Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Respectar i acompanyar, paraules clau en el procés de lectoescriptura

    Xènia Colom Querolsetembre 1, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Xènia Colom
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Xènia Colom

    Que els infants s’endinsin en el món de la lectoescriptura és una de les coses més tendres i boniques que es donen a cicle inicial. És un procés especial i molt personal que cada infant viu al seu ritme, al seu moment i de la seva manera particular.

    M’agrada la paraula procés. La lectoescriptura no és un objectiu finalista que s’assoleixi d’avui per demà, no s’explica i s’entén, sinó que es viu, se sent i a base de fer petites passes, al final es consolida. No és important el final, aquesta consolidació, sinó les petits passes que fan els infants al llarg d’aquest, tan bonic, procés.

    Quan penso en aquest procés, només em venen al cap dues paraules: respectar i acompanyar. Respectem acceptant el punt en què es troben els infants, entenent que és un procés llarg i difícil, que aprendre a llegir i a escriure no és cosa de dos dies.

    Respectem el procés no jutjant el moment en què estan, no intentant que arribin a objectius als quals no poden arribar, no pressionant ni forçant. I, sobretot, respectem gaudint amb ells del que van aprenent.

    Hem sentit moltes vegades que el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura ve donat amb la maduració, que hem de donar temps als infants perquè a poc a poc tots aniran avançant. Però respectar tot això no vol dir oblidar-los i deixar que algun dia, sense més ni menys, floreixi el procés de lectoescriptura per si sol. Així doncs, mentre respectem, també hem d’acompanyar.

    Acompanyem provocant l’aprenentatge, oferint a cada infant aquelles propostes que suposin un repte i un èxit per a ells. La importància d’anar sumant èxits és fonamental, un èxit és sempre un pas endavant. Val més assegurar una bona base i anar col·leccionant petits moments de satisfacció que voler córrer massa i fer un pas enrere. Acompanyem posant a l’abast dels nens allò que els permetrà avançar, donant eines i estratègies adequades al moment pel qual estan passant.

    Una vegada, en el marc d’uns tastets pedagògics que fem a l’escola, vaig explicar tot això a les famílies de 1r. Abans de començar, però, els vaig demanar que em diguessin la primera paraula que els vingués al cap al parlar de lectoescriptura. Les paraules que van sortir estaven molt lluny d’un acompanyar i d’un respectar. Por, neguit, angoixa, forçar… Així, potser cal deixar enrere com vam viure els adults aquest procés i ajudar les famílies a obrir-se al procés que estan vivint els seus fills i filles. A gaudir-ne i a veure que és un camí preciós que només s’entén i pren sentit quan es respecta i s’acompanya.

    Per acabar, resumiria l’acompanyament respectuós del procés de lectoescriptura dels nostres infants amb una frase d’un dels dibuixos de Joan Turu que més m’agrada: “No jutjo la llavor de no ser arbre, procuro regar-la i cuidar-la”. Així doncs, acompanyem i estiguem al seu costat, així sí que algun dia florirà sense pressions aquest bonic món de la lectoescriptura.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Lectoescriptura opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Por insuperable o raons de pes? Famílies i docents que es neguen a tornar a l’aula
    Next Article
    Reportatge
    El risc de contagi de Covid19 a les aules: la importància de la ventilació
    Xènia Colom Querol

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}