Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El sentit de la formació de lleure

    Opinió
    El sentit de la formació de lleure

    Redacciójuliol 13, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tot comença per algun motiu. Una raó més o menys conscient que convida a dir ‘sí’.

    Sí, vull ser monitor o monitora! I compartir part del meu temps amb infants i joves a l’esplai, el cau, el casal, les colònies, els extraescolars, el menjador escolar… Aquesta decisió potser es tria per l’empremta màgica que van deixar els monitors que han format part de la pròpia infància i adolescència. O potser pel fet de decidir contribuir a una millora i transformació social des de l’educació en el lleure. O potser pel fet de projectar un camí professional relacionat amb el món dels infants. O potser senzillament per obrir una porta que pugui servir per descobrir una vocació. O potser… Mil-i-una possibilitats que porten al mateix punt: decidir “Sóc monitor! Sóc monitora!”.

    Aquest “sóc monitor o monitora” és possible que l’acompanyi la il·lusió, l’energia, la vitalitat i fins i tot la utopia. A vegades també apareix una dosi d’incerteses, interrogants i misteris. Què implica ser monitor? Què fa un monitor? Vigilar? Jugar? Tocar la guitarra? Preparar activitats? Dinamitzar-les? Parlar amb les famílies? I la resposta és tan clara com complexa: educar. Els monitors i monitores eduquen!

    I és en aquest punt on ajuda aturar-se. Regalar-se un moment per pensar en el sentit, en l’essència del què és i què implica ser monitor o monitora. La formació dels cursos de lleure ens facilita aquest espai. Una aula. Un grup de persones. Un camp potent i potencial de possibilitats. Un ampli ventall d’oportunitats per preguntar (i preguntar-se), descobrir (i descobrir-se), plantejar (i plantejar-se), qüestionar (i qüestionar-se), inspirar (i inspirar-se), respondre (i respondre’s), per mirar (i mirar-se), estructurar (i estructurar-se) i tantes coses més que només es poden viure en aquesta experiència formativa. Un espai-temps per endinsar-se en la mirada de la pedagogia, la psicologia i les tècniques i recursos que permeten pensar i trobar sentit en el fet de ser monitor o monitora. La mirada de la Pedagogia per reflexionar sobre elements relacionats amb el fet d’educar. Les aportacions de la Psicologia per facilitar processos de comprensió i intervenció amb infants i joves. I un tram final per ampliar el banc de Recursos que ens serveix per dinamitzar els grups de participants. Més enllà de l’experiència prèvia, aquest moment sempre ajuda per plantejar-se el què i el com fem la tasca. A vegades per descobrir i a vegades per reafirmar-se en el que un ja feia.

    I en el procés de creixement i desenvolupament personal pot arribar l’oportunitat de decidir fer un pas més. Assumir més responsabilitats en el centre i en l’equip: ser director o directora de lleure. Un lloc diferent amb una mirada més àmplia per sumar en el projecte com és la coordinació. Aquesta etapa requereix una sèrie d’eines, reflexions, coneixements i habilitats que permeten desenvolupar les funcions directives de qualitat educativa, gestió, acompanyament a l’equip educatiu i relacions externes. Dirigir una entitat no lucrativa, des de les més grans a les més petites com pot ser un centre d’esplai, demanda aquestes competències i habilitats, atès que estem parlant de tenir la responsabilitat de liderar un equip i tirar endavant un projecte.

    En definitiva, les formacions d’educació en el lleure són oportunitats excepcionals endinsar-nos en el món de l’educació i per reflexionar sobre el sentit la nostra tasca des del lloc que ocupem. Sobre el fet de ser monitors i  directors de lleure. Sobre aquest ‘sí’!

    Carles Porrini és professor de cursos de lleure de la Fundació Pere Tarrés

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Recupera totes les entrevistes publicades durant el curs
    Next Article
    Opinió
    El mur contra els nens refugiats també el portem dins
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.