Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Preparar bé el curs

    Ricard Aymerichmarç 11, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Preparar bé el curs no és cap caprici, és un requisit de professionalitat. Potser altres oficis no necessiten preparació prèvia i un pot incorporar-se a la feina des del primer dia sense més. No és el cas de qui tindrà la responsabilitat de deixar els espais, racons, material, planificació dels temps educatius, del personal de suport des del primer moment en cada aula i grup… A punt per acollir com cal els menors que tindràs al teu càrrec. Perquè d’això va la cosa: de responsabilitat total envers uns menors que estaran al teu càrrec des del primer dia i amb els que convé tenir-hi bon vincle. La primera impressió i la vivència dels primers moments són claus.

    Preparar bé el curs demana temps. No és el mateix la preparació del curs d’un catedràtic de batxillerat que fa quinze anys que «dona» la mateixa assignatura (amb les seves obres, lectures, temes «obligatoris» que es repeteixen curs rere curs) que el treball minuciós, acurat, gairebé artesanal al que dediquen hores i hores mestres i educadores d’educació infantil (i, cada cop més, d’inici de l’ESO) abans del primer dia d’escola. Sobretot si tens clar que un infant de mesos o pocs anys que comença en un espai, un horari i uns adults nous necessita un espai, un temps i uns adults acollidors. I això no s’improvisa.

    Preparar bé el curs no fa més irracional el calendari escolar. La racionalitat del calendari escolar passa sobretot per fer més sostenibles i encertats els períodes de treball (trimestres o bimestres) i les pauses durant l’any. Després de més de 70 dies de vacances estivals no vindrà de dos o tres dies més de preparació, de bona preparació. Un millor repartiment durant el curs dels 176 dies lectius i les pauses adients (poques, desiguals i massa influïdes encara per una arbitrarietat que arrenca d’un concili del segle IV que fa impossible un calendari estable de setmana santa) minimitzarien la por a atorgar els dies necessaris de preparació que calen.

    Després de més de 70 dies de vacances estivals no vindrà de dos o tres dies més de preparació, de bona preparació

    Preparar bé el curs és important per al benestar de l’equip docent i educatiu d’un centre. No està resolta la inestabilitat, la discontinuïtat dels equips docents que en alguns, molts, casos pateixen la renovació de bona part del personal any rere any. Un bon projecte educatiu precisa d’un mínim d’estabilitat; però, quan no és possible, hi ha d’haver un mínim de «posada a punt». L’arribada i la incorporació de persones noves a un equip educatiu no suposa automàticament l’assimilació immediata d’aquest potencial nou a l’empenta d’aquest projecte. Escoltar, conèixer i conèixer-se, aprendre… Quan parlem d’un projecte educatiu potent o, com a mínim, seriós té molt a veure amb uns intangibles clau: la confiança i el benestar. Estar bé i a gust, sentir-te part útil i positiva d’un projecte que t’engresca. Això també és preparar bé el curs.

    Preparar bé el curs és una mostra de consideració envers les famílies. És donar més garanties a les famílies que aquell infant, fill o filla que deixen en mans dels responsables de l’escola estarà ben atès des del primer dia. I aquest menor és, com diem moltes vegades entre col·legues, el «millor i més estimat que tenen a casa» aquests pares i mares que fan un acte de confiança i consideració envers l’equip educatiu de l’escola amb aquest gest generós, de vegades disfressat d’obligatori.

    En definitiva, preparar bé el curs és el millor acte de responsabilitat que podem donar a aquests infants i joves abans que comencin a compartir amb nosaltres espais, moments, aventures i desventures, descobertes i aprenentatges de vida. Perquè convé que surti bé des del primer dia. I perquè això passi hi ha molta feina prèvia, silent, col·lectiva, minuciosa, generosa, que resulta imprescindible. Com en qualsevol obra mestra. I la dels mestres ho ha de ser.

    Per tot això, reconsiderar el disbarat d’una mesura unilateral que va generar un gran rebombori i ser sensible al clam unànime del col·lectiu docent no és cap error. Sincerament crec que és un acte de valentia política de la qual no anem sobrats. El 2009, quan el curs començava un 15 de setembre després de nou dies de preparació, ja parlàvem al Consell Escolar de Catalunya d’un mínim de cinc dies de preparació necessaris perquè enteníem que el raonable prec de les famílies d’escurçar el tall estival portaria a avançar la data d’inici del curs. Segurament continua sent el mínim necessari a hores d’ara. Però el més urgent és posar en context aquesta minúcia i atrevir-nos a racionalitzar el calendari de tot el curs, posant per davant el benestar, les conveniències i les necessitats dels infants, adolescents i joves que estan al nostre càrrec, cura i responsabilitat. Preparem-nos bé i siguem valents.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents inici de curs opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Les ISOs: garantia o blanquejament de males praxis?
    Next Article
    Actualitat
    Municipis per una política educativa a temps complet
    Ricard Aymerich

    Mestre i psicòleg. Va ser president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (2004-2009) i és membre del Consell Escolar de Catalunya.

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}