Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Recomanacions per comprar joguines dels 0 als 3 anys

    Rosa Garcia Rouradesembre 19, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El joc és una de les activitats més importants que fan els infants de 0 a 3 anys. Jugant, els nens i les nenes es descobreixen a si mateixos i el món que els envolta, aprenen, es desenvolupen i busquen nous reptes i possibilitats. Aleshores, ara que s’acosta el Nadal, és determinant tenir un bon coneixement dels tipus de joc que existeixen, segons l’edat, abans de comprar els regals d’aquestes festes.

    Durant els primers mesos de vida, el joc ajuda als nens i nenes a descobrir el seu propi cos. Més tard, de l’1 als 2 anys, apareix la necessitat de moviment i l’exploració d’objectes i materials. Finalment, dels 2 als 3 anys, gràcies al desenvolupament de la creativitat i la imaginació, arriba el joc simbòlic, que consisteix a reproduir activitats de la vida quotidiana dels adults. Així,  sobretot en aquesta última franja, els hi podem oferir joguines que permetin aquest joc imitatiu, com per exemple cotxes, nines, cuinetes, tallers, perruqueries o supermercats, tot evitant els estereotips de gènere i els rols sexistes.

    Escollir una joguina adequada ha de ser una decisió basada en el coneixement que tenim de cada infant i del seu moment evolutiu. És molt important la selecció d’aquest material, ja que la finalitat és estimular i enriquir el joc. Així, des de Cavall de Cartró us oferim un seguit de recomanacions diferenciades per etapes.

    Escollir una joguina adequada ha de ser una decisió basada en el coneixement que tenim de cada infant i del seu moment evolutiu

    Durant els primers mesos de desenvolupament fins a l’any de vida és molt rellevant que els infants explorin i experimentin tant amb el seu cos com amb els materials, les textures o fins i tot els espais. Amb la seva mirada segueixen el moviment de les persones i ja són capaços d’agafar objectes per arrossegar-los, explorar-los o buscar-los si estan amagats. D’aquesta manera proposem:

    • Materials que produeixin sons.
    • Elements que rodin.
    • Materials de diferents textures i colors.
    • Panera dels tresors: com el seu nom indica és un recipient no massa fons en el qual hi podem posar diferents materials sensorials pensats perquè els nens i nenes puguin experimentar lliurement. Hi podem posar elements naturals, objectes de metall, cuir, roba o cartró com per exemple:
    • Anelles, cubs, pilotes de roba, per exemple.
    • Culleres, coladors o instruments d’aquest estil.
    • Miralls, raspalls i pintes petites.
    • Castanyoles i xiulets.
    • Carabasses seques i pinyes sense pinyons.

    A partir d’1 fins als 2 anys comença l’etapa del moviment, on tiren i recullen objectes, comencen a utilitzar les paraules i a comprendre-les, descobreixen l’entorn i estableixen les primeres relacions entre iguals. El joc funcional encara és majoritari, però cada vegada és més complex. Comença la imitació, però no la imaginació i, per tant, encara no apareix el joc simbòlic. En aquesta franja podem decantar-nos per construccions i cubs per poder encaixar o apilar. Així, tindrem:

    • Blocs per apilar i tirar.
    • Jocs i joguines de construcció i d’arrossegament.
    • Jocs de formes.
    • Jocs d’enfilar.
    • Trencaclosques de poques peces i grans.

    Finalment dels 2 als 3 anys apareix el joc simbòlic que, com hem explicat, és la imitació de les activitats quotidianes de la vida dels adults. Reproduir el món adult propicia el desenvolupament del pensament creatiu, l’expressió de les emocions i la resolució de conflictes. Per poder desenvolupar aquesta realitat podem recrear:

    • Un racó de les disfresses amb robes, vestits i
    • Una cuineta amb utensilis típics de la cuina.
    • Un espai de contes de diferents textures, mides i colors.
    • Un racó dels cotxes amb garatges, vehicles diversos, vies de trens, etc.
    • Un espai amb nines amb carros, llits, roba, etc.
    • Un espai de  perruqueria amb les pintes, raspalls , miralls, etc.
    • Un espai reproduint un taller.

    Paral·lelament, també és important cobrir la necessitat de moviment amb elements com trencaclosques, materials per fer classificacions i seriacions o instruments musicals. Per tant, hem d’oferir als infants les joguines o els objectes que més afavoreixin el seu joc i que més despertin la seva capacitat d’autonomia, d’imaginació, de creativitat i d’exploració.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    joguines opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Educateca (8): les novetats editorials sobre educació del darrer semestre
    Next Article
    Opinió
    Al voltant de la ‘pornoeducació’ i l’alumnat
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}