Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Què esperem?

    Salomó Marquèssetembre 4, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa uns anys que l’escriptora i periodista Monica Zgustova, nascuda a Praga i resident a Barcelona, va manifestar en un article a La Vanguardia: No es pot viure plenament la pròpia llibertat sense conèixer el passat que ha conformat el que som. Mai la ignorància i l’evasió no poden ser guies adequades del present. Una frase ben adient per fer reflexionar els nois i noies que estudien per mestres (i també els  que  ja exerceixen), ara que ha començat el nou curs escolar.

    Considero adient fer memòria d’aquell col·lectiu de mestres que hagueren de marxar del país el 1939 a causa d’una dictadura que va durar molts anys i que alguns encara enyoren. Com a mínim marxaren uns 600 mestres dels que treballaven a Catalunya. Els que es quedaren patiren una dura depuració. Amb la dictadura es va produir un canvi radical en l’àmbit de l’educació i en la formació del magisteri.

    El col·lectiu que es va exiliar va ser molt plural des del punt social, polític i professional. La gran majoria eren capdavanters de la renovació pedagògica,  coneixien i practicaven les propostes de Montessori, Decroly, Freinet, etc. Alguns havien creat un grup per millorar la seva formació i el seu treball, per exemple el grup Batec a les comarques lleidatanes exercint, la majoria, en zones rurals.

    Considero adient fer memòria d’aquell col·lectiu de mestres que hagueren de marxar del país el 1939 a causa d’una dictadura que va durar molts anys i que alguns encara enyoren

    La gran majoria dels exiliats se salvaren passant França, el país de la Liberté, ben proper.  Allà la majoria van ser tancats en camps de concentració. La seva obsessió era sortir-ne al més aviat possible, mentrestant varen organitzar-se per escolaritzar els nois i noies tancats en els camps perquè “aviat tornarem a casa!!!”. I ho feren amb l’ajuda dels sindicats de mestres francesos. També organitzaren cursos de formació pels adults: idiomes, etc. Periòdicament, editaren revistes informant dels continguts d’aquests cursos. Al Museu d’Agullana (Alt Empordà) s’hi poden veure  exemplars originals  d’aquestes publicacions.

    Ben aviat i a mesura que la situació política es complicava i França era ocupada per l’exèrcit alemany, alguns d’aquestes mestres tornaren al seu país; altres marxaren cap a països americans, sobretot a Mèxic que els acollí amb els braços oberts i generosament.

    En aquests països una bona colla continuaren exercint el magisteri. Si aquest fet ja és important, molt més ho és reconèixer la categoria pedagògica del seu treball. En aquests moments de la nostra història sociopolítica, el coneixement de la feina feta per aquests mestres exiliats ens permet afirmar que el seu treball va afavorir l’educació i la cultura dels països on varen ser acollits. Allà varen aplicar els mateixos continguts (adaptats) i tècniques que ja havien practicat els anys republicans (i abans) a les escoles de Catalunya.

    La presència de mestres exiliats que continuaren dedicats a l’ensenyament està documentada a gairebé tot els països americans

    Mèxic va ser el país més acollidor. El fet que acollís el govern republicà va afavorir la creació d’escoles. A la capital de l’Estat crearen quatre Colegios que permeteren a mestres exiliats continuar exercint la seva professió i formar fills d’exiliats i de  mexicans. Fora de la capital, en ciutats on hi havia mestres exiliats es crearen col·legis, tots amb el nom de “Cervantes” on s’hi educaren nois i noies mexicans i alguns fills de republicans exiliats. Encara avui n’hi ha un que funciona a la ciutat de Torreón  a l’estat de Coahuila.

    A més d’aquests colegios, alguns mestres exiliats varen crear pel seu compte escoles que practicaven la pedagogia de Célestin Freinet i d’altres crearen escoles per la seva iniciativa.

    La presència de mestres exiliats que continuaren dedicats a l’ensenyament està documentada a gairebé tot els països americans: Veneçuela, República Dominicana, Cuba, Uruguai, Xile, Colòmbia, El Salvador, Canadà, etc.  Mentre la joventut americana avançava i millorava, la joventut d’aquí sota la dictadura va fer una reculada notable.

    L’ensenyament era un element fonamental per fomentar i per consolidar la democràcia i per fer ciutadans i no pas súbdits

    Durant més de trenta anys vaig tenir el privilegi d’entrevistar bona colla d’aquests mestres. M’explicaren com treballaren en els diferents colegios i centres educatius on varen exercir. Un dia a una mestra de Barcelona que exercia a Tijuana, li vaig preguntar què feien a l’escola durant la república i em va respondre: nosaltres els ensenyàvem a pensar, no pas a emmagatzemar!!! Frase que s’hauria de posar a la porta de totes les escoles del nostre país. Em va explicar amb calma la seva experiència escolar dels anys republicans en pau i en guerra i de quina manera havia adaptat el seu ensenyament a l’escola on treballava a Mèxic, amb el convenciment que l’ensenyament era un element fonamental per fomentar i per consolidar la democràcia i per fer ciutadans i no pas súbdits.

    També vaig entrevistar part de l’alumnat d’aquestes mestres; bona part no paraven de reconèixer la bona categoria pedagògica del seu professorat que es destacava per un ensenyament actiu i participatiu.

    Explico això perquè lamento profundament el poc coneixement que avui dia tenen, en termes generals, els estudiants de magisteri de la història pedagògica i educativa del nostre país (i també d’altres matèries). Sí, hem de mirar enrere per saber d’on venim, no pas per repetir-ho en una societat que ha canviat del tot, però si per sentir-se’n els hereus i els continuadors d’aquells mestres i mestresses exiliats que consideraven que l’educació és un element fonamental per transformar la societat i fer-la millor.

    Què esperem?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió Paulo Freire
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Govern central en funcions paralitza la nova selectivitat
    Next Article
    Anàlisi
    Les conseqüències de la gamificació del treball
    Salomó Marquès

    Pedagog i docent. Autor del llibre '1939: l'exili del magisteri de Catalunya' (Rosa Sensat)

    Related Posts

    Opinió
    L’ús compulsiu dels videojocs (de mòbil), dades i propostes alternatives

    juny 10, 2025

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}