Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ser gitana universitària: més que un somni personal, el futur de la nostra comunitat

    Jelen Amadorjuliol 5, 20187 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Congrés Internacional de Dones Gitanes celebrat l CaixaFòrum el passat mes de març
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Congrés Internacional de Dones Gitanes celebrat l CaixaFòrum el passat mes de març | Foto: Drom Kotar Mestipen

    L’associació gitana de dones Drom Kotar Mestipen neix amb l’objectiu de treballar per la igualtat i lluitar contra la triple discriminació que afecta les dones gitanes pel fet de ser dones, per pertànyer a una minoria ètnica i per no tenir, en la majoria de casos, accés als estudis superiors.

    En tots aquests anys, una de les principals barreres contra les quals lluitem des de l’associació és l’absentisme i el fracàs escolar entre l’alumnat gitano. Al contrari del que molts i moltes pensen, aquesta realitat no es deu al desinterès del nostre poble en l’educació, sinó que obeeix a una situació prolongada d’exclusió, racisme, pobresa, discriminació i a la infrarrepresentació de la identitat gitana als nostres centres educatius.

    Tot i que hi ha molts estereotips que assenyalen que les famílies gitanes no estan interessades en l’educació i que ens excloem nosaltres mateixos, com a dona gitana jo he viscut una realitat molt diferent. D’acord amb la meva experiència personal i la d’altres joves gitanes, el suport de la família ha estat clau en la meva formació acadèmica. El meu avi era analfabet i sabia perfectament les dificultats que representa no tenir formació. Per això somiava que les seves filles i néts acabéssim els estudis superiors. Ell ho tenia clar: nosaltres havíem de tenir més oportunitats de les que va tenir ell, i això no només ens beneficiaria a nosaltres mateixos, sinó a tota la nostra comunitat.

    De fet les barreres que jo he trobat en el moment d’emprendre els estudis superiors no procedien precisament de la meva família o del meu entorn gitano, sinó més aviat d’un sistema educatiu que no té en compte la diversitat i les necessitats dels diferents col·lectius que formen part de la nostra societat. Un sistema educatiu que és “cec” davant les diferències culturals i ètniques existents al carrer. Aquesta invisibilitat sumada a l’estès discurs que afirma i perpetua la falsa idea que la Universitat no és cosa de gitanos, provoca que com a dona gitana t’acabis plantejant si anar a la universitat representa allunyar-te de la teva identitat.

    La por que em suscitava la universitat no la compartien les meves amigues no gitanes. Elles ja comptaven amb l’experiència de germans, familiars o amics que com a referents ja les havien apropat al que era la vida universitària. En canvi, jo era la primera persona de la meva família i del meu entorn gitano que anava a la universitat, no tenia cap referent gitana que m’expliqués el que em trobaria allà.

    Participant en la Drom Kotar Mestipen i alhora sent investigadora, fent recerca de més alt nivell internacional, he entès el perquè de la meva por. Existeixen barreres extra en la trajectòria acadèmica de les dones gitanes. Així doncs, ja ha reconegut pràctiques discriminatòries i segregadores entre les causes de l’absentisme i del fracàs escolar. De fet, a Europa existeix una sobrerrepresentació d’alumnat gitano a centres d’educació especial i s’identifiquen pràctiques segregadores com la segregació per nivells que concentra a alumnes gitanos en grups on es rebaixa la qualitat de l’educació. Rebaixa que sovint es repeteix a les denominades “escoles gueto” amb un elevat percentatge d’estudiants gitanos. Es genera per tant un context de baixes expectatives que perjudica l’autoestima i a la formació dels alumnes gitanos. Aquestes dinàmiques provoquen un desencant cap al sistema educatiu i la pèrdua del sentit de l’educació.

    Afortunadament l’activisme gitano no s’ha quedat de braços plegats davant d’aquesta realitat. Des de la Drom Kotar Mestipen reivindiquem una educació de màxima qualitat i creem espais per empoderar a les dones. Hem d’aconseguir capgirar aquesta situació, garantir una educació de màxima qualitat que proporcioni les habilitats i competències necessàries per accedir al mercat laboral i superar la desigualtat i la pobresa que afecta el nostre poble.

