Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Repensar els horaris dels alumnes

    Manel Beldaabril 14, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Manel Belda és director de l’institut de secundària Ferran Tallada

    Estem acostumats als horaris de les escoles. No em refereixo a l’hora d’entrada i sortida sinó a l’estructura horària interna del centre, al quadre que veiem a principi de curs, on s’explica en quins moments es farà matemàtiques o anglès. Aquesta eina és superpoderosa en un centre escolar, però l’estructura es manté pràcticament. No cal, com a mínim, plantejar-se la necessitat de repensar-la? El fet és que, com a columna vertebral de l’organització escolar, el seu immobilisme suposa un immobilisme de tota l’estructura escolar, però les regles del joc en totes les organitzacions humanes han canviat molt els darrers anys. L’escola ha de quedar exclosa del canvi?

    Analitzem un horari. En primer lloc, la divisió de les assignatures en blocs d’una hora amb un descans al mig és el més habitual per aquestes contrades. També cal dir que la divisió del saber en especialitats és una tradició del nostre món occidental que ja la podíem observar en temps de la Grècia Clàssica, fa més de 2400 anys. D’aquí van néixer els especialistes. La tendència no ha fet més que enfortir-se al llarg dels segles, amb especial incidència als darrers 500 anys, amb l’especialització progressiva dels diferents sabers científics. Des d’aquest punt de vista, escoles i instituts s’ajusten a la nostra tradició més profunda.

    Però no sempre aquests especialistes han repartit el formatget horari en trossets d’una hora de forma continuada i constant. La tradició aquí és més curta i va lligada a l’educació obligatòria, a l’educació universal, a l’educació en massa. Aquest moviment ha estat francament satisfactori, ja que ha augmentat de forma brutal l’accés a la cultura a grans sectors de la societat, que d’una altra forma segurament no haurien tingut la possibilitat de gaudir-ne. En qualsevol cas, cal reconèixer, per altra banda, que aquesta situació està lligada al treball en cadena sorgit de la revolució industrial: grans quantitats de nens, organitzats per blocs d’edat (de maduració), que fan tots el mateix i que van construint-se, gràcies als professors (com a obrers de la cadena de muntatge), fins a arribar a la graduació final, quan els nois ja són grans i poden anar a treballar (sortir de la fàbrica-escola com a producte-treballadors).

    Acceptem que el model, així explicat, no sona gaire bé i segurament a molts dels lectors els hi haurà agitat les entranyes. Si és el cas, us demano disculpes.

    Acceptem que el model està exhaurit, pràcticament no hi ha cadenes de muntatge. No volem això pels nostres fills, les empreses tampoc. Aquestes necessiten persones creatives, que puguin treballar en equip, que siguin capaces de ser crítiques, que siguin autònomes. Les necessitats de la societat no coincideixen amb el desenvolupament actual de l’estructura escolar.

    Tornem als horaris. Aquests són, sens dubte, símptoma d’un model amb necessitats de canvi. L’actual és endreçat i habitual, però ja no es correspon amb el model d’escola que necessitem i volem.

    S’han fet experiments, és clar: ruptura dels marcs horaris, ruptura dels marcs classe, funcionament per racons i eixos d’interès, treball per projectes… Quan visites alguna d’aquestes escoles, de vegades recordes les escoles bressol i els seus racons, amb nois que s’agrupen al voltant d’interessos i que canvien de forma lliure entre les feines que tenen assignades. Nois i noies lliures, creatius, feliços, que no pateixen l’encasellament tenaç de l’horari, que no pateixen la dictadura del rellotge com tots els humans des de la Revolució Industrial.

    Us animo a pensar-hi i, si us és possible, a practicar alguns moviments, ni que siguin tímids. És el futur, no ho dubteu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els nens podran denunciar violacions dels seus drets davant l’ONU
    Next Article
    Actualitat
    La morositat de la Generalitat valenciana ofega els centres educatius
    Manel Belda

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}