Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Petits i grans pensant una vida justa, la desobediència i altres maneres de fer economia

    Neus Giménez Turabril 23, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    'Jo de gran vull ser e-co-no-mis-ta', de Montse Junyent.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jo de gran vull ser e-co-no-mis-ta, de Montse Junyent i Pep Botella, Editorial Proteus
    Thoreau. La vida sublime, de A. Dan y Le Roy, Editorial Impedimenta
    Els contes tenen una gran funció educativa, sobretot en relació a la transmissió de valors. Gustavo Martín-Garzo sovint ha parlat de la importància en la infància per a representar-se les pròpies pors, viure en altres mons, configurar el propi esquema de valors, veure altres maneres d’entendre la vida… Christian Felber prologa la història de Jo de gran vull ser e-co-no-mis-ta recordant que “els contes formen el nostre caràcter, ens fan humans”. I això és el que en vol plantejar Montse Junyent.
    Felber és impulsor del concepte de l’economia del bé comú, la proposta econòmica que defensa la història de Montse Junyent. Aquest model vol fonamentar les relacions econòmiques en la cooperació i la recerca del bé comú. Actualment, les decisions econòmiques empresarials i privades es fonamenten en la competència i l’afany de lucre. En una economia de mercat, es tractaria de de cercar incentius per a aconseguir el major bé pel conjunt de la comunitat, no el major benefici monetari particular.
    Aquesta història té la virtut de presentar com les coses es poden fer d’una nova manera. Cal atrevir-se a pensar que res ha de ser sempre igual, que es pot canviar, experimentar i que no s’ha de tenir por a actuar segons les pròpies conviccions. Junyent ens mostra amb un cas pràctic com una altra economia pot ser possible, com podem atrevir-nos a pensar una manera diferent de l’habitual, com és important no defallir a l’hora de defensar allò en el que creiem bo per a la vida local o global que compartim a la nostra localitat i en el món. Un conte que ens atrapa i segur que ens pot fer pensar en situacions i comportaments de la nostra vida diària. Les il·lustracions de Pep Boatella ajuden a fer-nos viatjar a aquest estiu on tantes coses passaran en un xiringuito de platja.

    Thoreau. La vida sublime, de A. Dan y Le Roy, Editorial Impedimenta
    Thoreau. La vida sublime, de A. Dan y Le Roy, Editorial Impedimenta

    Thoreau. La vida sublime no és un llibre amb il·lustracions, és un còmic, un tebeo, dedicat a Henry David Thoreau. És una biografia escrita i colorejada per Maximilien LeRoy i dibuixada per A. Dan. Una obra dedicada a una persona que ha esdevingut un referent per la seva decisió a ser desobedient davant d’allò que va considerar injust. Es va oposar a l’esclavisme que es practicava als Estats Units, a la guerra que enfrontava el seu país amb Mèxic… Thoreau és un referent de la resistència i de la desobediència contra l’Estat. Algú a qui van llegir i estudiar altres activistes posteriors com Gandhi, Luther King Jr. i moltes altres persones. És algú que no es quedà en la reflexió i la teoria. Algú que, com diu Le Roy: “fue un filósofo, un escritor y un poeta para el que las ideas solo tenían sentido a condición de que tomasen cuerpo en una práctica efectiva y concreta (…). Su obra invita a llevar una vida filosófica en el día a día, no a cincelar conceptos para uso exclusivo de las bibliotecas”.
    Hi ha qui pensarà que als nois i noies se’ls ha d’ensenyar a obeir, que la desobediència ja la porten de natural. Avui a la nostra societat es multipliquen les veus que proposen algun tipus de desobediència, des dels carrers però també als parlaments. Les podem trobar en la reivindicació de l’anomenat “dret a decidir”, en la defensa del dret a l’habitatge, a l’educació, de la llengua… Fins i tot les persones i els col·lectius que es reclamen d’ordre, també han proposat desobeir en el algun moment. Davant de l’assignatura d’educació per la ciutadania, per exemple. En massa ocasions, sembla que només estiguem disposats acceptar la “nostra” desobediència, la “nostra” resistència, la “nostra” concepció de la vida justa. Educar per ser lliures i autònoms significa també preparar per pensar alternatives a allò existent, pensar resistències davant d’allò que es considera intolerable, fins i tot exercir la desobediència.
    Malauradament, no estem prou acostumats a l’argumentació racional, a la deliberació, a trobar acords que busquin ser respectuosos amb majories i minories. Tampoc a apostar per una economia de la col·laboració, no guiada pel benefici com a màxim exponent, a pensar en reptes socials de la comunitat que cal resoldre plegats des de l’economia o la política sense excloure. Potser la lectura de Thoreau i sobre la seva vida, i la dedicada a pensar altres maneres de fer economia (com moltes altres lectures o experiències), ens poden ajudar a grans i petits. Tenim feina.
    “Si un hombre camina en el bosque por el puro placer de hacerlo durante la mitad del día se arriesga a que lo tachen de vago. Pero si dedica el día entero a especular, a talar ese bosque y a esquilmar la tierra, será considerado un ciudadano industrioso, un emprendedor”
    Thoreau

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Sant Jordi: 6 apostes de 6 llibreries infantils
    Next Article
    Actualitat
    Petits i grans pensant una vida justa, la desobediència i altre maneres de fer economia
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}