    Trobades d’Estudiants Gitanes de Catalunya

    En aquest sentit, entre altres activitats, cada any celebrem les Trobades d’Estudiants Gitanes de Catalunya. A les Trobades, dones gitanes amb estudis superiors comparteixen la seva trajectòria acadèmica per augmentar les expectatives d’altres dones gitanes, per encoratjar a les que venen darrere nostre a anar a la universitat sense haver de negociar la nostra identitat, convertint-nos així en referents. Aquestes Trobades han estat reconegudes com a experiències d’èxit que permeten ampliar els horitzons de les nenes i les dones gitanes que hi participen. Encara recordo episodis com els de la Trobada celebrada al barri del Bon Pastor (Novembre del 2012): abans d’entrar-hi, moltes de les nenes deien que de grans volien ser perruqueres… Però després d’aquelles discussions a la Trobada i d’escoltar a les referents, sortien empoderades amb el somni reviscut d’anar a la universitat per ser advocades, metgesses, etc.

    Si en comptes de responsabilitzar la identitat ètnica de l’absentisme o el fracàs educatiu, ens dediquem a conèixer què és el que està passant, quines barreres no té en compte el nostre sistema educatiu, podrem donar resposta i transformar la realitat de grups vulnerables com la comunitat gitana.

    També cal destacar el paper de la política en la millora del context educatiu de la comunitat gitana. Des de l’associació donem suport a polítiques com el Pla Integral del Poble Gitano de la Generalitat de Catalunya. Dissenyat per persones de l’administració juntament amb representants de la comunitat gitana. Aquestes polítiques han sabut incorporar la veu del nostre poble a l’hora d’identificar les seves necessitats, una pràctica clau per tenir èxit però malauradament poc freqüent. Necessitem les dues coses: comptar amb la veu de la comunitat, i que les polítiques estiguin basades en evidències científiques del que realment funciona, i no només en la bona voluntat. El Pla Integral del Poble Gitano ha estat clau per avançar en aquesta direcció, deixant enrere les “ocurrències” que massa sovint han campat lliurement en aspectes relacionats a com superar les desigualtats que pateix el poble gitano, portades de la mà de pseudo-científics/científiques que abanderant la lluita contra l’exclusió, no han volgut més que buscar càrrecs.

    Així, com a resposta al reduït percentatge de persones gitanes amb estudis superiors, el Pla Integral del Poble Gitano va posar en marxa el curs d’accés a la universitat per a majors de 25 anys, un curs gratuït que compta amb professors gitanos i no gitanos per preparar l’examen d’accés a la universitat.

    En un context on els estudis assenyalen que només l’1% de la comunitat gitana ostenta un títol universitari, a través del Pla Integral del Poble Gitano s’ha aconseguit que 15 persones gitanes superin la prova d’accés a la universitat, que 25 accedeixin a la universitat i que més de 30 persones iniciïn els estudis postobligatoris. Aquest èxit no hauria estat possible sense la incorporació de la veu del poble gitano i de les bases científiques en el disseny de les polítiques.

    En el marc de curs d’accés a la universitat per a major de 25 anys sorgeix CampusRom, la primera Xarxa Universitària Gitana de Catalunya, una iniciativa que si hagués existit quan jo era estudiant, m’hauria fet sentir molt més acompanyada en el meu camí per una universitat encara homogènia.

    Això demostra que quan les coses es fan bé el canvi és possible, que l’educació pot transformar la nostra realitat marcada per la discriminació i l’exclusió i que estem fent passes en aquesta direcció.
    Tenim molta feina a fer, però cada cop som més i sabem que amb cada èxit i avenç aconseguit aplanem el camí perquè les que venen darrere ho tinguin més fàcil.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Comunitat gitana gitanos opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què hi pinta la banca a les escoles?
    Next Article
    Actualitat
    Memòria històrica a les aules: assignatura pendent de l’educació a Espanya
    Jelen Amador
    • X (Twitter)

    Membre de l'Associació de Dones Gitanes Drom Kotar Mestipen ('Camí de la llibertat').

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}