Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Quina influència té el temps escolar en el nostre dia a dia?

    Pere Ricartsetembre 22, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fabian Mohedano i Ricard Aymerich, acompanyats de Jordi Rodón, del Consell Escolar | Foto: PR

    El Consell Escolar de Catalunya ha acordat que la jornada de reflexió que celebrarà el mes de novembre –la qual arriba a la seva 27a edició– la dedicarà al debat sobre els horaris i calendaris escolars, un assumpte que ja s’havia posat sobre la taula abans de l’estiu, però que el conseller Bargalló ha acabat senyalant com a prioritari, per prendre decisions aquest mateix curs, en la conferència impartida la setmana passada a la seu de Rosa Sensat.

    Així, el 16 de novembre, a la facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, tindrà lloc aquesta jornada de reflexió, amb la participació de diversos experts i la presentació de l’informe de l’OCDE sobre el temps educatiu 2019. Abans d’aquesta data, però, el Consell Escolar ha organitzat unes converses a quatre localitats del Vallès Occidental. La primera, sobre educació i reforma horària, va tenir lloc dimecres passat a l’Institut Escola Industrial de Sabadell.

    Controvèrsies des de fa 25 anys

    La ponència va començar amb la intervenció de Ricard Aymerich, membre de la FRMP i del Moviment Educatiu del Maresme, el qual va recordar que, tot i els nombrosos canvis que s’han anat produint en l’horari escolar, la situació segueix pràcticament igual com era fa dècades.

    Per exemplificar-ho, es va remuntar fins al 1994 per recordar les primeres ordres dictades al voltant del temps escolar, que ja reclamaven que els horaris s’havien d’adaptar als laborals, alhora que també qüestionaven la durada desigual dels trimestres.

    La intervenció va posar especial èmfasi en dues de les decisions més controvertides al voltant d’aquest aspecte: la sisena hora i la setmana blanca. Totes dues implementacions, que van durar tan sols 2 anys i van ser àmpliament qüestionades, van servir a Aymerich com a exemple del que considera “un desgavell d’horari que no respon a cap planificació”.

    En aquest sentit, va concloure que els plans des de la Conselleria d’Educació s’ideen a 6 mesos o un any vista, i que urgeix un pla on es contemplin 5-10 anys d’implementació.

    Ha arribat l’hora de canviar els horaris?

    La segona intervenció de la conversa va anar a càrrec de Fabian Mohedano, impulsor del Pacte per la Reforma Horària, el qual es va encarregar d’enumerar els problemes que suposen els hàbits horaris que imperen a l’hora de treballar, de dormir o, fins i tot, als informatius i al prime time dels mitjans de comunicació. Unes pràctiques que, com explica Mohedano, són úniques a Europa i, pràcticament, al món. “A l’Estat espanyol som 47 milions de desestructurats, no hi ha manera de fer un àpat conjunt”, va afirmar.

    A partir d’un conjunt d’estudis analitzats, Mohedano va acabar la intervenció fent tres propostes per tal que el canvi d’hàbits horaris permeti una millor qualitat de vida i que s’haurien d’aplicar en el termini d’un any:

    • Posar fi a la jornada intensiva
    • Que l’escola s’acabi a les 16 hores, com a molt tard.
    • Que a les 20 hores tots els membres de la família puguin de ser a casa sopant.

    Finalment, va desmentir la creença que la clau de volta de la reforma horària pertany a l’horari laboral, ja que l’horari escolar pot ser també un factor desencadenant per marcar els nous hàbits temporals de la societat.

    Els assistents van voler dir-hi la seva

    I la calor? I els hàbits digitals dels infants?

    Un cop acabades les intervencions dels ponents semblava que el torn de preguntes aniria encaminat a plantejar dubtes al voltant d’allò que s’havia explicat. El públic, però, va optar per aportar la seva visió de la situació des d’altres àmbits, com ara el camp de la docència o, senzillament, el punt de vista d’un pare o mare.

    Aspectes com l’excessiva i creixent calor a principi i final de curs, o l’ús de les noves tecnologies en detriment d’hores de son, per posar dos exemples, són qüestions que no havien aparegut durant les ponències i que també demanen una reflexió general.

    Aquesta va ser la primera de les quatre converses que es celebraran sota el nom d’El temps a l’educació i veient les preguntes que van quedar a l’aire, sembla que el debat continua encara ben obert. Les pròximes converses se centraran en la mirada de les famílies (9/10 a Sant Cugat); l’alumnat (23/10 a Terrassa) i el professorat (6/11 a Rubí).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Consell Escolar de Catalunya horaris escolars temps educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un Mar de Jocs, el nou espai infantil de Diagonal Mar
    Next Article
    Opinió
    Idees, experiències i reflexions per una setmana de lluita generacional contra l’escalfament global
    Pere Ricart

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}