Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Projecte M’agrana: trencant els murs per fer possible la inclusió a Mallorca

    Montserrat Nadalmarç 28, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una activitat conjunta d'aquest curs
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    El CEIP Sant Miquel de Son Carrió, situat dins el terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar, fa dos anys que ha engegat el projecte M’AGRANA; una proposta consistent en la inclusió d’un grup d’alumnes del centre d’educació especial Joan Mesquida de Manacor a la dinàmica d’aquest centre d’infantil i primària.

    Aquesta escola de Son Carrió fa anys que treballa amb la intenció de construir un centre “on qualsevol infant, indistintament de les seves característiques socials, familiars, físiques, funcionals, etc., tingués l’opció de prendre-hi part”. I això és precisament el que pretén el projecte M’AGRANA: que qualsevol infant, fins i tot aquells que són alumnes dels centres d’educació “especial” siguin una companya o un company més dins els centres que coneixem com a “ordinaris”. Per tant, fer possible una educació inclusiva de debò, a tots els efectes.

    El centre d’educació especial Joan Mesquida, per la seva banda, treballa perquè “el retorn dels seus alumnes al sistema ordinari sigui possible”. Sembla clar que l’entesa entre aquests dos centres escolars no havia de ser gaire complicada.

    Jeroni Santandreu, un dels mestres del CEIP Son Carrió, comenta de quina manera se li va despertar aquesta inquietud a l’hora de posar en marxa la proposta: “Sóc aficionat a anar a natació i, a vegades, coincidia a la piscina amb els alumnes del Centre Joan Mesquida. Mentre eren allà amb el seu monitor feien les mateixes activitats que la resta de gent, no hi havia cap diferència. Aquest fet em va portar a pensar que, dins l’àmbit escolar, era possible trencar tots els murs que separen aquests infants dels altres”.

    El CEIP Sant Miquel és un centre ordinari organitzat amb metodologia viva i activa, amb elements com la “periodització flexible” dels continguts curriculars; en el sentit que tots els infants tenen oportunitat d’acostar-se als continguts curriculars quan estan preparats per fer-ho i ho necessiten, ja que es confia en el ritme d’aprenentatge de cada individu. També hi trobem propostes com la “programació viva”, ja que es parteix de la creença que una bona manera de poder atendre les veritables necessitats dels infants és amb una programació que s’adapta al dia a dia d’acord amb els processos maduratius dels infants i la seva evolució. Per tant, era un marc adequat per a sembrar la llavor d’aquesta proposta d’educació inclusiva.

    Aquest curs 2018-2019, doncs, és el segon any del Projecte M’AGRANA. Durant el curs passat, va tenir lloc la fase experimental, que va consistir en la inclusió d’un grup de sis alumnes i dues mestres del Joan Mesquida un cop a la setmana. Aquests sis nois van comptar amb l’acompanyament durant un temps per part d’alumnes del CEIP Sant Miquel, per ajudar-los a situar-se i a integrar-se en el sistema organitzatiu i pedagògic del centre. Durant tota la fase experimental es van fer observacions i reunions de coordinació amb tècnics i professionals dels dos centres.

    “Aquest primer grup d’alumnes del Joan Mesquida tenien entre 16 i 17 anys, i el nostre és un centre d’infantil i primària. Un dels primers canvis que vam decidir, un cop passat el primer any, va ser que les edats dels infants que vinguessin a Son Carrió havien de ser inferiors i més properes a les dels nostres alumnes; per això el segon any són alumnes entre 8 i 12 anys”, ens comenta l’Imma Coll, una alta mestra del CEIP Sant Miquel.

    El curs en què ens trobem, 2018-2019, té lloc la continuació del projecte, que ara s’incrementa a dos dies per setmana, amb el seguiment de les reunions de coordinació entre els professionals dels dos centres. I quina és la valoració que es fa, per exemple, des del centre ordinari?

    Ser capaços d’atendre les necessitats de qualsevol infant

    En Jeroni Santandreu ens comenta aspectes com aquest: “Aquesta experiència que estem realitzant ens demostra que la inclusió és possible i que el gran repte que ens havíem plantejat es pot dur endavant. I és que els centres públics han de ser capaços d’atendre i de respondre a les necessitats de qualsevol infant, amb independència de les seves necessitats educatives. A més, tots els alumnes i tots nosaltres en tenim de necessitats; cadascú sap quins són aquells punts que ha de treballar i millorar”.

    Mentre sóc al CEIP Sant Miquel, un dimarts matí del mes de febrer, arriba l’Aina M. Riera, cap d’estudis del centre d’educació especial Joan Mesquida de Manacor, amb dos alumnes (avui només són dos del total de sis, perquè la resta de companys tenen la grip i han quedat a casa). Hauríeu d’haver vist amb quina naturalitat són rebuts per part dels mestres del centre i, sobretot, per part dels alumnes que els saluden amb afecte i els acompanyen a visitar l’ambient pedagògic en què tenen ganes de passar una estona del seu horari escolar.

    De camí al poliesportiu amb la cap d’estudis i els alumnes del Joan Mesquida, l’Aina M. Riera em comenta que “són molts els avenços que s’han aconseguit d’ençà que aquests nois venen al CEIP Sant Miquel” . Veient-los jugar a futbol amb els seus companys, entre abraçades quan han marcat un gol i algun que altre retret en haver-ne encaixat un altre, puc assegurar que l’objectiu que el Projecte MAGRANA s’havia proposat és ben real, té la cara i els ulls d’aquests nois i noies, i que és possible trencar els murs que separen aquests infants i joves etiquetats com a “especials”, perquè a l’escola de sempre hi ha lloc per a tothom.

    Tan sols em resta afegir el motiu pel qual aquesta proposta rep el nom de M’AGRANA, com ens explica l’Imma Coll: “En obrir una magrana veiem totes aquelles peces d’un color vermell intens, com si tot fos u, formant part d’un mateix sistema. De la mateixa manera el nostre projecte pretén aquest mateix objectiu, una educació inclusiva per a tothom, sense que cap infant en quedi al marge”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Centre d'educació especial Escola inclusiva Mallorca
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Segregació escolar i exclusió social
    Next Article
    Actualitat
    La borsa de mestres interins obrirà tot l’any i es gestionarà amb una aplicació informàtica
    Montserrat Nadal

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}