitat, el protocol d’actuació no diu exactament el que es va dir verbalment en aquella roda de premsa. El que diu (pàgina 9) és que, en cas de positiu de dues o més persones que pertanyin a grups de convivència diferents, “s’hauria de plantejar la quarantena dels grups de convivència afectats, durant 14 dies després del darrer contacte amb el cas, amb vigilància d’aparició de nous casos. A més, es podria plantejar la interrupció de l’activitat presencial del centre educatiu, també durant 14 dies”. “Es podria plantejar” és un condicional que no obliga a res. Però és que a més hi ha aquesta part de la frase: “Amb vigilància d’aparició de nous casos”.

    Cribratge al Col·legi Sant Gabriel | Foto: Ajuntament de Sant Adrià (twitter)

    Fins ara, el cas que més ha cridat l’atenció ha estat el del Col·legi Sant Gabriel, un centre concertat situat al centre de Sant Adrià del Besòs amb gairebé un miler d’alumnes que van de P3 fins a 2n de batxillerat. Durant molts dies en aquest centre hi va haver 19 grups confinats, un total 280 persones. I va seguir obert. Aquest dimarts ja no n’hi havia cap. La seva situació respon al fet que va participar en els cribratges massius a tot l’alumnat que està fent l’Agència de Salut Pública. “Ens van dir que estiguéssim tranquils, que l’objectiu era trobar asimptomàtics i que en trobarien. En van sortir 15”, explica la seva directora, María José Díaz.

    Dijous 1 d’octubre es va fer el cribratge de tota l’escola: no només als alumnes, sinó també als docents, personal educatiu i personal d’administració. Dels 15 casos positius, 9 eren alumnes de l’ESO i el batxillerat, 1 de P3 i 2 de primària. “Els equips de vigilància epidemiològica van suggerir que tanquéssim tots els grups d’ESO i batxillerat, 16 en total, a més del de P3 i els dos de primària, per això en total van ser 19 grups confinats”, afegeix Díaz. És a dir, de 19 grups ni tan sols tots ells tenien un positiu, no n’hi havia cap amb més d’un, i a la vegada a tota la comunitat educativa, en el seu sentit més ampli, se li van fer les proves, ja que dimarts 6 el cribratge es va fer amb els “convivents” dels alumnes: pares, mares, germans, però també avis i àvies o cangurs. Això va permetre que el centre romangués obert.

    Un institut amb 20 grups confinats

    Avui hi ha un altre cas que supera la xifra de grups confinats, si bé també està molt vinculat a la campanya de cribratges massius. A l’Institut Pedraforca del barri de la Florida de l’Hospitalet ja hi ha 20 grups confinats. Ahir n’eren 17 i la setmana passada 5. En aquest barri s’estan fent cribratges massius a tots els centres, la qual cosa vol dir proves PCR a tots els alumnes, personal del centre i convivents en dies successius. Son 20 grups confinats, si bé els positius dels últims 10 dies són també 20, dels quals 18 alumnes i 2 docents. Un altre cas: a l’Institut Rafael Campanals d’Anglès (La Selva) avui hi ha 8 grups confinats i la setmana passada es va arribar fins als 12. Però novament en aquest centre es va realitzar un cribratge massiu els dies 5 i 6 d’octubre a la cerca de casos asimptomàtics. Segons va publicar la premsa local, es van trobar 40 positius: 17 alumnes, 2 membres del personal del centre i 21 convivents.

    Un cas diferent sembla el de l’Institut Castelló d’Empúries, situat a la localitat empordanesa del mateix nom. En aquest institut no s’ha fet cap cribratge massiu, però en els darrers dies han anat apareixent nous positius. Dijous hi havia 5 grups confinats, divendres 6, dimarts ja n’eren 10. Hi ha 209 alumnes confinats, que representen una mica menys d’un terç del total, si bé només 12 positius en els darrers 10 dies, dels quals 9 alumnes i 3 personal del centre. Fonts del centre indiquen que per ara no sembla que hi hagi intenció de tancar-los. Preguntat el Departament de Salut, no s’ha obtingut cap resposta, ni sobre això ni sobre la situació de la campanya de cribratges.

    Durant aquest primer mes, Educació i Salut havien estat oferint una roda de premsa setmanal per posar al dia als periodistes sobre la situació a les escoles, però aquesta setmana s’ha decidit deixar de fer-ho perquè es considera que ja s’ha demostrat que les escoles son segures. Com a la resta de la societat, el ritme de positius als centres s’ha incrementat en els darrers dies de forma preocupant, i de fet la consellera de Salut, Alba Vergés, s’hi ha referit en la roda de premsa d’aquest matí com un argument més per justificar les noves mesures restrictives. Dimecres de la setmana passada hi havia 1.165 grups confinats, 26.353 alumnes i 1.433 professionals educatius. Semblava que la tendència era d’estabilització, ja que s’anunciava el desconfinament de 900 grups en set dies. Una setmana més tard hi ha 1.531 grups confinats, 35.497 alumnes i 1.694 professionals. Un increment sensible, si bé representen encara un percentatge petit de l’alumnat (2,47%) i del personal educatiu (1.03%).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Educateca (2): les novetats editorials sobre educació arribades a la redacció
    Next Article
    Opinió
    Innovació educativa? La democràcia no és cap joc
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    Tenim capacitat de crítica?

    novembre 29, 2024

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.