Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quan els infants jugaven al carrer

    Elisabet Abeyàmarç 1, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A l’hivern els infants no tenien fred ja que els moviments sovintejats els ho impedien. A l’estiu seien a la fresca a les escales, als pedrissos o al davant de les cases i jugaven a jocs més tranquils com els disbarats,  el telèfon, o pedra, tisora, paper. Segons el moment de l’any es veien aparèixer les baldufes, els elàstics, les bolles o les figuretes. Hi hagué també uns anys d’anar sobre rodes: patins, patinets i  bicicletes permetien assajar la velocitat i l’equilibri. Durant l’horabaixa i també els dies festius se sentien les veus dels infants mesclades amb la piuladissa dels ocells. Quan les campanes de l’església tocaven l’hora d’anar a sopar hi havia corredisses per arribar cadascú a ca seva.

    Si llavors jo sortia a passejar o mirava el carrer des del meu balcó, solia veure rastres dels jocs infantils, per exemple una petita muntanya de fulles seques, unes pedretes en filera, una xarranca pintada amb guix en terra… Jo somreia  i pensava: aquí ha jugat un infant.

    Ara els ocells encara piulen, les campanes ja no es mouen però marca les hores el rellotge sonor de l’església, i en canvi no se senten les veus dels infants que juguen perquè ja no juguen al carrer. De tant en tant sent veus d’infants que passen acompanyats i supervisats per adults i fins i tot les bicicletes petites tenen un mànec llarg perquè l’acompanyant pugui controlar el vehicle. La seguretat que dona tranquil·litat a l’adult limita l’autonomia de l’infant.  Ja no es poden veure rastres al carrer dels jocs infantils.

    Per què els infants no juguen al carrer? Els cotxes i motos que circulen en molta més quantitat que fa uns anys són part de l’explicació. La brutor n’és una altra part. Abans cadascú agranava la part del carrer corresponent a ca seva i ara ho fa molt poca gent. S’acumulen bosses de fems allà on un temps seien els infants i també hi podem veure excrements de cans que molts dels seus propietaris no recullen.

    A més a més hi ha els canvis en els jocs i en les joguines que ara són més sofisticades, més tecnològiques, i afavoreixen l’individualisme i la manca de moviment.

    També hi ha la por dels adults a què els infants prenguin mal al carrer, com si no es poguessin fer mal dins una casa. La por es transmet i crec que ha augmentat al mateix temps que ha anat minvant l’autonomia dels infants en el joc. Sobre això n’ha parlat molt el pedagog italià Francesco Tonucci

    Enyor la piuladissa dels infants al carrer. Els ocells encara hi són i es fan notar i jo els pos menjar, sobretot a l’hivern, perquè continuïn venint i em facin sentir que el meu entorn no s’ha transformat en un decorat de cartó pedra sense vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Donant voltes al Congrés d’Educació Pública
    Next Article
    Actualitat
    Debats del Congrés (III): “Perquè hi hagi inclusió, primer te l’has de creure”
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}