Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Que la gratuïtat no vingui sola: barreres d’accés a les universitats catalanes

    Marta Curulljuny 16, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A les universitats catalanes i espanyoles hi predomina l’estudiantat que prové de famílies amb rendes altes o nivell alt d’estudis. Aquest biaix d’accés no és conseqüència d’un nivell acadèmic més baix o d’una manca de mèrit. De fet, diversos estudis mostren com, entre les estudiants amb un rendiment acadèmic alt,  l’origen socioeconòmic continua determinant qui arriba a la universitat i a quin programa d’educació superior estudia.

    A Catalunya, la desigualtat d’oportunitats en el nivell d’estudis és alta. Fent servir les dades de l’Enquesta de Condicions de Vida hem calculat que per l’any 2019, només el 17% de les persones d’entre 25 i 59 anys que als 14 anys tenien una situació socioeconòmica molt vulnerable havien aconseguit estudis superiors. En canvi, d’entre les persones provinents d’orígens socioeconòmics benestants, gairebé el 80% té estudis superiors. Aquesta desigualtat també té una dimensió de gènere. Tot i que l’accés femení a la universitat ha augmentat molt en les últimes dècades, superant, fins i tot, la inscripció masculina, ho ha fet desproporcionadament entre les dones d’origen benestant. D’entre aquelles que als 14 anys vivien en una situació econòmica vulnerable, només el 15% té estudis superiors, la xifra és tres punts percentuals més gran pels homes.

    Les conseqüències d’aquestes barreres d’accés són ben conegudes. Per una banda, si les persones d’origen més vulnerable no poden accedir a la universitat, mentre que les persones de classe més alta sí que ho fan, la desigualtat continua creixent i la mobilitat intergeneracional es redueix. Els economistes han estudiat de mil i una maneres l’impacte causal de l’educació en els salaris i ingressos de les persones treballadores. És per això que aquestes barreres d’accés a la universitat impedeixen a les classes populars obtenir majors salaris i pujar a l’ascensor social. D’altra banda, la idea que el nostre sistema educatiu valora els mèrits i no l’origen familiar es posa del tot en dubte, ja que les dades i la literatura deixen clar que aquelles amb més recursos tenen moltes més possibilitats d’accedir a la universitat, independentment dels seus mèrits.

    La incapacitat d’accés a la universitat per la majoria de les persones d’origen vulnerable pot tenir diverses causes. Sembla evident que una part del problema és material. Ja sigui pel cost que té la universitat o per la incapacitat de generar ingressos mentre s’estudia. Des de l’any 2014 (les primeres dades disponibles) i fins al 2020, Catalunya ha tingut els preus públics universitaris més alts de l’estat espanyol, és per això que la rebaixa de taxes anunciada pel curs vinent, pot ajudar a equiparar els preus i facilitar l’accés. En aquesta línia, una altra política pública que també podria aplicar-se de manera senzilla seria la d’automatitzar la inscripció de l’alumnat vulnerable a les beques d’equitat. Sabem que en general, i per motius diversos, les persones d’entorns vulnerables no acaben utilitzant certs beneficis pels quals són elegibles si els han de demanar formalment. Pel que fa al problema del cost d’oportunitat (els diners que no s’ingressen per estar estudiant en lloc de treballant) calen altres polítiques, com ara beques-salari, que mitiguin aquesta impossibilitat de generar ingressos mentre s’estudia.

    Però l’origen d’aquestes barreres d’accés no és només econòmic, també existeixen friccions d’informació i manca de xarxes de suport informals. Hi ha evidencia empírica que demostra que tenir exemples de persones amb estudis universitaris al teu voltant augmenta la probabilitat d’aconseguir estudis superiors, ja sigui el teu germà o germana o persones del teu veïnat. Una bona idea podria ser acostar als instituts més vulnerables estudiantat universitari i professionals amb estudis superiors per explicar la seva experiència.

    Les barreres d’accés a la universitat no tenen un origen només econòmic, també hi ha la manca de xarxes de suport informals. Tenir persones amb estudis superiors al teu voltant augmenta la probabilitat de seguir-les

    Per treballar les barreres d’informació hi ha projectes, com el Prometeus, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, que treballen per aconseguir que el màxim nombre de joves dels barris més vulnerables de la ciutat accedeixin als estudis superiors i els cursin. Polítiques com aquesta han de ser avaluades per implementar-se de manera generalitzada. A més a més, la inscripció a la selectivitat podria fer-se de manera més automatitzada i podria anar acompanyada de campanyes públiques de comunicació als instituts i a les famílies per tal d’explicar el procés d’accés a la universitat, però també els beneficis de tenir uns estudis universitaris, que sabem que van molt més enllà dels salaris i afecten altres aspectes crucials de la vida, com ara la salut.

    Finalment, creiem que seria essencial i probablement molt efectiu formar el professorat per tal de poder guiar l’alumnat en la transició cap a l’educació superior, donar dades sobre l’altíssima desigualtat d’oportunitats del nostre país i fer-los sensibles a aquesta problemàtica. Estudis centrats en altres qüestions troben que generar consciència sobre una problemàtica concreta al professorat pot ajudar a mitigar-la.

    Totes aquestes propostes necessitaran també de més inversió en l’educació pública, en totes les etapes educatives, per tal de garantir que tot l’alumnat, sigui de l’origen que sigui, tingui la xarxa que tingui, arribi preparat a les portes de l’educació superior. Perquè per garantir la igualtat d’accés als estudis universitaris, amb la gratuïtat, no en tindrem prou.


    • Marta Curull és periodista i economista. Actualment coordina Ràdio Terra, la ràdio popular dels Països Catalans
    • Marc Riudavets és graduat en Economia per la UPF i estudiant de doctorat a la Helsinki Graduated School of Economics. Les meves línies d’investigació giren entorn a l’economia de l’educació i l’economia laboral
    • Espai Zero Vuit és un espai jove i amb voluntat interdisciplinària que vol dotar de contingut el debat públic sobre economia i polítiques públiques, d’una manera rigorosa i des d’una perspectiva progressista i transformadora.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a la universitat ascensor social opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La deshumanització de l’educació
    Next Article
    Actualitat
    Identitats LGTBIQ+ a l’institut, una realitat incòmoda
    Marta Curull
    • X (Twitter)

    Periodista i economista. Actualment, estudiant del doctorat en polítiques públiques a la Universitat de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}