Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Repensant Rosa Sensat

    Víctor Sauranovembre 23, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els participants en la primera de les cinc sessions del procés 'Repensem-nos' | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Associació de Mestres Rosa Sensat ha celebrat aquest dimarts a l’Escola Jaume I del barri de Sants la primera trobada de ‘Repensem-nos’, que vol ser un procés de reflexió sobre la raó de ser de l’entitat. Té sentit avui dia? Cap a on ha de dirigir els seus esforços? Ha de seguir prioritzant la formació i la recerca de l’acció educativa? Ha de promoure més activitats associatives? Ha d’accentuar la seva vocació d’incidència política? Ha de reforçar el seu perfil en els grans debats educatius, socials i de país? Ha d’obrir-se a nous àmbits educatius? Com s’articula amb la resta d’actors de la comunitat educativa?

    L’associació no amaga que en aquests moments pateix una crisi que té múltiples vessants, però que sobretot és econòmica i de participació, que ja venia d’abans de la pandèmia, però que aquesta sense dubte va agreujar. Una crisi que fa trontollar la mateixa viabilitat d’una entitat que el 1965 van fundar un grup de mestres que havien estat alumnes durant la República i que volien recuperar aquella manera d’entendre l’educació. Per això, la junta rectora interina que va agafar les regnes de Rosa Sensat el juny passat va decidir, a proposta de l’assemblea de socis, llançar aquest procés de reflexió col·lectiu. En aquests moments l’associació té una mica més d’un miler de socis, una xifra que amb petits alts i baixos ha estat la dels últims anys.

    Debats a les taules | VS

     

    ‘Repensem-nos’ compta amb una programació de sis mesos i la participació és totalment oberta. La d’aquesta setmana ha estat la primera de les cinc sessions previstes, i ha comptat amb la participació d’una setantena de persones, algunes de les quals vinculades a l’associació durant molts anys i altres que ara n’han tingut el seu primer contacte. Primer han hagut de pensar en fortaleses i febleses de l’entitat. A continuació, per grups, han hagut de debatre i prioritzar els reptes que afronta o hauria d’afrontar, a partir d’una llista de 18 propostes, que prèviament havia sortit d’una consulta feta a experts educatius de perfils molt diversos. Per acabar, una foto de família i unes paraules de Mar Hurtado, presidenta de la junta rectora interina, agraïnt als participants que vulguin contribuir a empentar l’associació i confiant que aquesta imatge “formarà part de la nostra història”.

    A partir d’aquí es faran quatre trobades més, l’última de les quals serà el mes de març, quan es presentaran les conclusions d’aquest procés i un full de ruta per als propers anys a l’assemblea de socis. Tres membres de la junta rectora (Àngel Domingo, Boris Mir i Isabel Nadal) i quatre persones voluntàries (Marta Comas, Dolors Vique, Jordi Canelles i Txell Margalef) encapçalen el grup dinamitzador d’aquest procés de reflexió. A banda, s’ha creat l’anomenat Grup Altaveu, format per 38 persones encarregades d’amplificar els debats, les idees i les propostes des de la seva expertesa.

    Comas, que com altres persones s’ha fet sòcia arran de conéixer els problemes de l’entitat, ha estat l’encarregada de conduir la dinàmica que s’ha fet a l’Escola Jaume I, i ho ha fet amb una introducció sense embuts sobre la dificultat d’arribar a les generacions de mestres joves. Potser és perquè “la neutralitat ens desdibuixa” o perquè “ens hem convertit en un catàleg de formacions que no demana militància” o perquè “s’han donat per descomptat els grans consensos dels anys vuitanta”. Pel grup dinamitzador, “és un procés identitari, heretem el llegat de l’entitat, però l’hem d’adequar al nou context”. La pròxima trobada es farà el 14 de gener en un institut, i la resta, en principi seran el 26 de gener, 23 de febrer i 18 de març.

    Tot el programa del procés de reflexió obert de Rosa Sensat el podeu trobar detallat aquí.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Associació de Mestres Rosa Sensat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    De concertada a pública o a privada en un procés
    Next Article
    Opinió
    Recuperant la història
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}