Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Prou laments per les humanitats! Passem a l’acció!

    Josep Maria Turuguet Salgadonovembre 12, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Defineixen les humanitats com la “gran cultura”. S’entén perfectament, són els triomfs de la ment i del treball humà que volen per damunt de les modes i els segles. Un acudit dels anys 30 no fa gràcia avui. Un llibre de George Orwell, sí. Vull pensar que la gent anònima és capaç de volar també d’aquesta manera, però no ens encallem amb la mida de les cultures.

    També m’obsessiona que els nens puguin viure en un món amb molta més solera que Apple, Microsoft i Amazon. Potser no pateixo tant per l’allunyament i la difuminació de les llengües llatina i grega. No sé què serà clàssic al segle 100 encara que les persones segueixin tenint dues mans i dos peus… i un cap… Vés a saber.

    Però els catedràtics, els intel·lectuals i molta més gent, s’haurien d’arromangar. Els grans savis se’n recorden dels nens quan ja són jubilats i aleshores adapten la saviesa de la seva vida en UN llibre per a nens. Passa molt. Però potser pensen poc en el futur. Per cada experiència del món explicada als adults (divulgació en diuen) n’hi hauria d’haver deu per als nens. L’adult, o ja està canviant el món o ja no ho farà. Els nens són com cèl·lules pluripotents.

    Volem que els nens llegeixin adaptacions a l’escola i llibres prescrits a l’institut. Els diem “Són clàssics!” (lloat sigui el Senyor). No crec que a Dant o a Cervantes els agradés veure’s mitificats d’aquesta manera. Els agradaria més parlar amb la gent. Però les coses elevades fan por i, reconeguem-ho, es cultiva aquesta por. Tu pots fer una adaptació de Moby-Dyck de 40 pàgines i dir meravelles d’en Melville, però l’original segueix tenint 800 pàgines i sense dibuixos. Jo crec que errem la punteria.

    No es tracta solament de dibuixos o de pàgines, es tracta d’experiències del món. Potser seria el més noble que podria transmetre l’escola, i arrossegaria al darrere tots els coneixements i les informacions que portessin aparellades. Però, ai las! Els mestres hem estat formats en coneixements i dades, i ens les anem passant d’una generació a l’altre sense que això ens aporti experiències.

    Quan el savi escriu un llibre de divulgació sap que no ho fa per una monografia o una revista especialitzada. Escriu la seva experiència personal amb la ciència que l’està ocupant o ha ocupat tota la seva vida. Per molt que el tema siguin els enzims, allò és un llibre d’humanitats, perquè les humanitats recullen tot allò que es podria explicar en un foc de camp, el que es pot explicar amb llenguatge humà. A part, l’estudiós utilitza llenguatges professionals a la seva feina. I m’atreveixo a dir que fins i tot un llibre abstrús de filologia clàssica, ple d’argot professional, és un llibre de ciència i no d’humanitats. Per tant, em sembla que errem en posar la frontera.

    El problema, crec, és que expliquem als nens el món pensant en els adults que volem que siguin i ningú s’arromanga a explicar experiències del món que hem perpetrat… Perquè no les té. Perquè els adults, mestres inclosos, hem crescut preparant-nos només per a la professió, i no per a la humanitat. I potser els catedràtics no en són innocents.

    Vejam. Dant escriu una obra mestra. Fa 7 segles, però encara s’edita. En un món comercial no serà per res, suposo. I què feia Dant? Al cap i a la fi, s’atorgava a si mateix l’univers que coneixia per anar fent justícia poètica amb la gent que havia conegut o de la qual tenia notícia. I què fem nosaltres, tots i cada un tot lo sant dia? (És cert, no tenim gaire cura del llenguatge i en això la senyora Enkvist tenia raó) En un foc de camp, Dant i el mecànic plorarien junts de gust. Dant, després, es passaria pel taller i el mecànic el llegiria a la nit.

    Catedràtics, per què no feu rodanxes saboroses amb els vostres clàssics? No feu discursos, feu-nos plorar! Ajudeu que els mestres arribin a la professió plens d’experiències. I les que els faltin, que les trobin fàcilment en llibres que no mitifiquin Homer però que expliquin la pena d’Aquil·les pensant-se que la glòria el satisfaria per descobrir a l’infern que s’hauria estimat més una vida llarga. Ben llegit, Homer és molt contemporani. I fa plorar. Però jo no ho sé tot! Jo no ho puc llegir tot! Necessito col·legues que m’expliquin per què Racine feia plorar, per què Dickens també feia riure. Això és el que demana temps. La majoria de les professions s’aprenen en pocs anys quan ja tens un esperit ben plorat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Claus per fer dels infants bones persones, segons el model de l’educació en valors
    Next Article
    Actualitat
    Així serà la reforma de la Lomce que ha anunciat el Ministeri d’Educació
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}