Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Recuperant la història

    Salomó Marquèsnovembre 24, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest passat mes d’octubre vaig ser testimoni directe d’un cas exemplar de formació de professorat. Durant dos matins de dissabte, una cinquantena de membres del professorat dels instituts de l’Alt Empordà es varen reunir per parlar del tema “Memòria i feixisme(s)”.

    Varen tractar els següents temes: dissabte 15: Reflexions sobre la memòria històrica; L’exili interior dels mestres durant el franquisme; dissabte 22: Els moviments feixistes europeus del període d’entreguerres i la 2a. Guerra Mundial i Catalunya en el mirall del feixisme Europeu. El curs va començar el divendres abans, el 14, amb un Taller Cinefòrum obert al públic en general organitzat pel Triangle Blau i l’Amicale Mauthaussen.

    Aquest curs era organitzat pel professorat de secundària del “Grup de treball exili, deportació i Holocaust de l’Alt Empordà” i el Centre de recursos de l’Alt Empordà. Abans d’iniciar la primera sessió un dels membres del Grup de Treball va recordar a grans trets les activitats del grup en els vuit anys de vida. Activitats portades a terme amb professorat dels instituts empordanesos; des de la Jonquera fins a l’Escala passant pels 5 de la capital, Roses, Castelló d’Empúries, Vilafant i Llançà. Una mostra clara que la tramuntana bufa de valent!

    A mesura que els escoltava m’entusiasmava veient un grup de professors, homes i dones, grans i joves, que de manera voluntària ampliaven la seva formació. Una formació que repercutia positivament en l’alumnat. A més de les xerrades sobre la Guerra Civil i el franquisme, els centres participen en el Dia Internacional de Commemoració de les Víctimes de l’Holocaust i Prevenció de Crims contra la Humanitat i en el Dia Mundial de l’Exili. I no en tenen prou; amb els de primer de batxillerat fan un viatge a Mauthausen. I la visita al Museu de l’Exili de la Jonquera i les platges convertides en camps de concentració, i … Amb la commemoració de l’exili del 39 a les platges d’Argelers reuneixen uns 400 alumnes dels instituts de l’Alt Empordà i es troben amb entitats de memòria històrica (dels exiliats) catalanes i de la Catalunya del Nord fent activitats conjuntes. L’any vinent hi tornaran després del parèntesi de la pandèmia.

    Veure un col·lectiu com el que fa poques setmanes vaig veure a Figueres amb aquesta dedicació i entusiasme és una injecció d’ànims. Veure el professorat promovent l’educació, el record, la sensibilització sobre la deportació, l’exili –els passats i els actuals–, generar espais de memòria, educar perquè mai més no es torni a repetir res semblant… és una joia i un estímul.

    Veure el professorat promovent l’educació, la memòria, la sensibilització sobre la deportació i l’exili, educar perquè mai més no es torni a repetir res semblant… és una joia i un estímul

    Incentivat pel que vaig veure a la trobada de Figueres vaig recordar que l’any 1995 la Universitat de Girona va homenatjar els mestres de la demarcació gironina que havien anat a l’exili. I vaig buscar les paraules del Rector Josep M. Nadal en tancar l’acte amb aquestes paraules d’agraïment i record:

    Avui reconeixem l’esforç i el sacrifici personal d’unes persones que van creure en un país i una feina. Ja era hora que la nostra societat recuperés una memòria que truca a la porta de les nostres consciències per recordar-nos que aquests homes i aquestes dones que avui tenim entre nosaltres, que totes les seves companyes i companys que malauradament ja no hi són, van esmerçar la seva joventut en un projecte renovador i ètic, que perseguia l’objectiu d’una escola basada en els principis de la justícia i el desenvolupament íntegre de l’ésser humà.

    Aquestes dones i homes i tot el que representen es va veure truncat, esquinçat, decapitat, per la irrupció d’una doctrina intolerant i totalitària. Van patir un dels pitjors drames que hi ha: l’exili. I, a través dels anys i de les penúries, han tingut el coratge de venir a explicar-nos -a nosaltres, satisfets, panxacontents, asseguts còmodament en el sofà d’una societat que prima els valors del mercantilisme i el cofoisme-, han tingut el coratge, dic, de venir a parlar-nos d’altres valors: de la solidaritat, del compromís, del sacrifici.

    Tenim un deute amb tots vostès i ara només en paguem una part. La resta, si em permeten, l’hauran de cobrar els nostres nets, el futur. Només podrem pagar tot el que els devem si som capaços de fer entendre a les generacions futures la pedagogia de la fraternitat.  Si som capaços de fer entendre que els valors sobre els quals s’aixeca una civilització no poden ser els que ens parlen de mil·lenarisme i fanatisme, sinó els que ens fan veure el món amb ulls del saber i el respecte a la diferència. 

    Ser mestres és molt important, molt. Perquè el mestre ensenya i no adoctrina, perquè el mestre eixampla els horitzons i no vol sentir parlar d’habitacions tancades, de llums fosques i tenebroses. Vostès ens transmeten el coratge de ser mestres i tots som mestres amb vostès.

    Això és el que fan aquest grup de professors als instituts de l’Alt Empordà. Que sigui per molts anys i que engresquin a d’altres instituts d’altres comarques a seguir aquest camí.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    memòria històrica Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Repensant Rosa Sensat
    Next Article
    Entrevista
    Irene Murcia: «Defensem el nivell acadèmic de cada curs, és la base que els alumnes tindran per als següents»
    Salomó Marquès

    Pedagog i docent. Autor del llibre '1939: l'exili del magisteri de Catalunya' (Rosa Sensat)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}