Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Retornem al Batxillerat Unificat i Polivalent amb Curs d’Orientació Universitària i Professional

    Martí Teixidóabril 22, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Flickr.com
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La pedagogia ha de pensar les alternatives en funció de l’alumne en primer lloc, però amb la vista posada en tota la cultura i la societat concreta on es viu. Veiem que, actualment, el batxillerat ens està sortint econòmicament més car del que caldria. En comptes d’aplicar models d’uniformitat mal adaptats, els hauríem de pensar de manera generativa a partir dels recursos que els mateixos alumnes tenen a l’abast, a vegades solament per a lleure i consum. (p.10) [ El Batxillerat : contribució a la seva definició integrant les perspectives cultural, professional i pedagògica, seminari a l’Institut d’Estudis Catalans, 2012]

    Els mini batxillerats de dos anys i d’itineraris incerts implantats el 1994 amb les successives modificacions no han millorat i no funcionen. Ha estat un projecte impossible i molt costós. Voler fer en dos cursos el compendi de cultura que es necessita per viure en la nostra societat és ignorància o temeritat, resultat de la confrontació d’interessos dels diversos sectors professionals, científics i humanístics. Però és encara més greu constatar que poden ser els dos anys més durs de la vida d’un jove que malgrat els pocs suports decideixi no abandonar. Efectivament, se’n poden sortir una minoria d’alumnes altament capacitats i uns quants més gràcies al suport familiar o a hores extres de professorat particular. Un batxillerat  de trenta hores per setmana de classe que exigeix dedicar-ne vint més, fins a cinquanta setmanals per sortir-ne acceptablement, és sobreexplotació infantil. La nostra societat ha establert la setmanada de quaranta hores. D’altra banda, els joves han de fer altres activitats com esport, música, activitats en colla per a una bona salut mental i un bon desenvolupament personal i social. Ens estranyem de l’increment de patiments mentals dels joves?

    Els mini batxillerats de dos anys i d’itineraris incerts implantats el 1994 amb les successives modificacions no han millorat i no funcionen

    Una iniciativa magnífica del Batxillerat LOGSE, catalana per cert, va ser incloure el treball de recerca. Però com es pot fer aquesta recerca? Ja l’han de pensar el primer curs per presentar-la a l’inici del segon curs, abans d’haver d’abocar-se a preparar les PAU, Proves d’Accés a la Universitat, finalitzant les classes el mes de maig. Ens hem d’estranyar que nois i noies es vegin abocats a l’estrès? D’altra banda, ¿pensem potser que assoleixen efectivament una cultura àmplia, una estructura cultural, per a construir pensament ajustat a la realitat i alhora propi? S’han fet molts canvis d’ajustaments legals en els darrers vint-i-cinc anys centrats en matèries comunes o optatives, d’especialitats o de selectivitat. No s’ha considerat ni la càrrega horària, ni la incertesa de les modalitats, ni l’encaminament a estudis professionals o tecnològics superiors. Al terme del batxillerat, sembla que l’únic criteri de valoració sigui el percentatge d’alumnes que superen les proves PAU, s’oculta el percentatge dels qui han abandonat i s’exclouen els qui s’orienten a estudis professionalitzadors. L’indicador de màxima orientació erràtica es produeix quan els mitjans de comunicació es fan ressò dels alumnes que han obtingut les puntuacions més altes a les PAU. No es fa cap seguiment d’aquests entre qui no sap ni què estudiar i va a uns estudis fàcils, qui arriba als estudis que aspirava i se sent decebut, qui, casos preocupants, es veuen abocats a desànim o depressió.

    El sistema polític democràtic afavoreix l’alternança de majories polítiques i això és garantia però indueix a demostrar que es fan les coses millor que la majoria precedent. Això és gravíssim en l’educació, el procés que ha de garantir a tots els ciutadans un desenvolupament personal i social per viure junts. L’educació és ineficaç amb trencaments i desautoritzacions. Cal una continuïtat evolutiva que admet ajustaments i canvis però no trencaments de confrontació com hem vist en els vuit canvis legislatius d’educació dels darrers quaranta anys. Justament, per aquesta confrontació per sistema, s’ignoren els valors del sistema anterior i es vol presentar tot nou. Així és com no hem consolidat l’educació en els darrers quaranta anys.

    S’han fet molts canvis d’ajustaments legals en els darrers vint-i-cinc anys centrats en matèries comunes o optatives, d’especialitats o de selectivitat

    Tornem a posar sobre la taula d’estudi el Batxillerat Unificat i Polivalent de tres cursos. Era un bon model integral que incloïa algunes matèries d’elecció orientada, especialment les Ensenyances d’Aplicació Tècnica Professional (EATP). Les incloïa però no es van desenvolupar, no es va fer la consignació econòmica per pagar hores de professionals que col·laboressin amb els docents. De fet, la Ley General de Educación de 1970 estava molt ben pensada, però mai se li va assignar el finançament que li corresponia. Tanmateix, tampoc no es va considerar que la dedicació del professor no podia ser exclusivament d’hores lectives i calien hores de preparació i de treball d’equip docent. Tres cursos de batxillerat amb un mateix equip de professors ben conjuntat permet una atenció més personalitzada dels alumnes que setmanalment haurien de tenir sols vint hores de classe col·lectiva i vint hores de feina personal, en equip o de suport personalitzat. Així, tant hi entra el treball de recerca com activitats de recuperació o de projecció inventiva segons les necessitats dels alumnes.

    El Curs d’Orientació Universitària no havia de ser un curs més de batxillerat com efectivament va ser. Avui hauria de ser un curs d’orientació, tant a estudis universitaris com a estudis tècnics superiors, com a estudis artístics i de creació. Alguns podrien optar per ser ‘influencers’, atès que el mercat els cotitza, però amb consistència cultural o podrien orientar-se pel circ i la dansa reflectint un fons de cultura oberta. Tot el batxillerat seria més pausat per permetre el pòsit cultural, sense neguit, amb satisfacció. Un quart curs d’orientació permet estabilitzar, consolidar, si cal reforçar, evidentment preparar unes proves selectives i sobretot, ser persona, gaudint de la vida, del coneixement i de les bones relacions.

    Si el BUP i COU eren un bon pla d’estudis per a joves de catorze a divuit anys, avui encara ho serà més si sabem regular l’ús d’accés obert a la informació, dels dispositius i xarxes digitals i les plataformes d’intercomunicació. Activitat d’aprenentatge contínua i diversificada i res d’educació passant llista i avorrits als pupitres. A l’escola s’hi va avui a aprendre junts, a escoltar i a parlar, a interessar-se i a discutir. Ja hi haurà estones de treball personal potenciat per l’ús de recursos digitals. Tot forma part de la cultura; l’educació ensenya a fer-ne un ús cognitiu i emotiu, personal i social, atrevit i assenyat, per fer feina o per distreure’s.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    batxillerat opinió orientació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEls PFI, angle mort del sistema educatiu
    Next Article
    Actualitat
    L’educació social demana una col·legiació obligatòria per exercir la professió
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Joan Puig Llaudó on abril 24, 2024 8:45 pm

      Totalment encertat. comencem s agafar el brau per les banyes.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}