Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Segregació inversa

    Jordi Badiellanovembre 4, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L’abstracció de La tragèdia de Picasso la va dibuixar l’Hugo Romero quan feia 2n d’ESO.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’abstracció de La tragèdia de Picasso la va dibuixar l’Hugo Romero quan feia 2n d’ESO.

    El país s’ha tornat boig. El síndic de greuges ha presentat un informe demolidor. La segregació escolar ha arribat a uns nivells intolerables. El govern entoma el repte. El conseller d’educació reuneix els directors generals. Aquests, els sotsdirectors, els inspectors en cap, els directors dels Serveis Territorials; i aquests, els regidors d’educació. Els alcaldes també ho impulsen. Els experts –pluriempleats universitaris–, elaboren estudis il·luminadors. Ha nascut la segregació inversa.

    Un matí fatídic les oficines municipals d’escolarització s’omplen de famílies benestants que han rebut l’avís que els seus fills han de canviar de centre educatiu. S’han de repartir els nens rics per les escoles de la ciutat, ja no n’hi ha prou a repartir els pobres.

    Les famílies reclamen el dret a una bona educació per als fills, però els tècnics de l’ajuntament  no poden anar més enllà d’aconsellar-los que demanin una cita amb l’assistent social del barri. Hauran de demostrar-li que la seva renda està per sota del llindar de riquesa i, a tot estirar, rebran algun consell, segurament, poc tranquil·litzador, com ara que arribin a acords amb el nou centre educatiu.

    I, si fos el cas, ja es poden anar traient del cap els avantatges de l’escola diferenciada. Ara, fins i tot l’educació física l’hauran de fer sense miraments de gènere. No cal que s’imaginin com pujarà el clima de l’aula quan arribi el bon temps i la carn es deixondeixi. És millor que no hi pensin.

    De res els ha servit fer-se pesat amb l’inspector. La inspecció té instruccions de no doblegar-se davant la pressió. L’inspector els recomana d’arribar a un acord amb el director del centre que se’ls ha assignat, però hi ha ben poca cosa a fer. És impossible canviar la tipologia de les famílies amb unes quantes places reservades per a alumnes sense necessitat de suport educatiu de tipus socioeconòmic. La immensa majoria no es podrà permetre mai de pagar sortides ad hoc, caldrà confiar en el món virtual per tenir experiències enriquidores. I ni somiar que a partir d’ara els fills puguin anar a l’estranger amb els companys.

    Un dia, quan la visita de despatxos ja semblava haver-se extingit, a l’ensems que tota esperança, una citació telefònica porta el pare i la mare a un interrogatori d’un treballador de l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic, desbordat –cal dir-ho–, per l’allau d’informes socioeconòmics que cal enllestir. Es tracta de valorar el grau de riquesa. L’han d’acreditar amb nòmines i, si no fos el cas, amb el compte de resultats de l’empresa familiar. S’admetrà també la documentació de lloguers, hipoteques i pòlisses de crèdit que contrarresti l’import net de la xifra de negoci.

    Decebedor. L’Administració no s’enganya. Quan un no és pobre, no és pobre. Si no, què hi fan l’origen, la identitat, el llinatge, en definitiva, en l’ordenament social d’un poble? La plaça escolar està assignada i això no és reversible.

    Però algú ha pensat amb el calvari dels infants? Amb els efectes de viure durant tantes hores en un centre escolar de barriada? Amb l’estigma de saber-se ric entre tants pobres, tants emigrants? D’haver de dissimular, a tota hora, la seva condició?

    Aquest afany de reservar places escolars per a alumnes sense necessitats de suport educatiu de tipus socioeconòmic és un disbarat. Però alguna cosa s’ha de fer quan el síndic aixeca la llebre. O sigui que endavant amb el nou Decret de Preinscripció Escolar: que es reservin places per als rics, oblidem-nos dels pobres, dels celíacs, dels exalumnes –bajanades–, la clau està a donar punts negatius a les rendes altes i distribuir aquests alumnes per l’extrarradi.

    La segregació té els dies comptats: ara els nens i les nenes, els nois i les noies conviuran de dilluns a divendres en condicions d’igualtat. Coneixeran el sentit de les paraules aïllament i soledat, és cert, però ajudaran a equilibrar els resultats del sistema educatiu, i només per això ja es podria justificar el desplegament de les noves mesures.

    En fi, noteu, lectors, que de tots els agents d’aquesta revolució només els alumnes i, a estones el director de l’escola, hauran de raure a les aules.

    D’això, i si comencéssim per aplicar el Decret 150/2017 de l’atenció educativa de l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu?: escolarització de tots els alumnes en centres ordinaris, reconeixement de la singularitat de l’alumne, implicació de la comunitat educativa, adaptació dels recursos al sistema educatiu inclusiu, resposta a les noves necessitats educatives, equitat en l’escolarització entre centres públics i concertats… O potser és demanar massa?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “La maternitat és, fins a cert punt, egoista: portes a terme una nova vida sense haver-li demanat permís”
    Next Article
    Actualitat
    Unir els punts: transversalitat educativa i cinema
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}