Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Quan la diferència et fa vulnerable

    Estel Huguetmarç 25, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge de la campaña #StopExperts
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “No vull ser experta en bullying”. Així de contundent es mostra la protagonista del vídeo de la campanya #StopExperts, amb una frase que resumeix a la perfecció el motiu d’aquesta iniciativa de Down Catalunya, federació que engloba deu entitats que acompanyen i donen suport a les persones amb síndrome de Down i d’altres discapacitats intel·lectuals.

    #StopExperts neix de la necessitat de prevenir i combatre l’assetjament escolar a les persones amb síndrome de Down. Segons un estudi del Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) del 2022, es calcula que vuit de cada deu nens i nenes amb discapacitat intel·lectual han patit o patiran situacions d’assetjament durant la seva etapa escolar.

    Íngrid de la Rosa, directora de Down Catalunya, destaca que “ja teníem certa evidència que això podia ser així,  perquè és un col·lectiu especialment vulnerable pel que fa a situacions de discriminació en general i d’assetjament en particular durant l’etapa escolar”.

    Arran de la publicació d’aquest estudi, van fer una tasca de parlar i preguntar a tots els joves, i van poder confirmar que, efectivament, “tots, en algun moment o altre, però sobretot en el salt escolar de primària a l’institut, han patit situacions de bullying”. A més –afegeix De la Rosa–, en el cas dels casos d’assetjament a persones amb discapacitat intel·lectual hi ha un altre factor a tenir en compte, i és el fet que hi ha molta infradenúncia, perquè “moltes vegades no ho diuen, o bé perquè no s’atreveixen a denunciar-ho o perquè inicialment potser no se n’adonen que són víctimes de bullying o també perquè es poden presentar –no en tots els casos– algunes dificultats de comunicació i de llenguatge afegides que fan que aquests nens i nenes no tinguin la mateixa habilitat per transmetre què els està passant”.

    També l’entrada de les noves tecnologies en el dia a dia dels adolescents és important en aquest aspecte, ja que pot comportar que l’assetjament escolar no acabi a l’escola, que pugui continuar fora del centre, i aquest és un risc afegit en el cas d’una persona amb discapacitat intel·lectual, perquè –segons De la Rosa– tenen més probabilitats de patir-lo.

    Autònoms i independents

    La campanya #StopExperts ha estat creada per cinc joves amb síndrome de Down que s’han animat a expressar en primera persona l’experiència viscuda. La Laura, la Laia, l’Abel, el Quim i el Martí, que formen part de les diferents entitats que agrupa Down Catalunya –Aura Fundació, Fundació Catalana Síndrome Down, Fundació Cromo Suma, Down Tarragona, Fundació Astrid-21, Associació Família-Amic, Andi Sabadell, Down Lleida, Fundación Reto i BcnDown F21–, s’han encarregat de triar, dissenyar i comunicar els continguts que han cregut més adients per conscienciar sobre l’assetjament escolar.

    En aquest sentit, la directora de Down Catalunya considera que “es tracta de fomentar l’autonomia, perquè precisament el què nosaltres defensem és que ells han de fer una vida plena en el seu entorn més pròxim, perquè els joves amb discapacitat intel·lectual estan en condicions de decidir”. I, en aquest cas, han decidit que volen ser experts en qualsevol cosa que no sigui el bullying.

    Pel que fa a la situació actual del col·lectiu, De la Rosa destaca que, tot i que en els vint anys de la federació s’han produït avenços, queden molts reptes: “encara hi ha molt desconeixement i molts estereotips vers la gent amb discapacitat intel·lectual; hi ha aquesta creença generalitzada que necessiten molt suport, que no poden viure sols, i l’experiència demostra que no és així: fan una vida independent, tots treballen –evidentment necessiten un suport en el procés d’inserció laboral–, però queda molt camí encara per recórrer, sobretot en l’exercici de tots els seus drets”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    assetjament bullying Dia Mundial de la Síndrome de Down Discapacitat Discapacitat intel·lectual Síndrome de DOWN stop bullying
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Fem un tracte amb el bon tracte!
    Next Article
    Actualitat
    Mor Pep Valls, responsable de comunicació de Fundesplai
    Estel Huguet

    Related Posts

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}