Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Respectar i acompanyar, paraules clau en el procés de lectoescriptura

    Xènia Colom Querolsetembre 1, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Xènia Colom
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Xènia Colom

    Que els infants s’endinsin en el món de la lectoescriptura és una de les coses més tendres i boniques que es donen a cicle inicial. És un procés especial i molt personal que cada infant viu al seu ritme, al seu moment i de la seva manera particular.

    M’agrada la paraula procés. La lectoescriptura no és un objectiu finalista que s’assoleixi d’avui per demà, no s’explica i s’entén, sinó que es viu, se sent i a base de fer petites passes, al final es consolida. No és important el final, aquesta consolidació, sinó les petits passes que fan els infants al llarg d’aquest, tan bonic, procés.

    Quan penso en aquest procés, només em venen al cap dues paraules: respectar i acompanyar. Respectem acceptant el punt en què es troben els infants, entenent que és un procés llarg i difícil, que aprendre a llegir i a escriure no és cosa de dos dies.

    Respectem el procés no jutjant el moment en què estan, no intentant que arribin a objectius als quals no poden arribar, no pressionant ni forçant. I, sobretot, respectem gaudint amb ells del que van aprenent.

    Hem sentit moltes vegades que el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura ve donat amb la maduració, que hem de donar temps als infants perquè a poc a poc tots aniran avançant. Però respectar tot això no vol dir oblidar-los i deixar que algun dia, sense més ni menys, floreixi el procés de lectoescriptura per si sol. Així doncs, mentre respectem, també hem d’acompanyar.

    Acompanyem provocant l’aprenentatge, oferint a cada infant aquelles propostes que suposin un repte i un èxit per a ells. La importància d’anar sumant èxits és fonamental, un èxit és sempre un pas endavant. Val més assegurar una bona base i anar col·leccionant petits moments de satisfacció que voler córrer massa i fer un pas enrere. Acompanyem posant a l’abast dels nens allò que els permetrà avançar, donant eines i estratègies adequades al moment pel qual estan passant.

    Una vegada, en el marc d’uns tastets pedagògics que fem a l’escola, vaig explicar tot això a les famílies de 1r. Abans de començar, però, els vaig demanar que em diguessin la primera paraula que els vingués al cap al parlar de lectoescriptura. Les paraules que van sortir estaven molt lluny d’un acompanyar i d’un respectar. Por, neguit, angoixa, forçar… Així, potser cal deixar enrere com vam viure els adults aquest procés i ajudar les famílies a obrir-se al procés que estan vivint els seus fills i filles. A gaudir-ne i a veure que és un camí preciós que només s’entén i pren sentit quan es respecta i s’acompanya.

    Per acabar, resumiria l’acompanyament respectuós del procés de lectoescriptura dels nostres infants amb una frase d’un dels dibuixos de Joan Turu que més m’agrada: “No jutjo la llavor de no ser arbre, procuro regar-la i cuidar-la”. Així doncs, acompanyem i estiguem al seu costat, així sí que algun dia florirà sense pressions aquest bonic món de la lectoescriptura.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Lectoescriptura opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Por insuperable o raons de pes? Famílies i docents que es neguen a tornar a l’aula
    Next Article
    Reportatge
    El risc de contagi de Covid19 a les aules: la importància de la ventilació
    Xènia Colom Querol

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.